Paul Hembery: "My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme."
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery pro F1 Racing hodnotí rok 2013 a vyjádřuje se k přípravě na novou sezonu.
Minulá sezona byla pro Pirelli tak trochu katastrofou. Nejdřív kvůli šetření FIA za testování s týmem Mercedes, pak přišly exploze pneumatik v Silverstonu. Poučili jste se v Pirelli z roku 2013?Paul Hembery (PH): „Naučili jsme se, že musíme víc testovat. Týmy se vyjádřily, že nechtějí testovat, ale pneumatiky vyrábíme my. My musíme absolvovat určité kvantum testování, abychom mohli dělat svou práci.
F1 je jako pohybující se cíl. Vozy nejsou stejné, máme 11 různých druhů vlivů na naše pneumatiky a my musíme produkovat kvalitní pneumatiky v různých směsích. Přesto nepotřebujeme přejít do druhého extrému a absolvovat stovky tisíc kilometrů testů.“
Na začátku roku 2013 Red Bull soukromě žádal Pirelli o změnu pneumatik. Když to nevyšlo, kritizoval Pirelli v médiích. Poškodila vás kritika nějakým způsobem?PH: „Bylo pro nás zklamáním, že byl tisk zneužit pro snahu vyvolat změnu. Já chápu týmy, že se ze sportovního hlediska snaží udělat vše, ale to nebyl ten správný způsob. Teď by podobná vyhlášení neměla smysl, když existuje nová Strategická skupina F1, která vyslechne všechny podněty od týmů a koná v jejich prospěch.“
V důsledku prasklých pneumatik v Silverstonu mohl být někdo zraněn. Jaký měla ta aféra vliv na Pirelli?PH: „Z krátkodobého hlediska to bylo pro nás nepříjemné na britském trhu, protože se to stalo v průběhu Velké ceny velké Británie. Ve skutečnosti aféra trvala asi týden.Lidé mají krátkou paměť, kdyby to trvalo déle, bylo by to jiné. Tehdy jsme museli reagovat rychle. Věděli jsme, v čem je problém a dali jsme to do pořádku. Uvědomovali jsme si zodpovědnost a udělali jsme změny. A taky jsme se z toho poučili.“
Uvažoval jste tehdy o své rezignaci?PH: „Ne, určitě ne. Dělal jsem jen věci, ke kterým jsem měl podklady. Aféra znamenala pro Pirelli velkou frustraci, z určitých pohledů jsme neměli potřebnou podporu. Tehdy nám pomohli FIA a Jean Todt tím, že udělali v testování mladých jezdců změny a my jsme tam mohli přivézt jiné pneumatiky.
Je těžké pracovat v tomto sportu, protože je dost paranoidní. Když jednou v budoucnosti přijde do F1 jiný dodavatel pneumatik, bude se s hrůzou dívat, o co tady jde. Mnozí z nich si o nás myslí, že jsme šílení, když se účastníme F1. Individuálně jsou nápomocny všechny týmy. Když jednají kolektivně, tak je to přesně naopak – někdy je těžké se s tím vyrovnat. My máme své cíle, týmy mají ty své. Na škodu věci je, že se na problém nikdo nedívá z širší perspektivy.“
Myslíte si, že Strategická skupina bude mít požadovaný efekt?PH: „My jsme rádi, že existuje orgán, v němž jsou týmy, FIA a FOM (Formula One Management). Vím, že některé týmy nejsou nadšené, protože nejsou členy, ale aspoň pro ně existuje platforma. V minulém roce se ztrácel přehled o tom, o co jsme vlastně byli požádáni. Teď existuje platforma, která reprezentuje F1. My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme.“
Pirelli se poučilo, letos zvolí konzervativnější přístup (foto: Pirelli)
Máte obavy z velkosti krouticího momentu generovaného novými motory? Je důvodem větší konzervativnosti Pirelli pro rok 2014?PH: „My bychom byli konzervativní i bez změny pravidel. Při tolika změnách existuje mnoho neznámých, včetně dosaženého stupně pokroku, pro všechny zainteresované. Někdo se může ve vývoji nového vozu dostat dál, než se očekávalo a my musíme vyrobit a dodat pneumatiky zohledňujíc velký rozdíl ve výkonech mezi prvním a posledním vozem.“
Jaké změny jste udělali v souvislosti s novými pravidly?PH: „Snažíme se zlepšit odolnost pneumatik vůči opotřebení a mechanickou soudržnost směsí, částečně kvůli prokluzování kol a částečně k snížení množství částeček odpadávajících z pneumatik (na žádost jezdců). Je lehké říct, co chcete, ale když se pokoušíte spojit všechny kompromisy, je to těžší.
Pro vytvoření podmínek pro závod se dvěma nebo třemi zastávkami máte dvě cesty: opotřebování, nebo chemickou degradaci. V prvních dvou sezonách jsme použili víc chemickou degradaci, vloni to byl mix obou způsobů. Loni se dal odjet závod i na jedné sadě pneumatik, kdyby nebyly pravidla o jejich povinné výměně. Jsem rád, že bylo rozhodnuto o letošním předsezonním testování v Bahrajnu. Je to důležité kvůli sladění přilnavosti, teploty a pohonných jednotek. Už před Melbourne budeme vědět, na čem jsme, ne až po třech nebo čtyřech závodech.“
Jezdci Formule 1 nadšeně reagovali na premiéru nového filmu „F1“. Slavnostní uvedení proběhlo přímo na Times Square v New Yorku.
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.