Paul Hembery: "My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme."
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery pro F1 Racing hodnotí rok 2013 a vyjádřuje se k přípravě na novou sezonu.
Minulá sezona byla pro Pirelli tak trochu katastrofou. Nejdřív kvůli šetření FIA za testování s týmem Mercedes, pak přišly exploze pneumatik v Silverstonu. Poučili jste se v Pirelli z roku 2013?Paul Hembery (PH): „Naučili jsme se, že musíme víc testovat. Týmy se vyjádřily, že nechtějí testovat, ale pneumatiky vyrábíme my. My musíme absolvovat určité kvantum testování, abychom mohli dělat svou práci.
F1 je jako pohybující se cíl. Vozy nejsou stejné, máme 11 různých druhů vlivů na naše pneumatiky a my musíme produkovat kvalitní pneumatiky v různých směsích. Přesto nepotřebujeme přejít do druhého extrému a absolvovat stovky tisíc kilometrů testů.“
Na začátku roku 2013 Red Bull soukromě žádal Pirelli o změnu pneumatik. Když to nevyšlo, kritizoval Pirelli v médiích. Poškodila vás kritika nějakým způsobem?PH: „Bylo pro nás zklamáním, že byl tisk zneužit pro snahu vyvolat změnu. Já chápu týmy, že se ze sportovního hlediska snaží udělat vše, ale to nebyl ten správný způsob. Teď by podobná vyhlášení neměla smysl, když existuje nová Strategická skupina F1, která vyslechne všechny podněty od týmů a koná v jejich prospěch.“
V důsledku prasklých pneumatik v Silverstonu mohl být někdo zraněn. Jaký měla ta aféra vliv na Pirelli?PH: „Z krátkodobého hlediska to bylo pro nás nepříjemné na britském trhu, protože se to stalo v průběhu Velké ceny velké Británie. Ve skutečnosti aféra trvala asi týden.Lidé mají krátkou paměť, kdyby to trvalo déle, bylo by to jiné. Tehdy jsme museli reagovat rychle. Věděli jsme, v čem je problém a dali jsme to do pořádku. Uvědomovali jsme si zodpovědnost a udělali jsme změny. A taky jsme se z toho poučili.“
Uvažoval jste tehdy o své rezignaci?PH: „Ne, určitě ne. Dělal jsem jen věci, ke kterým jsem měl podklady. Aféra znamenala pro Pirelli velkou frustraci, z určitých pohledů jsme neměli potřebnou podporu. Tehdy nám pomohli FIA a Jean Todt tím, že udělali v testování mladých jezdců změny a my jsme tam mohli přivézt jiné pneumatiky.
Je těžké pracovat v tomto sportu, protože je dost paranoidní. Když jednou v budoucnosti přijde do F1 jiný dodavatel pneumatik, bude se s hrůzou dívat, o co tady jde. Mnozí z nich si o nás myslí, že jsme šílení, když se účastníme F1. Individuálně jsou nápomocny všechny týmy. Když jednají kolektivně, tak je to přesně naopak – někdy je těžké se s tím vyrovnat. My máme své cíle, týmy mají ty své. Na škodu věci je, že se na problém nikdo nedívá z širší perspektivy.“
Myslíte si, že Strategická skupina bude mít požadovaný efekt?PH: „My jsme rádi, že existuje orgán, v němž jsou týmy, FIA a FOM (Formula One Management). Vím, že některé týmy nejsou nadšené, protože nejsou členy, ale aspoň pro ně existuje platforma. V minulém roce se ztrácel přehled o tom, o co jsme vlastně byli požádáni. Teď existuje platforma, která reprezentuje F1. My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme.“
Pirelli se poučilo, letos zvolí konzervativnější přístup (foto: Pirelli)
Máte obavy z velkosti krouticího momentu generovaného novými motory? Je důvodem větší konzervativnosti Pirelli pro rok 2014?PH: „My bychom byli konzervativní i bez změny pravidel. Při tolika změnách existuje mnoho neznámých, včetně dosaženého stupně pokroku, pro všechny zainteresované. Někdo se může ve vývoji nového vozu dostat dál, než se očekávalo a my musíme vyrobit a dodat pneumatiky zohledňujíc velký rozdíl ve výkonech mezi prvním a posledním vozem.“
Jaké změny jste udělali v souvislosti s novými pravidly?PH: „Snažíme se zlepšit odolnost pneumatik vůči opotřebení a mechanickou soudržnost směsí, částečně kvůli prokluzování kol a částečně k snížení množství částeček odpadávajících z pneumatik (na žádost jezdců). Je lehké říct, co chcete, ale když se pokoušíte spojit všechny kompromisy, je to těžší.
Pro vytvoření podmínek pro závod se dvěma nebo třemi zastávkami máte dvě cesty: opotřebování, nebo chemickou degradaci. V prvních dvou sezonách jsme použili víc chemickou degradaci, vloni to byl mix obou způsobů. Loni se dal odjet závod i na jedné sadě pneumatik, kdyby nebyly pravidla o jejich povinné výměně. Jsem rád, že bylo rozhodnuto o letošním předsezonním testování v Bahrajnu. Je to důležité kvůli sladění přilnavosti, teploty a pohonných jednotek. Už před Melbourne budeme vědět, na čem jsme, ne až po třech nebo čtyřech závodech.“
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.