Paul Hembery: "My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme."
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery pro F1 Racing hodnotí rok 2013 a vyjádřuje se k přípravě na novou sezonu.
Minulá sezona byla pro Pirelli tak trochu katastrofou. Nejdřív kvůli šetření FIA za testování s týmem Mercedes, pak přišly exploze pneumatik v Silverstonu. Poučili jste se v Pirelli z roku 2013?Paul Hembery (PH): „Naučili jsme se, že musíme víc testovat. Týmy se vyjádřily, že nechtějí testovat, ale pneumatiky vyrábíme my. My musíme absolvovat určité kvantum testování, abychom mohli dělat svou práci.
F1 je jako pohybující se cíl. Vozy nejsou stejné, máme 11 různých druhů vlivů na naše pneumatiky a my musíme produkovat kvalitní pneumatiky v různých směsích. Přesto nepotřebujeme přejít do druhého extrému a absolvovat stovky tisíc kilometrů testů.“
Na začátku roku 2013 Red Bull soukromě žádal Pirelli o změnu pneumatik. Když to nevyšlo, kritizoval Pirelli v médiích. Poškodila vás kritika nějakým způsobem?PH: „Bylo pro nás zklamáním, že byl tisk zneužit pro snahu vyvolat změnu. Já chápu týmy, že se ze sportovního hlediska snaží udělat vše, ale to nebyl ten správný způsob. Teď by podobná vyhlášení neměla smysl, když existuje nová Strategická skupina F1, která vyslechne všechny podněty od týmů a koná v jejich prospěch.“
V důsledku prasklých pneumatik v Silverstonu mohl být někdo zraněn. Jaký měla ta aféra vliv na Pirelli?PH: „Z krátkodobého hlediska to bylo pro nás nepříjemné na britském trhu, protože se to stalo v průběhu Velké ceny velké Británie. Ve skutečnosti aféra trvala asi týden.Lidé mají krátkou paměť, kdyby to trvalo déle, bylo by to jiné. Tehdy jsme museli reagovat rychle. Věděli jsme, v čem je problém a dali jsme to do pořádku. Uvědomovali jsme si zodpovědnost a udělali jsme změny. A taky jsme se z toho poučili.“
Uvažoval jste tehdy o své rezignaci?PH: „Ne, určitě ne. Dělal jsem jen věci, ke kterým jsem měl podklady. Aféra znamenala pro Pirelli velkou frustraci, z určitých pohledů jsme neměli potřebnou podporu. Tehdy nám pomohli FIA a Jean Todt tím, že udělali v testování mladých jezdců změny a my jsme tam mohli přivézt jiné pneumatiky.
Je těžké pracovat v tomto sportu, protože je dost paranoidní. Když jednou v budoucnosti přijde do F1 jiný dodavatel pneumatik, bude se s hrůzou dívat, o co tady jde. Mnozí z nich si o nás myslí, že jsme šílení, když se účastníme F1. Individuálně jsou nápomocny všechny týmy. Když jednají kolektivně, tak je to přesně naopak – někdy je těžké se s tím vyrovnat. My máme své cíle, týmy mají ty své. Na škodu věci je, že se na problém nikdo nedívá z širší perspektivy.“
Myslíte si, že Strategická skupina bude mít požadovaný efekt?PH: „My jsme rádi, že existuje orgán, v němž jsou týmy, FIA a FOM (Formula One Management). Vím, že některé týmy nejsou nadšené, protože nejsou členy, ale aspoň pro ně existuje platforma. V minulém roce se ztrácel přehled o tom, o co jsme vlastně byli požádáni. Teď existuje platforma, která reprezentuje F1. My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme.“
Pirelli se poučilo, letos zvolí konzervativnější přístup (foto: Pirelli)
Máte obavy z velkosti krouticího momentu generovaného novými motory? Je důvodem větší konzervativnosti Pirelli pro rok 2014?PH: „My bychom byli konzervativní i bez změny pravidel. Při tolika změnách existuje mnoho neznámých, včetně dosaženého stupně pokroku, pro všechny zainteresované. Někdo se může ve vývoji nového vozu dostat dál, než se očekávalo a my musíme vyrobit a dodat pneumatiky zohledňujíc velký rozdíl ve výkonech mezi prvním a posledním vozem.“
Jaké změny jste udělali v souvislosti s novými pravidly?PH: „Snažíme se zlepšit odolnost pneumatik vůči opotřebení a mechanickou soudržnost směsí, částečně kvůli prokluzování kol a částečně k snížení množství částeček odpadávajících z pneumatik (na žádost jezdců). Je lehké říct, co chcete, ale když se pokoušíte spojit všechny kompromisy, je to těžší.
Pro vytvoření podmínek pro závod se dvěma nebo třemi zastávkami máte dvě cesty: opotřebování, nebo chemickou degradaci. V prvních dvou sezonách jsme použili víc chemickou degradaci, vloni to byl mix obou způsobů. Loni se dal odjet závod i na jedné sadě pneumatik, kdyby nebyly pravidla o jejich povinné výměně. Jsem rád, že bylo rozhodnuto o letošním předsezonním testování v Bahrajnu. Je to důležité kvůli sladění přilnavosti, teploty a pohonných jednotek. Už před Melbourne budeme vědět, na čem jsme, ne až po třech nebo čtyřech závodech.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.