Robert Kubica i Felipe Massa si prožili návrat k závodění po vážné nehodě. Kubica v rally, Massa pokračuje v kariéře v F1, i když od oné nehody již nedosáhl stejných úspěchů jako dříve. Jaký je důvod? Podle Kubici za to nemůže strach, ale Brazilcův týmový kolega Fernando Alonso.
Kariéra Roberta Kubici v F1 byla ukončena vážnou nehodou v rally v roce 2011. Felipe Massa byl zraněn během kvalifikace na velkou cenu Maďarska v roce 2010, za volant formule 1 se však vrátil. Už se mu ale nepodařilo zopakovat své předchozí výkony a navázat na úspěchy (jako například neúspěšný boj o titul až do posledních metrů závěrečného závodu sezony 2008).
Proč? "Je to to složitá otázka. Závodník jednoduše jen nesedí za volantem. Ale vsadím se, že strach nemá s jeho problémy nic společného. A jsem si jistý, že by to potvrdil," uvedl Kubica pro La Repubblica.
Massa strávil ve Ferrari osm let a od roku 2010 měl vedle sebe Fernanda Alonsa, který získal status týmové jedničky. "Když sednete do auta, musíte se tak soustředit, že na strach není prostor. Existují mnohem větší faktory, které ovlivňují vaši výkonnost." A které? "Smůla, když máte za týmového kolegu kanibala," odpovídá devětadvacetiletý Polák, který bude v příští sezoně závodit ve WRC za Ford.
Letos se Massa s Ferrari rozloučil a v následujícím roce bude hájit barvy Williamsu s týmovým kolegou Valtterim Bottasem. A faktem je, že když byl letos během víkendu v Brazílii dotázán, který závod byl pro něj ve Ferrari nejobtížnější, ani nezaváhal a s úsměvem odpověděl, že Velká cena Německa v roce 2010 (tehdy dostal od týmu nařízeno, aby Alonsa pustil před sebe). I to ukazuje, že týmovou dvojku hrál na jedničku, ale radost z toho neměl.
Alonso je považován za jednohno z nejlepších pilotů současnosti, ale tituly v posledních (čtyřech) letech sbíral Sebastian Vettel. A kdo z těchto dvou je podle Kubici tím lepším? "Jako závodník bych na to neměl odpovídat. Myslím, že Vettel je v půvabné situaci. Když máte tým, který je tak konkurenceschopný, dává vám to neuvěřitelnou sebejistotu. Každý z první desítky jezdců F1 by byl v té situaci neporazitelný," domnívá se.
"V kontrastu je situace Alonsa, kde se pořád jen tvrdě snažíte zvítězit, je to neustálý boj - pro něj i pro tým. Vždy zkouší výjimečné věci, protože ty obyčejné nestačí. Řeknu to takto: Vettel je v tunelu vedoucím přímo k vítězstí, zatímco Alonso je v bludišti, kde se snaží v každé zatáčce najít cestu," popisuje Kubica.
Kubica byl spojován se sedačkou ve Ferrari, nehoda však jeho kariéru v F1 ukončila a nyní závodí v rally (foto: Daimler AG)
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.