Sportovní ředitel McLarenu vysvětluje rozhodnutí týmu vyměnit Péreze za Magnussena
Po neobyčejně dlouhém čase, který si McLaren vybral pro oznámení své jezdecké sestavy pro rok 2014, se věci náhle vyjasnily. Sergio Pérez ohlásil svůj odchod z týmu ještě dřív, než McLaren oficiálně oznámil příchod dánského jezdce Kevina Magnussena, jako jeho náhradu.
Oznámení vyvolalo mnoho otázek, například proč McLaren pouští Péreze už po jedné sezoně a proč ho nahrazuje právě 21letým nezkušeným jezdcem Magnussenem. Několik důvodů pro uvedené počínání týmu se pokusil vysvětlit v interview pro Sky Sports sportovní ředitel McLarenu Sam Michael.
Sergio Pérez jde pryč, místo něj přijde Kevin Magnussen. Sergio se tím veřejnosti svěřil už ve středu. Zeptali jsme se ho na důvody odchodu a jeho odpovědí bylo: „Zeptejte se jich.“ Takže, byly za jeho propuštěním z týmu nějaké zvláštní důvody?
Sam Michael (SM): „Jsou věci, které se dělají všude uvnitř týmů. Vezmeme všechny data ze všech závodů, všechny vstupy inženýrů a působení všech systémů, které v McLarenu máme – všechny týmy to dělají stejně – povoláme kompetentní lidi, analyzujeme a pak děláme rozhodnutí. Je to podobné při každém rozhodnutí, podobná střetnutí jsou organizována na všech úrovních týmu. Neustále vyhodnocujeme, jak by se věci daly zlepšit, piloty nevyjímaje.
McLaren se rozhodl, že je čas na změnu a nemá to nic dělat s tím, že jsme letos nevyprodukovali dost dobrý vůz. To jsou dvě různé záležitosti a jako technicky zaměřená firma musíme vědět tyto dvě věci rozlišit. Rozhodnutí v obou oblastech ale musí spolu ladit.
Checo je skvělý chlap, přinesl do všeho něco nového a my mu do budoucnosti přejeme všechno dobré. Způsob, kterým zvládal všechny povinnosti v týmu a vývoj své kariéry, je výjimečný. Je mladý a v současnosti se nachází pod velkým tlakem, se kterým se dobře vyrovnává. Jsem si jist, že bude v dobré formě i v roce 2014.“
Kdyby měl víceletou smlouvu, McLaren si ho mohl vyformovat podle sebe. To ale mohl být také případ Nica Hülkenberga, nebo Paula Di Resty. Litujete, že jste angažovali právě Sergia Péreze?
SM: „Ne. V týmu podával dobré výkony a získával i body. Jako jezdec u nás povyrostl. Jezdci, které jste vzpomenul, jsou jako jiní v startovním poli Formule 1.
Jsme teď v dobré pozici, protože máme mladé jezdce jako Kevin Magnussen a Stoffel Vandoorne. Máme možnost vybrat si mezi talentovanými jezdci. Obyčejně hledáte i léta, abyste si vybral jednoho mladého pilota, v případě McLarenu třeba Lewisa Hamiltona. Mít dva jezdce kalibru Magnussena a Vandoorna znamená skvělou pozici. Navíc se dokáží prosadit i samostatně.
Kevin je ve vývoji své kariéry o kousek vpřed, proto je logické, že jsme v případě výměny pilota zvolili právě jeho.“
Kdybyste nešli přímo za Magnussenem, šli byste za Hülkenbergem? Nebylo jeho překážkou přestupu do McLarenu, že je příliš velký pro Váš monopost?
SM: „Myslím, že příliš zdůrazňujete Nica. Upřímně, hodnotil jsem také Nica – byl jsem přítomen jeho kariéře v nižší kategorii i začátku jeho kariéry ve Formuli 1. Je skvělý jezdec, ale my jsme hledali uvnitř, proto jsme se rozhodli pro příští sezonu pro Kevina.
Když se podíváte do startovního pole, my už jednoho mistra světa v týmu máme. Kdybychom měli příležitost vzít dalšího mistra světa do týmu, udělali bychom to. V současnosti to ale není možné, proto jsme zvolili jinou cestu, pomocí které bychom chtěli vychovat dalšího mistra světa.
Musíte pamatovat na to, že všechny programy pro mladé jezdce mají za cíl vyprodukovat mistry světa. Programy tady nejsou pro produkci dalších taky-jezdců. McLaren je v situaci, kdy si může kdykoliv koupit jakéhokoliv taky-jezdce ve Formuli 1. Takže když se podíváme na náš program – věříme, že Kevin může být mistrem světa – to si myslíme také o Vandoornovi a o každém jezdci, který přijde po nich. Kdybychom si to nemysleli, náš program pro mladé jezdce bychom zrušili, i když to zní krutě.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.