Ferrari a Lotus měli podle designéra Red Bullu Adriana Neweyho při vývoji letošních vozů štěstí - pomohly jim totiž, aby byli konkurenceschopnější.
"Během zimy došlo k velké změně, k nečekané změně. Pirelli představilo nové pneumatiky, které byly mnohem citlivější. Bylo velmi snadná je přetížit," popisuje konstruktér letošního nejrychlejšího vozu RB9 v televizním pořadu rakouské Servus TV výzvu, která před nimi stála na počátku roku.
"A protože naše auto tráví hodně svého času na kolo při brzdění a v rychlých zatáčkách, kdy pneumatiky hodně zatěžujete, nemohli jsme ho skutečně využít, aniž by pneumatiky rychle neodešly.
Takže nám změna pneumatik ublížila, zatímco jiným pomohla, jako Lotusu a asi i Ferrari. Z mého pohledu měli vyloženě štěstí. Myslím si, že Lotus a Ferrari dělají velké ramena v tom, jak byli během zimy chytří, že to dokázali předvídat," kritizuje Newey své největší soupeře v šampionátu.
"Ale abych byl zcela upřímný, měli jen ohromné štěstí, a my jsme měli trochu smůlu. Samozřejmě do toho vstoupila politika. Byl to tedy náročný rok, ale velmi odměňující," hodnotí designér Red Bullu letošní sezónu, v níž získali po suverénních výkonech v její druhé části čtvrtý mistrovský titul v řadě.
Sebastian Vettel soupeřům v určitých chvílích posledního závodu ujížděl až o dvě sekundy na kolo (foto: Red Bull Racing)
Její začátek pro ně nebyl snadný. "Byla to v určitých chvílích náročná sezóny. Začali jsme, přišel dobrý výsledek v Malajsii, první a druhé místo. A pak to s naší konkurenceschopností bylo jako na houpačce.
Bylo to velmi těsné, Ferrari bylo zpočátku velmi silné, Mercedes se zlepšil kolem Monaka, takže uprostřed sezóny jsme se dostali do bodu, kdy jsme nebyli... vedli jsme sice šampionát, ale vypadalo to křehce, jako by se v té chvíli rozjel obzvlášť Mercedes," pokračuje Newey.
Proto se rozhodli usilovně pustit do vývoje letošního vozu RB9 na úkor toho příštího: "Tlačili jsme na to, představili jsme na voze několik změn, nějaké novinky jsme přivezli do Maďarska před letní přestávkou, pak další do Spa. A to nás nakoplo."
Red Bull slaví double v Abú Zabí (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že jsme na to po celou dobu až do Singapuru opravdu tlačili, pokud jde o nasazování nových dílů, i v Japonsku. Mohli byste se ohlédnout zpět a říci, že jsme na to tlačili více, ne bylo zapotřebí, protože tohle vás samozřejmě obírá o zdroje na příští auto.
V té době jsem to takto necítil, vypadalo to, že na to musíme tlačit a je to ohromné se takto rozjet, jak to zažíváme ke konci sezóny," pochvaluje si dominanci svého týmu Newey.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.