Důvody vysvětluje Christian Epp z firmy Tilke Gmbh zodpovědný za návrh okruhu Circuit of the Americas v texaském Austinu.
Vytvořit znovu zatáčky, jako jsou l’Eau Rouge Raidillon v belgickém Spa Francorchamps a 130R v japonské Suzuce, je v současnosti prakticky nemožné. Tvrdí to pro f1fanatic.co.uk designér okruhu v Austinu, na kterém se pojede poslední závod sezony, Christian Epp.
Podle něj za současných pravidel FIA se nedá navrhnout emotivní okruhy. Zásahy z důvodů bezpečnosti tlumí kreativitu architektů navrhujících závodní okruhy. „Při návrhu okruhu se musí vycházet z pochopení dynamiky řízení závodního vozu, samotný okruh se může podle toho i navrhnout, ale za současné situace by ho FIA neschválila,“ vyhlásil Epp.
V případě okruhu v Austinu chtěl organizátor závodu Tavo Hellmund od Tilkeho, aby měla nová trať sérii zatáček, inspirovanou „klasickými“ zatáčkami ze slavných závodů Formule 1. „Chtěli po nás vytvořit podobné úseky, jako l’Eau Rouge, některé části Suzuky, Laguna Secy, nebo Maggots/Becketts v Silverstonu,“ pokračuje Epp.
„Například zatáčka Eau Rouge se dá projet rychlostí 300 km/h, dnes je potřebná na dosažení této rychlosti rovinka dlouhá asi 1 km. Takže to není tak jednoduché. Vždy, když chcete do okruhu zakomponovat něco podobného, jste omezen. Dobře, můžete mít na okruhu tři nebo čtyři podobná místa, ale ne deset. To by musel být okruh dlouhý třicet nebo čtyřicet mil.“
Christian Epp reagoval i na nedávný názor Anthonyho Davidsona o přílišné bezpečnosti závodních okruhů. I podle Eppa je frustrující konstatovat, že moderní okruhy nesplňují očekávaní v porovnání se staršími okruhy. „Na druhé straně ale lidi chtějí bezpečnost. Například, když zemřel Ayrton Senna, nebo jiní jezdci Formule 1, veřejnost požadovala, aby se udělalo něco pro zvýšení bezpečnosti. Pár věcí se udělalo na vozech, některé na okruzích. V posledních dvaceti letech se významně zvýšila úroveň bezpečnosti pilotů.“
Při navrhování okruhu je velmi důležité nabídnout i vhodné místo s vhodným terénem ze strany organizátorů. „L’Eau Rouge je oblíbená zatáčka i kvůli terénu, který ovlivnil její tvar.“ Ze stejného důvodu je dobře hodnocen i okruh v Austinu, i když je z nové generace. „Při navrhování tohoto okruhu jsme měli štěstí na tvar terénu. Přizpůsobili jsme se místní topografii, která nám umožnila navrhnout zajímavou trať. Ne vždy máme takové štěstí, na mnoha místech se musíme uspokojit s tím, co nám nabízí terén. Pak se snažíme svou práci odvést nejlépe, jak to jen jde.“
„Při navrhování jakéhokoliv okruhu musíme u nás ve firmě brát do úvahy mnoho faktorů, které naši práci ovlivňují – samotnou charakteristiku vozovky závodního okruhu, bezpečnost a mnoho jiných dopředu určených veličin a charakteristik. Musíme připravit místo, které se bude používat od prvního dne.
Musí být vhodné pro média, FIA, návštěvníky. Všechny jmenované skupiny lidí musí být spokojené. Dejme tomu, že se přijede na závod podívat 120 000 lidí a každý by nám mohl říct, co se mu líbilo a co ne, abychom měli zpětnou vazbu a nasbírali tak zkušenosti. To by bylo dobré. Samozřejmě nejvíc nás zajímají názory jezdců, proto se nejvíc věnujeme trati. Ale na názory diváků také nesmíme zapomínat,“ dodává Epp.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.