Pirelli příští rok s přechodem na nové motory s větším krouticím momentem pneumatiky nezvětší, týmy si proto můžou oddechnout.
Před letní přestávkou se hovořilo o tom, že Pirelli by chtělo zvětšit průměr budoucích pneumatik ze 66 na 69 cm a šířku o 2 - 4 cm. Pro tyto změny byl zejména Mercedes, o kterém následně někteří spekulovali, že bude mít nejvýkonnější turbomotor - dle italských médií až o 100 koní než konkurence.
Pirelli však o víkendu potvrdilo, že rozměry pneumatik zůstanou zachovány, což je pro týmy důležité, protože již dávno zahájily vývoj vozů pro rok 2014.
"Bylo to opravdu těžké. Na jedné straně musíte soucítit s Pirelli - s novými pravidly nikdo neví, o kolik se během příští sezóny zlepší aerodynamika, protože například bude docházet ve vývoji k obrovským pokrokům ve vývoji ve srovnání s letošním rokem, budou narůstat výkonnostní zisky a tudíž se zvyšovat i zátěže v zatáčkách," říká bývalý provozní ředitel Williamsu Mark Gillan pro JA on F1.
"A Pirelli to musí umožnit. Poučili se například z obrovských zisků, kterých týmy dosáhly s výfukovými difuzory. Na druhou stranu významné změny na poslední chvíli je to poslední, co si týmy při finalizaci designu vozů pro rok 2014 přejí," pokračuje.
Pro zvětšení pneumatik hlasoval pouze Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Znamenalo by to, že by spousta práce v určitých oblastech byla zahozena a designové týmy by musely začít znovu a na výrobu šasi před lednovým testováním by měly velmi málo času. Navíc s tím jsou spojeny dodatečné náklady v období, kdy již tak utratí hodně za nová pohonná ústrojí.
Nikdo nechce vidět defekty pneumatik, Pirelli tedy musí ponechat velký prostor. Zvětšení pneumatik, jak to nabízeli, by pomohlo vyrábět silnější pneumatiky, které by zvládly vyšší zátěže. Neví, co očekávat, protože se ještě vůbec netestovalo.
Není ale překvapením, že 10 z 11 týmů bylo proti změnám, když se probíraly během Velké ceny Maďarska. Cítily, že by pneumatiky měly zůstat stejné, protože jakákoliv změna má obrovský dopad na aerodynamiku a světlou výšku," dodává Gillan.
Zvětšení průměru o 3 cm by představovalo ohromnou změnu pro aerodynamickou platformu vozu. V současné době se světlá výška na zadní nápravě pohybuje kolem 10 cm - její zvětšení o 1,5 cm by v této fázi bylo velkou změnou.
Týmy jsou již v pokročilých fázích vývoje příštích vozů, první testy jsou plánoványjiž na leden 2014 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Aerodynamická oddělení by tím přišla o již spoustu odvedené práce a museli by začínat znovu s odlišným tvarem pneumatik a světlou výškou. Museli by být vyrobeny a dodány nové modely pneumatik pro testování v aerodynamickém tunelu, aby týmy mohly získávat přesná data - a to by nějakou dobu trvalo.
Na aerodynamiku měla velký vliv pouze změna tvaru pneumatik při zachování stejných rozměrů před letošní sezónou, natož zvětšování jejich průměru či šířky. Týmy navíc budou muset mít své vozy připraveny již na lednové testování, které obvykle začínalo až v únoru.
Výroba šasi zabere 2 - 3 měsíce, finální výkresy proto budou muset mít hotovy ke konci září. Na takové změny by proto už opravdu nezbývalo moc času. Obzvlášť znevýhodněny by byly zákaznické týmy, v o něco lepší situaci by byly týmy výrobců motorů. Pro týmy je tedy ponechání současných rozměrů pneumatik velmi dobrou zprávou.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.