Od středy do pátku probíhá v Silverstone test mladých pilotů. Mohou se ho účastnit i závodní piloti, ti však mohou testovat pouze pneumatiky. Jaké budou k dispozici?
Týmy budou mít možnost si vyzkoušet nové díly (pouze s mladými jezdci) i nové specifikace pneumatik, které se budou používat od Velké ceny Maďarska. Nejprve si ale řekněme, kolik sad budou moci týmy využít.
Pravidla pro testování na rok každému týmu, který může testovat vždy pouze s jedním vozem, umožnila na rok využít 100 sad pneumatik. Po defektech v Silverstone a zásahu FIA byl tento limit zvýšen na 105. Týmy si určují, jakou směs má pro ně Pirelli přivézt. Pro test v Silverstone si nikdo z nich například nevybral super-měkkou, protože se pro charakter britského okruhu nehodí.
K těmto 105 sadám (mínus ty, které týmy již použily během předsezónních testů) Pirelli navíc přiveze sedm dalších sad: tři tvrdé směsi, dvě středně-tvrdé a dva prototypy tvrdých pneumatik, na nichž se už letos jezdilo během pátečních tréninků před Velkou cenou Španělska a Británie.
Současní závodní jezdci mohou využít tyto dodatečné alokace, nemohou však na voze měnit díly a plán jejich jízdy bude určovat Pirelli. Proto se do Silverstone nechystá celá řada závodních jezdců včetně Fernanda Alonsa, který včera na otázku, proč nenastoupí do testu v Británii, odpověděl: "Protože nemůžeme testovat. A já mám důležitou práci na simulátoru."
Fernando Alonso v Silverstone jezdit nebude. Proč? "Protože nemůžeme testovat," odpovídá(foto: Scuderia Ferrari)
Všechny pneumatiky, které budou tento týden v Silverstone k využití, spadají do specifikací, jež bude Pirelli vozit na závody od Velké ceny Maďarska dále. Mají loňskou kevlarovou (aramidovou) konstrukci a letošní směsi gumy. Všechny zbývající sady, které týmům letos pro testování zůstaly, byly zaměněny za nové konstrukce.
I když se celkově jedná o nové pneumatiky, týmy s jejich vlastnosti mají hodně zkušeností i dat z loňské sezóny, kdy se na těchto konstrukcích jezdilo, a letošních směsích gumy již také něco vědí. V práci se zaměří zejména na dolaďování balíku vůz-pneumatika, aby z nových specifikací dostali co nejvíce.
"Tento test mladých jezdců představuje pro týmy cennou příležitost vyhodnotit novou specifikaci pneumatik, a také jezdit se svými mladými piloty. Protože během roků je k testování minimum příležitostí, je pro všechny stejně jako pro nás důležité získat co nejvíce," říká sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.
Red Bull si ve svých dvou týmech vyzkouší hned osm jezdců (foto: Red Bull Racing)
"Zkušenost závodních pilotů toho přinese hodně a my se těšíme na jejich zpětnou vazbu. Nečekáme, že nová specifikace pneumatiky se bude chovat moc odlišně než ta předchozí - celkové vlastnosti by měly být podobné. Přesto by týmy během 3 dnů měly být schopny odvést spoustu užitečné práce," pokračuje Hembery.
Pouze Mercedes se nesmí testů v Silverstone zúčastnit v rámci trestů za porušení pravidel, protože již v květnu soukromě testoval s Pirelli a s letošním vozem. Italský výrobce pneumatik mu však poskytne z testů data.
"Poskytneme všem týmům stejnou zpětnou vazbu. Díváme se na stejná data, takže všichni budou mít stejné informace... Mercedes má spoustu dat o pneumatikách z minulého roku, co se týče aerodynamiky a nastavení," potvrzuje Hembery. Německý tým totiž během tréninku v Brazílii vzájemně porovnával loňské a letošní pneumatiky.
Kompletní sestavu všech týmů pro test v Silverstone (kdo kdy nastoupí) najdete zde.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.