Konstruktér Red Bullu Adrian Newey žádá větší volnost pro návrháře vozů Formule 1, jinak podle něj budou všechny vypadat stejně.
Ve vrcholné disciplíně motorsportu působí již přes 30 let a stále hledá nové výzvy, aby mohl uplatnit své nápady. To se však stává obtížnější. V posledních třech letech přesto dokázal získat tři konstruktérské tituly a ke třem titulům mistra světa pomoci i Sebastianovi Vettelovi.
"Na prvním místě je aerodynamika, dynamika vozidla a vlastní konstrukce. Když dáte dohromady tyto tři, pak máte dobrý základ," popisuje Newey. Místo kreativní práce se však jedná o hledání drobných detailů. Být rychlejší než ostatní je stále těžší, což by se v roce 2014 mohlo změnit.
"Příští rok bude velkou změnou obzvlášť v uspořádání vozů. Nové motory potřebují spoustu chlazení, protože nejde jen o spalovací motor, ale také o turbem přeplňované části. Pokud jde o elektrickou stránku, kterou nazýváme KERS, také potřebuje spoustu chlazení.
To je velkou výzvou, pravidla pro převodovky jsou také jiná a dochází k určitým změnám v aerodynamice, takže jde o velký úkol. Je to těžké pro všechny týmy, protože se snažíme věnovat vývoji letošních vozů a zároveň výzkumu příštích strojů," říká hlavní designér Red Bullu.
Když Adrian Newey dostal volnost, stvořil tento vůz (foto: Red Bull Racing)
Od budoucích pravidel by si však přál více volnosti než přibývajících omezení, které designérům svazují ruce: "Je to velmi těžké. Kdybyste se mohli vrátit o 10 let zpět a vidět současná auta, vypadala by trochu divně a směšně.
Pevně doufám, že současný trend čím dál více omezujících pravidel nebude pokračovat, protože jinak skončíme tak, že pravidla vám navrhnou vůz, což znamená, že všechny vozy budou vypadat stejně," varuje Newey.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.