Konstruktér Red Bullu Adrian Newey žádá větší volnost pro návrháře vozů Formule 1, jinak podle něj budou všechny vypadat stejně.
Ve vrcholné disciplíně motorsportu působí již přes 30 let a stále hledá nové výzvy, aby mohl uplatnit své nápady. To se však stává obtížnější. V posledních třech letech přesto dokázal získat tři konstruktérské tituly a ke třem titulům mistra světa pomoci i Sebastianovi Vettelovi.
"Na prvním místě je aerodynamika, dynamika vozidla a vlastní konstrukce. Když dáte dohromady tyto tři, pak máte dobrý základ," popisuje Newey. Místo kreativní práce se však jedná o hledání drobných detailů. Být rychlejší než ostatní je stále těžší, což by se v roce 2014 mohlo změnit.
"Příští rok bude velkou změnou obzvlášť v uspořádání vozů. Nové motory potřebují spoustu chlazení, protože nejde jen o spalovací motor, ale také o turbem přeplňované části. Pokud jde o elektrickou stránku, kterou nazýváme KERS, také potřebuje spoustu chlazení.
To je velkou výzvou, pravidla pro převodovky jsou také jiná a dochází k určitým změnám v aerodynamice, takže jde o velký úkol. Je to těžké pro všechny týmy, protože se snažíme věnovat vývoji letošních vozů a zároveň výzkumu příštích strojů," říká hlavní designér Red Bullu.
Když Adrian Newey dostal volnost, stvořil tento vůz (foto: Red Bull Racing)
Od budoucích pravidel by si však přál více volnosti než přibývajících omezení, které designérům svazují ruce: "Je to velmi těžké. Kdybyste se mohli vrátit o 10 let zpět a vidět současná auta, vypadala by trochu divně a směšně.
Pevně doufám, že současný trend čím dál více omezujících pravidel nebude pokračovat, protože jinak skončíme tak, že pravidla vám navrhnou vůz, což znamená, že všechny vozy budou vypadat stejně," varuje Newey.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.