Šéfkonstruktér Red Bull Adrian Newey hovoří o včerejších explozích pneumatik. Viní soupeře, kteří zamítli navrhované úpravy letošních směsí po Kanadě.
Newey po Velké ceně Británie uvedl: "Z pohledu bezpečnosti existují dva potenciální problémy. Vůz, u něhož došlo k selhání, ale najednou kolem vás vzduchem také létají tři kila běhounu pneumatiky. Pokud by zasáhly pilota v závěsu do helmy, nebylo by co řešit."
Kvůli obav o bezpečnost pilotů proto volá po rychlé nápravě: "Je to riskantní a proto bychom se z toho dnes měli ponaučit. Byl bych velmi překvapený, kdyby k tomu nedošlo... Povaha okruhu to zhoršila - kombinace obrubníku a vysokorychlostních zatáček. Zda to bude problémem i v Německu, o tom bych nerad mluvil."
Pirelli pro Kanadu připravilo nové konstrukce, k jejichž nasazení do závodu v Silverstone a dále však potřebovalo jednotný souhlas všech týmů. Některé (Ferrari, Force India a Lotus) však byly proti, protože by to omezilo jejich konkurenceschopnost a změnilo rozložení sil v poli.
To se Neweymu nelíbí: "Z toho, co vím, by k tak katastrofickým selháním jako dnes u nových konstrukcí nedošlo." Jeho Red Bullu by samozřejmě vyhovoval návrat k loňským pneumatikám, na nichž se mu dařilo natolik, že získal jezdecký i konstruktérský titul.
Hlavní designér Red Bullu Adrian Newey (foto: Red Bull Racing)
Pneumatiky se však budou muset změnit, jinak hrozí bojkot pilotů: "Určitě o něm diskutujeme. Jsem si 100% jistý, že si dnes stěžovali všichni jezdci. Nejen ti, kteří měli problémy. Nechci teď říkat, že k bojkotu dojde, protože by si nepřál vytvářet spoustu dalších problémů. Jde však o něco, co můžeme pro naši bezpečnost učinit," potvrzuje Felipe Massa.
Lewis Hamilton, který byl včera postižen jako první, řekl: "Bylo to poprvé v celé mé kariéře, kdy jsem cítil nebezpečí. Snažíte se zkrátka jezdit a odvádět to nejlepší v péči o pneumatiky. Nemyslím si však, že to je o hlídání si pneumatik. Jde o mnohem hlubší problém. Auto se stává neovladatelným a musíte bojovat, abyste jej udrželi v přímém směru. Jsem si jistý, že Pirelli a FIA zareagují na dnešní incidenty... Nepochybuji o tom, že bychom dnes získali první a druhé místo."
Piloti volají po návratu loňských pneumatik, po závodu v Silverstone se cítí být ohroženi(foto: McLaren Mercedes)
Jeho bývalý týmový kolega Jenson Button pokračuje: "Pokud budeme pokračovat s těmito pneumatikami - ano, budeme mít bezpečnostní problém. Měli jsme štěstí, že se nestalo nic hrošího. Důvodem, proč ještě nemáme jiné pneumatiky je to, že ne všechny týmy je zatím schválily.
Myslím si ale, že pokud jde o bezpečnost, mělo by se to zkrátka udělat. Vím, že to není v pravidlech, ale mělo by k tomu dojít. Snad si konečně všichni uvědomí, že máme větší problém, než jsme si mysleli. Pět explozí pneumatik - a je mi jedno, jestli to bylo kvůli úlomkům či jejich selhání. Výsledek a nebezpečí je stále stejné."
Ano, problémy s pneumatikami jsou hlubší, než jsme si mysleli. Nejde však pouze o konstrukce, odrážejí způsob, jakým je momentálně Formule 1 vedena celkově.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.