Pirelli dnes ve své centrále v Miláně uspořádalo tiskovou konferenci, během níž hovořilo o vývoji pneumatik pro příští rok i o testu Mercedesu.
Za Pirelli se setkání s médii zúčastnili Paul Hembery, Maurzio Boiocchi a Mario Isola. Výrobce pneumatik uvedl, že se jim "problémy s delaminací podařilo vyřešit ve svých laboratořích, nikoliv během testování na dráze." Dodává však, že je "adekvátní testování pro vývoj pneumatik klíčové."
V otázce testu Mercedesu uvedlo, že německá stáj nejezdila s letošními, nýbrž s vývojovými pneumatikami pro sezónu 2014, a že nemá k dispozici žádná data. Vyjádřilo nespokojenost s informacemi, které se objevovaly v médiích.
"Pirelli při vývojovém testování s týmy v roce 2013 nestranilo žádnému z nich a jako vždy jednalo profesionálně, transparentně a absolutně v dobré víře," uvádí v oficiálním prohlášení. Zajímavé však bylo, že o dubnovém testu (22. a 23. 4., psali jsme zde) Ferrari v Barceloně vůbec nechtělo hovořit, protože jde o "důvěrnou" záležitost.
"Použité pneumatiky nebyly ze současného šampionátu, ale patřily k řadě produktů, které jsou stále vyvíjeny s ohledem na případné obnovení dodavatelské smlouvy. Navíc nebyl žádný z testů vykonáván kvůli vylepšení daného vozu, ale pouze pro testování řešení pneumatik pro budoucí šampionáty."
Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho tedy nezkoušeli žádné z letošních pneumatik ani ty, které budou nasazeny do letošní sezóny - pouze vývojové věci pro rok 2014, při kterých se zaměřovali na nové koncepty a materiály. Pro Mercedes šlo tedy o "slepý" test.
Šéfové Pirelli (foto: Pirelli)
"Využití vozu Mercedesu bylo výsledkem přímé komunikace mezi FIA a samotným týmem. Pirelli v žádném případě nežádalo o to, aby byl použit vůz pro rok 2013 - ani Mercedes, ani FIA ani týmy, kterým během roku nabídlo možnost účasti v testování vývojových pneumatik pro rok 2014," dodává.
Ohledně spravedlnosti a nestranění žádnému týmu uvedlo, že ostatní dostali pozvánku k podobnému testu s dotazem na jejich možnosti již minulý rok: "Už v březnu 2012 Pirelli zaslalo všem týmům, FIA a FOM email, v němž týmy vyzvalo k určení jejich dostupnosti pro testování vývojových pneumatik pro rok 2013."
"Společnost navíc vysvětlila, že je nezbytné testovat s vozy týmů, protože nemá vlastní vhodné auto." Pirelli pro své testy získalo pouze tři roky starý Renault R30, předtím jezdilo s Toyotou TF109 ze sezóny 2009.
Upravené pneumatiky pro Kanadu s novou kevlarovou strukturou podle Pirelli dosud nebyly testovány, problémy s delaminací jsou u nich už vyřešeny. "Tento fenomén žádným způsobem nenarušuje bezpečnost pilotů, ale hrozí poškozením image společnosti. Při testech v Kanadě budou mít týmy příležitost vyjádřit své názory a udělat si o nich obrázek."
U těchto pneumatik nedojde k žádné změně v jejich životnosti. "Neučinili jsme žádné úpravy, které by ovlivnily výdrž pneumatik a tudíž ani počet zastávek během závodu, protože k tomu chyběl jednomyslný souhlas týmů."
Super-měkké pneumatiky na monopostech Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jako konečné datum pro dodávku pneumatik pro příští sezónu zmínil 1. září 2013. Cílem pro zbytek sezóny i nadále zůstávají 2 - 3 zastávky na závod.
Celou záležitost bude šetřit FIA, která do Milána již zaslala dopis s dotazy. Zástupci Pirelli na něj již odpověděli.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.