Nejméně čtyři týmy nedostali od Pirelli přímou nabídku k účasti v soukromém testování, při němž by mohli ujet 1000 km - podobně jako Mercedes před dvěma týdny v Barceloně.
FIA se tímto testem po stížnostech Ferrari a Red Bullu již zabývá a potvrdila, že tuto záležitost může předat svému Mezinárodnímu tribunálu.
Rakouský tým se o tom podle svého odborného poradce Helmuta Marka dozvěděl až v sobotu večer a ihned volal McLarenu. Ten je ale zákazníkem Mercedesu, proto k podání stížnosti zřejmě nechtěl z politických důvodů oficiálně přistoupit. Red Bull záležitost projednal v neděli s Ferrari a rozhodli se podniknout právní kroky.
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery tvrdil, že "se týmů dotazovali, zda by měli zájem" a že "někteří řekli ano, někteří ne."
Na přímý dotaz novinářů, zda byli během letošního roku dotázáni na účast při testování, odpověděl šéf Lotusu Eric Boullier jasně: "Ne." K případné možnosti testovat během roku dodává: "Ať už je dáno jakékoliv povolení, mělo by to být umožněno všem nebo alespoň všem dáno na vědomí a ne si po svém někde testovat."
Podobně se vyjádřil i zástupce šéfa Force Indie Bob Fernley - na nic takového si nevzpomíná: "Nevěřím, že jsme na to byli dotazování, nevzpomínám si."
"Nejsem si jistý, že to bylo uděláno tím způsobem, jak si myslíte. Možná to bylo podáno jako nabídka na schůzce FOTA nebo něco takového, což je ale něco jiného než poskytnutí individuální šance týmu. Nevzpomínám si však na nějaký dopis od Pirelli ohledně toho," vysvětluje Fernley. "Samozřejmě díky tomu můžete získat výhodu. Je to ale spíše o porušení sportovních zákonů."
Lotus nabídku k testování od Pirelli nedostal, podobně jako někteří další soupeři Mercedesu(foto: Lotus F1 Team)
Týmy byly loni před testy pneumatik dopisem varovány
Bez zajímavosti není ani to, že se podobná možnost řešila již loni v dubnu. Tehdy FOTA obeslala týmy s tím, že testovat na požádání Pirelli je možné pouze po jednomyslném souhlasu všech týmů - což se tentokrát vzhledem k pokoutnosti testu nestalo.
Proč testování neproběhlo transparentně a Pirelli s Mercedesem tento test před ostatními zamlčelo? Proč Mercedes k tomu použil letošní vůz? Ferrari sice po Bahrajnu také testovalo (údajně v rámci akce Corse Clienti a pouze 500 km), avšak s dva roky starým monopostem. Získal tím Mercedes v letošním šampionátu nějakou konkurenční výhodu? Podle soupeřů je to nezpochybnitelné.
Nyní vzniká otázka, jak Mercedes a Pirelli potrestat? Uskutečnění testu pro všechny s výjimkou Mercedesu by letos bylo vzhledem k nabitému kalendáři z logistického hlediska i z hlediska dodatečných nákladů velmi náročné. Řešení je nyní na FIA, která však verdikt do Kanady nestihne vynést a zřejmě i před Silverstone by to bylo brzy.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.
Lando Norris se pustil do kritiky George Russella, když se vyjádřil k jejich sporu ohledně výhody McLarenu v porovnání s ostatními týmy ve Formuli 1. Norris naznačil, že Russellův přístup k této debatě není úplně správný.
Carlos Sainz měl smolný debut ve Williamsu, když jeho závod ve Velké ceně Austrálie skončil už v úvodním kole. Tým ale odjel s pozitivním výsledkem díky Alexi Albonovi, který zajel na pátém místě a připsal Williamsu deset bodů.
Andrea Stella, šéf McLarenu, vysvětlil, proč se Max Verstappen v závěru Velké ceny Austrálie přiblížil k vítězství, ale Lando Norris si nakonec i přes technické problémy udržel vedení.
Isack Hadjar zažil smolný debut ve F1, když havaroval už během formace na start VC Austrálie a neodstartoval. Zatímco fanoušci projevili pochopení, Helmut Marko se na adresu mladého Francouze vyjádřil poměrně kriticky.
Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Lando Norris je přesvědčen, že kdyby se podobná chaotická situace v závodě Velké ceny Austrálie odehrála loni, pravděpodobně by nevyhrál. Podle něj byl letošní závod jiný a lepší příprava týmu mu umožnila získat vítězství v těžkých podmínkách.
Ferrari v Austrálii chybovalo ve strategii a doplatilo na riskantní rozhodnutí. Šéf týmu Fred Vasseur přiznal, že ponechání Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca na suchých pneumatikách v závěrečných deštivých kolech nebylo správnou volbou. Špatný odhad podmínek nakonec stál Ferrari lepší umístění.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.