Mercedes bude čelit vyšetřování ze strany Mezinárodní automobilové federace poté, co jej Ferrari a Red Bull zažalovali z účasti v nelegálním testování.
Komisaři v Monaku včera předali záznam Mezinárodní automobilové federaci a ta dala najevo, že situace není tak jasná, jak ji prezentuje Mercedes, který se ohání tím, že od ní dostal zelenou a vše je v naprostém pořádku.
V oficiálním prohlášení FIA uvádí, že se ji na začátku května Pirelli dotázalo, zda je možné, aby některý z týmů použil při testech letošní auto.
"V rámci smlouvy, kterou má Pirelli jakožto jediný dodavatel s FIA, jim je zajištěno, že mohou v testech s kterýmkoliv týmem odjet 1000 km - pokud to nabídne všem týmům," stojí v prohlášení.
"Pirelli a Mercedesu FIA poradila, že takový vývojový je možný, pokud bude v režii Pirelli, ne týmu, který poskytne auto a jezdce, a takové testy budou podmíněny stejnou příležitostí testovat poskytnuté všem týmům v rámci zachování sportovní spravedlnosti," píše FIA.
O této možnosti však všechny týmy nevěděly, Mercedes navíc do testů zapojil své závodní piloty Nica Rosberga a Lewise Hamiltona, čímž pravidla hry jasně porušil. FIA nelibě nese i to, že ji německá stáj ani Pirelli o testu neposkytli více informací ani potvrzení, zda stejnou možnost nabídli i ostatním.
Sportovní ředitel Pirelli před tím pouze zmínil, že podobný test uskutečnili po závodě v Bahrajnu s Ferrari a pomoc požádali také Red Bull. Ferrari ale testovalo s dva roky starým vozem, Mercedes se v třídenním testu po Velké ceně Španělska po Barceloně proháněl s aktuálním monopostem F1 W04 (více zde).
Šéf Mercedesu Ross Brawn včera na obhajobu italského dodavatele pneumatik uvedl: "Pirelli 12 měsíců žádalo týmy o pomoc, ale lidé je nepodpořili. Proběhla spousta komunikace mezi týmy a Pirelli, které je žádalo o odjetí 1000 km. My jsme v Bahrajnu měli u Lewise [Hamiltona] očividný problém, který nás docela znepokojoval, a vyvinuli jsme úsilí, abychom jim pomohli. Zdá se, že to nikdo jiný neučinil."
FIA se bude zabývat soukromým testem Pirelli a Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
To se však nelíbí šéfovi Red Bullu Christianu Hornerovi: "Dokážu pochopit, že chce Pirelli testovat pneumatiky. Zklamáním ale je, že to nedělá transparentním způsobem. Třídenní test se uskutečnil s letošním autem na pneumatikách, které se budou používat v příštích velkých cenách. Bez ohledu na to, jak tomu říkáte, jde o testování. Musíme se s tím vypořádat s využitím patřičných kanálů, na to se nyní zaměříme."
Ferrari k tomu dodává: "Pirelli může týmům nabídnout testování do 1000 km pro vývoj pneumatik a bezpečnosti. Zásadní je však rok auta, protože když používáte letošní vůz, může jít o poručení článku 22. Chceme k tomu objasnění, protože pokud to není porušením článku 22, pak o to budeme mít zájem."
Mercedes, který po tomto testu vyhrál Velkou cenu Monaka, se letos trápil s nadměrným opotřebením pneumatik, proto mu nabídnutá pomoc přišla náramně vhod. Pirelli stále nemá platnou smlouvu na příští rok a touto aférou si k ní moc nepomůže. FIA tuto záležitost bude prošetřovat, z jejich vyjádření však jde cítit určitou nelibost.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.