Mercedes bude čelit vyšetřování ze strany Mezinárodní automobilové federace poté, co jej Ferrari a Red Bull zažalovali z účasti v nelegálním testování.
Komisaři v Monaku včera předali záznam Mezinárodní automobilové federaci a ta dala najevo, že situace není tak jasná, jak ji prezentuje Mercedes, který se ohání tím, že od ní dostal zelenou a vše je v naprostém pořádku.
V oficiálním prohlášení FIA uvádí, že se ji na začátku května Pirelli dotázalo, zda je možné, aby některý z týmů použil při testech letošní auto.
"V rámci smlouvy, kterou má Pirelli jakožto jediný dodavatel s FIA, jim je zajištěno, že mohou v testech s kterýmkoliv týmem odjet 1000 km - pokud to nabídne všem týmům," stojí v prohlášení.
"Pirelli a Mercedesu FIA poradila, že takový vývojový je možný, pokud bude v režii Pirelli, ne týmu, který poskytne auto a jezdce, a takové testy budou podmíněny stejnou příležitostí testovat poskytnuté všem týmům v rámci zachování sportovní spravedlnosti," píše FIA.
O této možnosti však všechny týmy nevěděly, Mercedes navíc do testů zapojil své závodní piloty Nica Rosberga a Lewise Hamiltona, čímž pravidla hry jasně porušil. FIA nelibě nese i to, že ji německá stáj ani Pirelli o testu neposkytli více informací ani potvrzení, zda stejnou možnost nabídli i ostatním.
Sportovní ředitel Pirelli před tím pouze zmínil, že podobný test uskutečnili po závodě v Bahrajnu s Ferrari a pomoc požádali také Red Bull. Ferrari ale testovalo s dva roky starým vozem, Mercedes se v třídenním testu po Velké ceně Španělska po Barceloně proháněl s aktuálním monopostem F1 W04 (více zde).
Šéf Mercedesu Ross Brawn včera na obhajobu italského dodavatele pneumatik uvedl: "Pirelli 12 měsíců žádalo týmy o pomoc, ale lidé je nepodpořili. Proběhla spousta komunikace mezi týmy a Pirelli, které je žádalo o odjetí 1000 km. My jsme v Bahrajnu měli u Lewise [Hamiltona] očividný problém, který nás docela znepokojoval, a vyvinuli jsme úsilí, abychom jim pomohli. Zdá se, že to nikdo jiný neučinil."
FIA se bude zabývat soukromým testem Pirelli a Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
To se však nelíbí šéfovi Red Bullu Christianu Hornerovi: "Dokážu pochopit, že chce Pirelli testovat pneumatiky. Zklamáním ale je, že to nedělá transparentním způsobem. Třídenní test se uskutečnil s letošním autem na pneumatikách, které se budou používat v příštích velkých cenách. Bez ohledu na to, jak tomu říkáte, jde o testování. Musíme se s tím vypořádat s využitím patřičných kanálů, na to se nyní zaměříme."
Ferrari k tomu dodává: "Pirelli může týmům nabídnout testování do 1000 km pro vývoj pneumatik a bezpečnosti. Zásadní je však rok auta, protože když používáte letošní vůz, může jít o poručení článku 22. Chceme k tomu objasnění, protože pokud to není porušením článku 22, pak o to budeme mít zájem."
Mercedes, který po tomto testu vyhrál Velkou cenu Monaka, se letos trápil s nadměrným opotřebením pneumatik, proto mu nabídnutá pomoc přišla náramně vhod. Pirelli stále nemá platnou smlouvu na příští rok a touto aférou si k ní moc nepomůže. FIA tuto záležitost bude prošetřovat, z jejich vyjádření však jde cítit určitou nelibost.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.