Pirelli v Monaku informovalo týmy o nové specifikaci gum, která má přijít od Kanady. Není však zdaleka jisté, jestli nové gumy nakonec vůbec budou. Force India odmítá jakoukoliv změnu. Pirelli pro tento krok však potřebuje jednotu všech.
Po Velké ceně Španělska Pirelli oznámilo, že by se od GP Kanady rádo vrátilo k loňské struktuře gum. O tři dny později si slovo vzala FIA, která byla podporována Force Indií, Ferrari a Lotusem. Dle článku 12.6.3 technických pravidel musí být specifikace gum odsouhlasena nejpozději 1. září předcházejícího roku.
Nějaké dodatečné změny jsou možné pouze se souhlasem všech týmů. V důsledku toho muselo Pirelli svoje plány změnit. Mluví se pouze o menších změnách, konkrétně o zabránění možnosti oddělení se běhounu od zbytku gumy.
Doposud jsme měli ale pouze mlhavou představu o tom, co Pirelli zamýšlí. Počítalo se pouze s omezenými modifikacemi na zadních gumách, dnes však italský výrobce informoval týmy o svých změnách detailněji. Mělo by pouze dojít ke změně ocelového kruhu na vnější straně. Pirelli plánuje nasazení loňského kevlarového kruhu.
Zbývající části konstrukce gum i směsí by měly zůstat zachovány. "Nemění se tak forma gum a týmy tak nemejí přizpůsobovat svoji aerodynamiku," řekl šéf Pirelli Paul Hembery. Kevlarový kruh by měl zabránit, aby docházelo k velkému zahřívání zbytku pneumatiky, které doposud pětkrát vedlo k delaminaci vrchní vrstvy gumy.
Je zde však menší změna, která by i přes tyto změny měla vést ke změně chování pneumatik. Provozní teplota gumy by se měla snížit o pět až deset stupňů a při vyšších teplotách by tak mělo docházet k menší zrnitosti. Pokud však bude zima, tak se celý proces urychlí. Chování gum ve vertikálním směru při jejich otáčení zůstává stejné.
Nicméně díky měkčím kruhům uvnitř pneumatik by mělo dojít k větším laterálním posunům, což pro některé týmy představuje problém. Spíše však pro ty, kteří mají problémy tak jako tak už teď. Hembery slibuje: "Tato změna nijak nedopadne na ty, kteří už teď s gumami dobře zacházejí."
I tak bude mít ale Pirelli zřejmě problém tyto změny prosadit, proti je totiž Force India: "Nebudeme souhlasit se žádnou změnou, je jedno, jak by měla vypadat. Vzhledem k tomu, že Pirelli potřebuje jednotu všech, tak se nic měnit nebude," říká sportovní ředitel týmu Otmar Szafnauer.
"Stavěli jsme naše auto s ohledem na specifikaci gum, kterou jsme od Pirelli dostali 1. září 2012. Výměna ocelového kruhu za kevlarový změní dynamiku gum. To by mohlo některým týmům pomoci a jiným ne. Nevíme, jaké zásahy Pirelli připravuje, s gumami má problémy jen pár týmů. Měly postavit jinak auta."
Také argument o bezpečnosti ze strany Pirelli se Szafnauerovi nelíbí: "Gumy jsou bezpečné, protože i pro prasknutí drží vzduch. Vypadá to jen blbě pro Pirelli. Se změnou jen kvůli zlepšení image nesouhlasíme." Pirelli je tak v poměrně svízelné situaci, kterou asi nemůže vyhrát. Paul Hembery dodává: "Stále je někdo nespokojený."
Bývalý pilot F1 a dnešní expert Sky Sports, Johnny Herbert, varuje FIA a týmy předtím, aby to nepřeháněly. "Bude se to tak dlouho řešit, až to Pirelli přestane bavit a skončí. Co nastane pak? Skončí Formule 1 bez náhrady? Pak může Bernie vyštrachat svoje staré gumy od Avonu."
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.