Pirelli minulý týden oznámilo, že před Kanadou změní své pneumatiky. Podle FIA však lze úpravy činit pouze v rámci bezpečnosti, proto budou menší, než se někteří původně domnívali. Ale budou.
Ke změnám v pneumatikách od Velké ceny Kanady dojde, jen nebudou tak velké, jak si původně některé týmy na čele s Red Bullem představovaly. FIA totiž upozornila, že kvůli pravidlům článek 12.6.3), na které jsme upozorňovali, je možné pneumatiky upravovat pouze z bezpečnostních důvodů.
Znamená to, že Pirelli nemůže přistoupit k takovým změnám ve specifikaci svých pneumatik, které by byly zaměřeny především na snížení jejich degradace či snížení počtů zastávek během závodů. Podle italského dodavatele k úpravám před Kanadou dojde, nebude však ovlivněno výkonnostní pořadí týmů.
"Zkoumáme, jaké budou změny, a snažíme se minimalizovat jejich vliv, aby nezvýhodnili některý z týmu. Snažíme se nalézt nejlepší řešení, které by vyžadovalo co nejméně změn. Snad povede pouze ke třem zastávkám a zabrání oddělování vrstev (delaminaci), což sice nepředstavuje bezpečnostní problém, ale nevypadá to dobře," uvádí zástupkyně Pirelli.
Počet zastávek by poklesl stejně s tím, jak týmy letošní pneumatiky blíže poznávají. Navíc na těch nejnáročnějších okruzích z pohledu pneumatik se letos závody již odjely - snad pouze Suzuka se v tomto může rovnat Sepangu, Bahrajnu či Barceloně.
FIA má dle článku 12.5.2 technický pravidel rovněž právo donutit dodavatele pneumatik ke změně svých produktů, pokud se prokážou být "technicky nezpůsobilé," nehodlá toho však využít.
Stanovisko Mercedesu
Výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff k menším než původně avizovaným změnám pro Autosport uvedl: "Pokud se s pneumatikami trápíte, což je očividně náš případ, pak nemůžete očekávat, že FIA kvůli vám změní pravidla. Proto Lotus ani Ferrari změny v pneumatikách nechtějí.
Jediným kritickým problémem je bezpečnost: docházelo k delaminaci a nikdo z nás by nechtěl mít bezpečnostní problém. Dokud jsou pneumatiky bezpečné, pak jsem dostatečně sportovní na to, abych řekl, že my zkrátka musíme přizpůsobit auto pneumatikám. Mé obavy směřují k bezpečnosti," pokračuje Wolff.
Podle něj různé potíže s pneumatikami - jaké například zažil Lewis Hamilton v Bahrajnu - dostatečně ospravedlňují úpravu pneumatik: "Hlavním účelem Pirelli je předvést pneumatiky. Částečně se na tom podílí výkonnost a bezpečnost. Myslím, že Pirelli jen chce zajistit, abychom se již nesetkávali s delaminací. O to jim jde, ne o to, aby pomohli některému z týmů."
Mercedes uznává, že bude muset s pneumatikami odvádět lepší práci, byť by mu jejich větší změny pomohly (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Úleva Force Indie
Svou úlevu ze změn menšího rozsahu dala najevo i Force India. Podle pilota Paula di Resty by to příliš usnadnilo život týmům, které ohleduplnost k pneumatikám nebrali při navrhování letošních vozů tolik v potaz.
"Jsme na tom momentálně svým způsobem podobně jako Ferrari a Lotus. Zasvětili jsme během zimy toho tolik ve své práci a strukturalizaci, abychom co nejvíce zvýšili naši výkonnost v závodech, stejně jako minulý rok. A vyplácí se to. Takže změna je celkem protivná," popisuje pilot Force Indie.
"Věděli jsme, že způsob, jakým to děláme, by nám mohl či nemusel více vyhovovat. Vždy to může dopadnout dobře nebo zle. Pokud budou do závodu i nadále nasazovány agresivní směsi, ale s ohledem na bezpečnost, pak podle mě půjde o ideální pokrok," dodává Di Resta.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.