Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru s Jamesem Allenem vysvětluje, co hodlá Pirelli od Kanady změnit na svých pneumatikách, o jak velkou změnu půjde a jaký dopad na týmy bude mít.
Co znamená prohlášení Pirelli, že se pneumatiky pro Kanadu budou více podobat těm z roku 2012?Mark Gillan: Pneumatiky pro rok 2012 byly trvanlivější než ty letošní, které trpí vysokou degradací. Pirelli naznačilo, že změní konstrukci pneumatik tak, aby se více podobaly loňským produktům.
Pneumatiky pro rok 2013 mají jinou konstrukci než ty pro rok 2012: ocelová pás uvnitř nahradil loňský kevlarový. Je pravděpodobné, že u upravených pneumatik dojde ke změně zpět s tím, jak se Pirelli vrátí k prověřenému řešení.
Slabinou loňských pneumatik bylo opotřebení - typicky se sjela vnitřní strana pneumatiky a týmy na ní jezdily, až na ní nezbyla žádná guma, a pak zastavily v boxech. Ke konci sezóny však již rozuměli tomu, jak je celkem dobře zvládat.
Pro rok 2013 se Pirelli snažilo opravit problém s opotřebením tak, že se snažili rozumněji umístit styčnou plochu pneumatiky. Zdá se však při změně konstrukce, aby toho dosáhli, zašli příliš daleko.
Ačkoliv důvodem pro změnu je to, že čtyři zastávky jsou považovány během závodu za příliš mnoho a oni by je rádi snížily na dvě až tři, ve světle selhání pneumatik v Bahrajnu a ve Španělsku jde také o bezpečnostní hledisko. Při změně konstrukce zřejmě udělali něco, co ovlivňuje integritu pneumatiky.
Změny se dotknou také interakce předního křídla s pneumatikami (foto: Sauber Motorsport AG)
Které týmy budou těmito změnami nejvíce postiženy?MG: Teplotní management pneumatik je letos klíčový a týmy jako Ferrari, Lotus a Force India to ve svých designech pro rok 2013 upřednostnily.
Všechny tři mají dobrou aerodynamiku, ve vývoji však postupovali tak, aby pneumatiku udrželi v ideálním provozním rámci díky kombinaci stabilní aerodynamické mapy a mechanického balíku, který jde ruku v ruce s pneumatikou a dobrým nastavením.
Red Bull má velmi dobrý aerodynamický balík, stejně jako ho měl mnoho předešlých let, ale horší mechanický balík a teplotní management pneumatik. Tyto slabiny budou méně výrazné po změnách, které Pirelli učiní. Zřejmě zvětší provozní rámec pneumatik a zvýší jejich životnost, což sníží důležitost teplotního managementu.
Jaké výzvy pro týmy představuje změna pneumatik v sedmém závodě sezóny?MG: Následující dopady změn v konstrukci pneumatik budou značné, což je hlavním důvodem starostí pro týmy, obzvlášť když se chystají věnovat více času v aerodynamickém tunelu a více zdrojů svým návrhům pro rok 2014.
Aerodynamický tunel Williamsu (foto: BMW Motorsport)
Je nepravděpodobné, že by tato změna v konstrukci pneumatik mohla být provedena bez ovlivnění tvaru pneumatiky a toho, jak se formuje kontaktní plocha při styku s vozovkou. Když se část pneumatiky odlepuje od země, mění to tvar proudění vzduchu kolem podlahy vozu.
Týmy tímto modelováním strávily v aerodynamickém tunelu a v CFD mnoho měsíců, a pokud se tvar změní byť jen o pár milimetrů, bude to mít dopad na to, jak přední křídlo funguje s pneumatikami a také na proudění směrem k zadní části a pod podlahou. Bude to mít dopad na aerodynamické vyvážení vozu a týmy, které se velmi snažily o tuto optimalizaci, na to doplatí.
Blížíme se době, kdy se týmy chtěly v aerodynamických tunelech přesunout od modelu pro rok 2013 a věnovat více času modelu 2014. Tato změna v pneumatikách to všem stíží, zejména týmům s omezenými zdroji to způsobí skutečné bolesti hlavy, protože se budou letos snažit udržet svou konkurenceschopnost a v roce 2014 neztratit.
Více o připravovaných změnách v oblasti pneumatik najdete zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.