Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru s Jamesem Allenem vysvětluje, co hodlá Pirelli od Kanady změnit na svých pneumatikách, o jak velkou změnu půjde a jaký dopad na týmy bude mít.
Co znamená prohlášení Pirelli, že se pneumatiky pro Kanadu budou více podobat těm z roku 2012?Mark Gillan: Pneumatiky pro rok 2012 byly trvanlivější než ty letošní, které trpí vysokou degradací. Pirelli naznačilo, že změní konstrukci pneumatik tak, aby se více podobaly loňským produktům.
Pneumatiky pro rok 2013 mají jinou konstrukci než ty pro rok 2012: ocelová pás uvnitř nahradil loňský kevlarový. Je pravděpodobné, že u upravených pneumatik dojde ke změně zpět s tím, jak se Pirelli vrátí k prověřenému řešení.
Slabinou loňských pneumatik bylo opotřebení - typicky se sjela vnitřní strana pneumatiky a týmy na ní jezdily, až na ní nezbyla žádná guma, a pak zastavily v boxech. Ke konci sezóny však již rozuměli tomu, jak je celkem dobře zvládat.
Pro rok 2013 se Pirelli snažilo opravit problém s opotřebením tak, že se snažili rozumněji umístit styčnou plochu pneumatiky. Zdá se však při změně konstrukce, aby toho dosáhli, zašli příliš daleko.
Ačkoliv důvodem pro změnu je to, že čtyři zastávky jsou považovány během závodu za příliš mnoho a oni by je rádi snížily na dvě až tři, ve světle selhání pneumatik v Bahrajnu a ve Španělsku jde také o bezpečnostní hledisko. Při změně konstrukce zřejmě udělali něco, co ovlivňuje integritu pneumatiky.
Změny se dotknou také interakce předního křídla s pneumatikami (foto: Sauber Motorsport AG)
Které týmy budou těmito změnami nejvíce postiženy?MG: Teplotní management pneumatik je letos klíčový a týmy jako Ferrari, Lotus a Force India to ve svých designech pro rok 2013 upřednostnily.
Všechny tři mají dobrou aerodynamiku, ve vývoji však postupovali tak, aby pneumatiku udrželi v ideálním provozním rámci díky kombinaci stabilní aerodynamické mapy a mechanického balíku, který jde ruku v ruce s pneumatikou a dobrým nastavením.
Red Bull má velmi dobrý aerodynamický balík, stejně jako ho měl mnoho předešlých let, ale horší mechanický balík a teplotní management pneumatik. Tyto slabiny budou méně výrazné po změnách, které Pirelli učiní. Zřejmě zvětší provozní rámec pneumatik a zvýší jejich životnost, což sníží důležitost teplotního managementu.
Jaké výzvy pro týmy představuje změna pneumatik v sedmém závodě sezóny?MG: Následující dopady změn v konstrukci pneumatik budou značné, což je hlavním důvodem starostí pro týmy, obzvlášť když se chystají věnovat více času v aerodynamickém tunelu a více zdrojů svým návrhům pro rok 2014.
Aerodynamický tunel Williamsu (foto: BMW Motorsport)
Je nepravděpodobné, že by tato změna v konstrukci pneumatik mohla být provedena bez ovlivnění tvaru pneumatiky a toho, jak se formuje kontaktní plocha při styku s vozovkou. Když se část pneumatiky odlepuje od země, mění to tvar proudění vzduchu kolem podlahy vozu.
Týmy tímto modelováním strávily v aerodynamickém tunelu a v CFD mnoho měsíců, a pokud se tvar změní byť jen o pár milimetrů, bude to mít dopad na to, jak přední křídlo funguje s pneumatikami a také na proudění směrem k zadní části a pod podlahou. Bude to mít dopad na aerodynamické vyvážení vozu a týmy, které se velmi snažily o tuto optimalizaci, na to doplatí.
Blížíme se době, kdy se týmy chtěly v aerodynamických tunelech přesunout od modelu pro rok 2013 a věnovat více času modelu 2014. Tato změna v pneumatikách to všem stíží, zejména týmům s omezenými zdroji to způsobí skutečné bolesti hlavy, protože se budou letos snažit udržet svou konkurenceschopnost a v roce 2014 neztratit.
Více o připravovaných změnách v oblasti pneumatik najdete zde.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.