Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru s Jamesem Allenem vysvětluje, co hodlá Pirelli od Kanady změnit na svých pneumatikách, o jak velkou změnu půjde a jaký dopad na týmy bude mít.
Co znamená prohlášení Pirelli, že se pneumatiky pro Kanadu budou více podobat těm z roku 2012?Mark Gillan: Pneumatiky pro rok 2012 byly trvanlivější než ty letošní, které trpí vysokou degradací. Pirelli naznačilo, že změní konstrukci pneumatik tak, aby se více podobaly loňským produktům.
Pneumatiky pro rok 2013 mají jinou konstrukci než ty pro rok 2012: ocelová pás uvnitř nahradil loňský kevlarový. Je pravděpodobné, že u upravených pneumatik dojde ke změně zpět s tím, jak se Pirelli vrátí k prověřenému řešení.
Slabinou loňských pneumatik bylo opotřebení - typicky se sjela vnitřní strana pneumatiky a týmy na ní jezdily, až na ní nezbyla žádná guma, a pak zastavily v boxech. Ke konci sezóny však již rozuměli tomu, jak je celkem dobře zvládat.
Pro rok 2013 se Pirelli snažilo opravit problém s opotřebením tak, že se snažili rozumněji umístit styčnou plochu pneumatiky. Zdá se však při změně konstrukce, aby toho dosáhli, zašli příliš daleko.
Ačkoliv důvodem pro změnu je to, že čtyři zastávky jsou považovány během závodu za příliš mnoho a oni by je rádi snížily na dvě až tři, ve světle selhání pneumatik v Bahrajnu a ve Španělsku jde také o bezpečnostní hledisko. Při změně konstrukce zřejmě udělali něco, co ovlivňuje integritu pneumatiky.
Změny se dotknou také interakce předního křídla s pneumatikami (foto: Sauber Motorsport AG)
Které týmy budou těmito změnami nejvíce postiženy?MG: Teplotní management pneumatik je letos klíčový a týmy jako Ferrari, Lotus a Force India to ve svých designech pro rok 2013 upřednostnily.
Všechny tři mají dobrou aerodynamiku, ve vývoji však postupovali tak, aby pneumatiku udrželi v ideálním provozním rámci díky kombinaci stabilní aerodynamické mapy a mechanického balíku, který jde ruku v ruce s pneumatikou a dobrým nastavením.
Red Bull má velmi dobrý aerodynamický balík, stejně jako ho měl mnoho předešlých let, ale horší mechanický balík a teplotní management pneumatik. Tyto slabiny budou méně výrazné po změnách, které Pirelli učiní. Zřejmě zvětší provozní rámec pneumatik a zvýší jejich životnost, což sníží důležitost teplotního managementu.
Jaké výzvy pro týmy představuje změna pneumatik v sedmém závodě sezóny?MG: Následující dopady změn v konstrukci pneumatik budou značné, což je hlavním důvodem starostí pro týmy, obzvlášť když se chystají věnovat více času v aerodynamickém tunelu a více zdrojů svým návrhům pro rok 2014.
Aerodynamický tunel Williamsu (foto: BMW Motorsport)
Je nepravděpodobné, že by tato změna v konstrukci pneumatik mohla být provedena bez ovlivnění tvaru pneumatiky a toho, jak se formuje kontaktní plocha při styku s vozovkou. Když se část pneumatiky odlepuje od země, mění to tvar proudění vzduchu kolem podlahy vozu.
Týmy tímto modelováním strávily v aerodynamickém tunelu a v CFD mnoho měsíců, a pokud se tvar změní byť jen o pár milimetrů, bude to mít dopad na to, jak přední křídlo funguje s pneumatikami a také na proudění směrem k zadní části a pod podlahou. Bude to mít dopad na aerodynamické vyvážení vozu a týmy, které se velmi snažily o tuto optimalizaci, na to doplatí.
Blížíme se době, kdy se týmy chtěly v aerodynamických tunelech přesunout od modelu pro rok 2013 a věnovat více času modelu 2014. Tato změna v pneumatikách to všem stíží, zejména týmům s omezenými zdroji to způsobí skutečné bolesti hlavy, protože se budou letos snažit udržet svou konkurenceschopnost a v roce 2014 neztratit.
Více o připravovaných změnách v oblasti pneumatik najdete zde.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.