Pirelli po silné kritice přiveze do Kanady nové pneumatik - směsi se sice nezmění, struktura však bude odlišná.
Původně měl italský dodavatel sáhnout ke změně až v Silverstone, kvůli stížnostem v Barceloně se rozhodl tento krok urychlit. "Fanoušci jsou pro nás důležití. Naposledy vznesly řadu negativních poznámek na to, že je zastávek příliš. Také podle našeho názoru by dvě až tři zastávky byly lepší," říká sportovní ředitel Paul Hembery.
Nadávkám po posledním závodě ale plně nerozumí: "Vettel v roce 2011 vyhrál v Barceloně po čtyřech zastávkách. Nevzpomínám si, že by si před dvěma roky kdokoliv stěžoval."
#f1 From Canada changes to be made to bring back 2 to 3 stops. Some structural changes combining elements 2012 and 2013 products.
— Paul Hembery (@PaulHembery) May 14, 2013
O nadcházející úpravě Hembery říká: "Od Kanady přistoupíme ke změnám, abychom se vrátili k dvěma až třem zastávkám. Učiníme určité strukturální změny, při nichž zkombinujeme prvky produktů pro rok 2012 a 2013. Účelem úprav je, aby se směsi tak silně nezahřívali, obzvlášť na zádi."
Definitivní rozhodnutí již padlo. Ve čtvrtek budou týmy obeznámeny se všemi detaily a v pátek začne výroba. Pro aerodynamiky to bude představovat mnoho změn a budou muset pro své testování v aerodynamický tunelech obdržet také nové modely pneumatik, protože ty se budou při zatáčení méně deformovat, což by mohlo pomoci McLarenu, Sauberu a možná i Williamsu, kteří se letos obzvlášť trápí.
Radost by mohl mít Red Bull i Mercedes, protože ti nemají tak velké rozsah mechanického nastavení svých vozů, jako například Ferrari. Pro stáj z Maranella, stejně jako pro Lotus či Force Indii, by to naopak mohlo být spíše špatnou zprávou.
Změny v pneumatikách nahrávají Red Bullu (foto: Red Bull Racing)
"Pirelli teď musí myslet na Pirelli," pokračuje Hembery. Během nadcházejících dvou dní ve své centrále v Miláně určí směsi.
"Může se stát, že směsi necháme takové, jaké jsme používali v Barceloně, popř. dojde jen k drobným změnám. Chceme zůstat agresivní, pokud jde o směsi, udržet vzrušující závody a nepotrestat ty, kteří s pneumatikami dobře vycházeli.
Pokud se nám podaří u nových konstrukcí snížit teplotu směsí, nebudeme muset ve struktuře gum dělat žádné či velké změny. A tak budeme mít závody o dvou či třech zastávkách," snaží se sportovní ředitel Pirelli bagatelizovat dopad na výkonnost týmů.
"Nechtěli jsme dělat příliš velké změny a nechceme penalizovat týmy, které se v obasti designu rozhodly jít cestou šetrnosti k pneumatikám. Zároveň musíme udělat něco pro zlepšení situace," uznává. Jakékoliv větší změny v průběhu sezóny však nikdy nejsou žádoucí, protože mohou výsledek šampionátu ovlivnit.
Důvodem ke změnám mohou být i obavy o bezpečnost, protože se během posledních dvou závodů vyskytlo příliš mnoho defektů v důsledku oddělení vrstvy běhounu od zbytku pneumatiky (delaminace).
Dokonce i Fernando Alonso během Velké ceny Španělska před svou čtvrtou zastávkou utrpěl drobný defekt, na které Ferrari ihned zareagovalo tím, že ho do boxů povolalo o něco dříve.
Nedoplatí na ně ale ostatní? (foto: Scuderia Ferrari)
Pirelli má však ztíženou pozici: nikdo jim nechce poskytnout moderní vůz, a tak testují s tři roky starým Renaultem R30. Navíc za chladného počasí - proto chce, aby se zimní testy konaly za letních podmínek.
"Už to nemůžeme déle akceptovat, testovat ve studeném počasí, protože se o pneumatikách nic nenaučíme," odhaluje Hembery skutečné příčiny některých problémů.
"Renault, který máme, je tři roky starý a o čtyři sekundy pomalejší, než dnešní vozy. Již dnes mají týmy ze zadní částí roštu tolik výkonu, jako vozy z roku 2011 s výfukovými difuzory. S tímto základem se pneumatiky vyvíjet nedají," dodává.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.