Šéf Pirelli se domnívá, že klíčovým aspektem úspěchu v zítřejším závodě bude správná práce s pneumatikami. Očekává ale, že většina týmů zvolí strategii tří zastávek v boxech.
Sobotní kvalifikace se odjela za teplot kolem 27 stupňů Celsia, přičemž teplota asfaltu dosahovala až 41 stupňů. Svou první pole-position získal pro stříbrné barvy týmu Mercedes Lewis Hamilton. Čas 1:34,484 s., který zajel žlutě označených měkkých pneumatikách P Zero Pirelli, byl o víc než půl sekundy rychlejší než ten, kterým v loňském roce získal čínské kvalifikační vítězství Nico Rosberg.
Třetí část kvalifikace předznamenala, že bychom se v nedělním závodě mohli dočkat několika různorodých strategií. Sebastian Vettel (Red Bull) a Jenson Button (McLaren) se rozhodli použít střední pneumatiky, ale pouze Button na nich zajel nějaký čas. To znamená, že si Vettel - stejně jako Nico Hülkenberg (Sauber), který rovněž nezajel žádný čas - bude moci vybrat, na jakých pneumatikách zítra odstartuje do závodu.
"Je zřejmé, že klíčovou roli bude zítra hrát pneumatiková strategie, což jsme jasně viděli v dnešní kvalifikaci. Rozdíl mezi středně tvrdou a měkkou pneumatikou je rozdíl asi 1.5 sekundy, takže měkké pneumatiky byly v kvalifikaci jasnou volbou, pokud šlo o dosáhnutí určitého času. Nicméně, měkké pneumatiky udrží maximální výkonnost jen v jednom kole - trochu se podobají kvalifikačním gumám. To je důvod, proč většina jezdců dlouho čekala a nakonec zajela jen jeden čas," uvedl sportovní šéf Pirelli, Paul Hembery.
"Ačkoliv se degradace pneumatik sníží s poklesem paliva v nádrži a přibývajícím množstvím gumy na trati, střední směs se zdá být lepší volbou pro závod. To znamená, že týmy mají opravdu širokou škálu možností, pokud jde o výběr strategie."
"Myslíme si, že většina jezdců pojede na tři zastávky v boxech, ačkoliv to mohou zvládnout i se dvěma - a to zejména ti, kteří budou startovat na středních pneumatikách. Pokud bychom zde použili tvrdou směs, patrně by se jelo na jednu zastávku. Degradace měkkých pneumatik je skutečně vysoká, ale jsme přesvědčeni, že se zítra dočkáme dalšího akcí nabitého závodu - v Číně tomu tak bývá často," uzavřel Hembery.
Letošní pneumatiky Pirelli s upraveným zbarvením (foto: Pirelli)
Pirelli předpokládá, že týmy zítra použijí jednu z následujících strategií:Zdá se, že nejrychlejší volbou pro zítřejší závod na 56 kol bude využití třízastávkové strategie? start na měkkých pneumatikách, přezouvání na střední směs mezi 6. - 9. kolem a poté další výměna pneumatik mezi 22. - 26. a 39. - 43. kolem závodu.
Za alternativní strategii se dá označit start na středních pneumatikách, výměna za nové sady středních pneumatik mezi 15. - 18. a 33. - 35. kolem závodu a následně přezutí na měkké pneumatiky kolem 46. kola.
Strategii se dvěma zastávkami v boxech pak budou moci použít týmy, které dokáží udržet degradaci měkkých pneumatik pod kontrolou.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.