Dvojnásobný vicemistr světa z let 2002 a 2004 strávil v F1 celkem 19 let, během kterých stihl odjet na 323 Grand Prix a vyhrát celkem 11 závodů. Naposledy jsme jej mohli vidět v barvách Williamsu v roce 2011.
Mnozí mu prorokovali konec kariéry již v letech 2007 a 2008, kdy se spolu s Jensonem Buttonem trápil v týmu Honda. Když poté japonská automobilka oznámila ukončení svých aktivit ve Formuli 1, zdálo se, že spolu s ní skončí i oba její jezdci.
Ovšem doslova za pět minut dvanáct stáj odkoupil Ross Brawn, který tak nejenže zachránil tým z Brackley, aby s ním následně mohl vyhrát jak šampionát jezdců, tak pohár konstruktérů, ale povedlo se mu i restartovat upadající kariéry Barrichella a Buttona.
Britský závodník následně přestoupil do Mclarenu, zatímco Brazilec zamířil do stáje z Grove, ve které se roku 2010 přehoupl přes 300 odjetých závodů v F1 a čím dál více se přibližoval další metě – 20 let v F1.
Avšak sezóna 2011 byla z pohledu Williamsu jedním slovem katastrofická. Tým získal pouhých 5bodů a v poháru konstruktérů obsadil 9. místo – nejhorší v novodobé historii britské stáje.
Po posledním závodě sezony tak stáj z Grove dlouho váhala, zda si brazilského veterána ponechat, či sáhnout po některém z platících jezdců. Nakonec byl po boku Pastora Maldonada angažován Barrichellův krajan Bruno Senna a bývalá dvojka Ferrari tak musela vzít zavděk americkou sérií Indy Car. Ani zde však Barrichello díru do světa neudělal a po roce tuto sérii opustil a zamířil do brazilského šampionátu cestovních vozů.
Ovšem ani po téměř roce a půl nezmizela pachuť z jeho nečekaného konce v královně motorsportu: „Tehdy jsem netušil, že to bude můj poslední závod,“ přiznává Barrichello. „Chybí mi opravdová rozlučka,“ dodává.
Barrichellův poslední start v MS F1 (foto: Williams F1 Team)
Jeho posledním závodem tak zůstává VC Brazílie v roce 2011, do které odstartoval se speciálním designem helmy. „Nechal jsem si ji podepsat od všech jezdců. Všem jsem vyprávěl, že půjde do dražby a výtěžek dám na konto Nadace Ayrtona Senny. Ale nakonec jsem nadaci raději věnoval peníze a tuto vzpomínku na můj poslední závod si nechal,“ vysvětluje s odstupem Barrichello.
„Vím, že můj čas ve Formuli 1 již vypršel. Ale přesto – pokud někoho před startem přepadnou bolesti břicha, určitě budu připraven,“ uzavírá Brazilec.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.