Pro třetí závod sezony - Velkou cenu Číny - připravují všechny týmy úpravy svých vozů. Auto Motor und Sport přišel s novinkami, které inženýři v poslední době vyvinuli. Některé týmy však nechtějí o detailech příliš mluvit.
Teprve po dvou odjetých závodech sezony připravily týmy první větší upgrady pro svoje vozy. Díky velkým změnám, které nás čekají od sezony 2014, není v roce 2013 moc prostoru pro vývoj vozu. Ten, kdo na začátku sezony ztrácí, musí pospíšit, protože dlouhý vývoj aktuálních aut by se nemusel vyplatit.
V první polovině sezony bychom se měli dočkat větších balíků vylepšení při závodech v Číně, Španělsku a Velké Británii. Poté už se s vývojem moc nepočítá. Kdo totiž do letní přestávky nebude disponovat výkonností, kterou by si představoval, už ji asi těžko dožene. Přestávka 3 týdnů mezi Velkými cenami poskytla inženýrům první větší možnost pro vylepšení aut.
Red BullU rakouské stáje by se snad ani nemuseli moc snažit. Na otázky ohledně technických vylepšení reaguje tým kolem hlavního designera, Adriana Neweyho, stroze. Kdo se chce dozvědět něco o technice Red Bullu, musí na to přijít sám. Při vývojovém tempu stáje z Milton Keynesu by ale bylo překvapením, kdyby se RB9 nedočkalo žádných vylepšení.
Red Bull ohledně vylepšení mlčí
FerrariU Ferrari se pracuje na vylepšeních, které by měly stáj posunout vpřed. Už během zimních testů tým prozradil nějaké informace ohledně vývoje v sezoně. Podle tohoto plánu by měl být právě 3. závod sezony v Číně místem pro nasazení prvního většího balíčku vylepšení - podle La Gazzetta dello Sport půjde o nové přední křídlo, výfuky a brzdový systém.
Z důvodu stále ještě uzavřeného vlastního tunelu v Maranellu bude balíček pro Čínu vyvinut ještě ve větrném tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem v Německu. Ferrari se v prvních dvou závodech sezony dařilo lépe, než samo očekávalo, takže by mohl být jejich balíček méně agresivní, než jaký byl původně v plánu.
Ferrari už před sezonou ohlásilo příchod vylepšení v Číně, nic konkrétního však nevíme
LotusV Malajsii jel s novou verzí výfuku pouze Kimi Räikkönen, v Číně už budou obě auta ve stejné specifikaci. "Výhodou nové konfigurace výfuků je lepší přítlak na zadní nápravě. Především pak v zatáčkách, kde mají horké výfukové plyny velký vliv na rychlost auta - tedy v pomalých začkách," říká technický ředitel stáje James Allison.
"To by nám mělo v Šanghaji pomoci s delší výdrží pneumatik." Mimo to tým chystá menší změny na předním křídle, na odtrhových hranách zadního křídla a na svislých bočních plátech, které jsou před bočnicemi.
Lotus chce mít v Číně obě auta ve stejné specifikaci, drobných vylepšení dozná přední i zadní křídlo a svislá plocha před bočnicemi
McLarenMalajsie představovala pro McLaren krok správným směrem. V Číně by auto mělo být ještě víc konkurenceschopné. Na otázky ohledně změn na voze odpověděl šéf týmu, Martin Whitmarsh, zdrženlivě: "Očekávám, že z našeho vývojového oddělení něco dostaneme." V technickém oddělení stáje ve Wolkingu se světla nezhasínají.
Základními oblastmi, na kterých by britská stáj měla pracovat, mají být výfuky a podlaha auta. Právě zde mají s aerodynamikou největší problémy. Stáj také s velkou pravděpodobností pracuje na změnách na zavěšení, které by mělo být při změnách nastavení flexibilnější. "V pátečním tréninku budeme mít hodně práce," říká generální ředitel stáje, Jonathan Neale.
McLaren má seznam úkolů dlouhý: zavěšení, podlaha, výfuky, spekuluje se o předním křídle
MercedesMercedes měl v prvních dvou závodech dobrou formu. Trať v Šanghaji by navíc měla "stříbrným šípům" extrémně sedět. Podle šéfa týmu, Rosse Brawna, by v Číně měly přijít jenom malé změny. Co konkrétně, to však prozradit nechtěl. Podle zpráv z Německa by se mělo jednat hlavně o aerodynamické díly. Největší slabinou W04, ostatně stejně jako jeho předchůdců, je přítlak.
Mercedes zažil skvělý vstup do sezony, vozům ale obecně a dlouhodobě chybí přítlak
SauberU Sauberu bijí na poplach. Auto není tak rychlé, jak se očekávalo. Kde přesně má tým problémy, zdá se, neví ani technické vedení stáje. Větší balíček vylepšení je však naplánovan až na VC v Barceloně. Lidé z týmu doufají, že v Číně spíše přijdou na příčiny problémů. Tom McCullough, hlavní traťový inženýr, vysvětluje: "Data z Malajsie jsme již pečlivě prostudovali a přišli na určité cesty vývoje. Do Šanghaje dovezeme odpovídající vývojové komponenty."
Sauber veze vývojové díly a chce pochpit jádro problému
Force IndiaV Indické stáji se v posledních dnech zabývali především vyřešením problému s uchycením kol. "Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom pochopili, co bylo špatně," říká šéf týmu Vijay Mallya. Problém u vozů VJM06 spočíval v náboji kola, který měl zajišťovat volný tok vzduchu maticí, jenže ten přilnul k nápravě - pravděpodobně díky vysoké teplotě. I přes tyto problémy chce tým u stávajícího řešení setrvat.
Tým měl problémy při zastávce v boxech s odmontováním kol
WilliamsStart do sezony byl zklamáním. Do blízkosti bodovaných míst se tým přiblížil pouze v době, když ostatní týmy měly problémy se spolehlivostí. První velký aerodynamický balíček je ale ohlášen až na Barcelonu. V Číně tedy na tým čeká především pilný sběr dat pro inženýry v továrně.
Podle Auto Motor und Sport se měl v Číně vrátit k výfukům z roku 2012, neměly se však vejít na nové auto, které by vyžadovalo spoustu úprav kromě nasazení staré podlahy, což by nebylo možné. F1news.cz dnes tuto informaci ověřoval u Williamsu: není to pravda. Tým do Číny se starými výfuky přijet neplánoval. A pokud by je měl nasadit, dokázali by auto upravit tak, aby mohli staré výfuky použít s letošním FW35.
Williams zvažuje krok zpět - ke starým výfukům
Toro RossoStejně jako pro Williams je i pro Toro Rosso start sezony zklamáním. Také u druhého týmu značky Red Bull pracují inženýři především na výfucích. "Trošku delší pauza přišla v pravou chvíli. Naši technici si myslí, že přišli na něco, co by mohlo vyřešit naše problémy. Věřím, že se zlepšíme. Základ je dobrý. Ještě jsme neukázali celý potenciál."
Toro Rosso věří, že na 'něco přišlo'
MarussiaNa chvostu pole zuří stejný boj jako na čele, jen s omezeným rozpočtem. Technická skupina kolem Pata Symondse připravuje pro Čínu nové prvky zavěšení. Stejně jako u obou top týmů by měly být tlumiče na obou nápravách spojeny hydraulicky. Během zimních testů se již týmu podařilo tento poměrně složitý systém vyladit tak, aby fungoval. Tým má také nové chlazení brzd a to jak vzadu tak v předu.
Marussia zapracovala na chlazení brzd a tlumičích
CaterhamZatímco Marussia se stále přibližuje ke středu pole, zdá se, že u Caterhamu je trend spíše opačný. Šéf týmu, Cyril Abiteboul, v Malajsii prohlásil, že tým chystá velký balík po Malajsii. Jestli ale bude připraven už pro Čínu zůstalo nezodpovězeno. Oba jezdci týmu ale před Šanghají prohlašují, že nejdůležitější bude práce na nastavení, aby vyřešili problémy s přetáčivostí vozu.
Caterham bojuje s přetáčivostí
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.