Týmy Formule 1 se příští rok kvůli vyzkoušení nových 1,6litrových V6 turbomotorů zřejmě přece jen dočkají jednoho předsezónního testování navíc.
Týmy již dlouho lobují za jeden test navíc co nejdříve po novém roce, návrh pravidel pro rok 2014 s ním ale zatím nepočítá. Nyní je na stole nabídka na přidání dalšího termínu.
"Existuje vyspělá nabídka na dodatečné testování, pro které se přikláníme i my. Nevím, jaký by byl formát či kde by se uskutečnilo, předpokládáme však, že se pro všechny týmy uskuteční dodatečné testování. Nebude volitelný, protože jej všichni chtějí a potřebují," prozrazuje Autosportu Rob White, zástupce generálního ředitele společnosti Renault Sport F1.
Původně se hovořilo o jednom testu nových motorů ještě v tomto roce, podle Renaultu však už je na jeho naplánování příliš pozdě. "Čas pro rozhovor už vypršel, protože všichni mají debut nových vozů naplánován na příští rok," říká White.
"Vezměte si například, jaké následky by to mělo, kdyby šlo o říjen. Kdybyste měli testovat v říjnu, pak byste motory potřebovali postavit v září. Problém je, že potřebné díly pro jejich stavbu by musely být zadány výrobě řekněme tři měsíce předem. A protože byste chtěli, aby se jednalo o závodní typy, do května bychom museli rozhodnout o jejich přesné specifikaci.
Patrně bychom s nimi chtěli získat nějaké zkušeností na testovacích stolicích před tím, než bychom vyrazili na dráhu, takže by museli existovat už teď nebo velmi brzy. My jejich části ale stále navrhujeme a některé části, které navrhujeme, ještě nejsou vyrobeny. Dle současného načasování není do října možné dostat do vozu reprezentativní motor," vysvětluje White.
Přípravy na nové motory jsou u Renaultu v plném proudu (foto: Renault Sport F1)
Očekává, že do prvního testu v roce 2014 vše zvládnou a díky svým (zatím) čtyřem zákaznickým týmům maximálně využijí čas na dráze. To však už půjde spíše o ověření turbomotorů než o hledání změn, které by se na nich prováděly.
"I když se dá klidně předpokládat, že nebude třeba činit žádné významné změny na motorech či pohonných jednotkách, všechny týmy budou mít přesto spoustu práce při charakterizování a potvrzování designových předpokladů či při sběru dat pro zlepšování. V roce 2014 to bude velmi intenzivní předsezónní období," dodává.
Fotografie z přípravných prací na vývoji nového turbomotoru si můžete prohlédnout zde.
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.