Týmy Formule 1 se příští rok kvůli vyzkoušení nových 1,6litrových V6 turbomotorů zřejmě přece jen dočkají jednoho předsezónního testování navíc.
Týmy již dlouho lobují za jeden test navíc co nejdříve po novém roce, návrh pravidel pro rok 2014 s ním ale zatím nepočítá. Nyní je na stole nabídka na přidání dalšího termínu.
"Existuje vyspělá nabídka na dodatečné testování, pro které se přikláníme i my. Nevím, jaký by byl formát či kde by se uskutečnilo, předpokládáme však, že se pro všechny týmy uskuteční dodatečné testování. Nebude volitelný, protože jej všichni chtějí a potřebují," prozrazuje Autosportu Rob White, zástupce generálního ředitele společnosti Renault Sport F1.
Původně se hovořilo o jednom testu nových motorů ještě v tomto roce, podle Renaultu však už je na jeho naplánování příliš pozdě. "Čas pro rozhovor už vypršel, protože všichni mají debut nových vozů naplánován na příští rok," říká White.
"Vezměte si například, jaké následky by to mělo, kdyby šlo o říjen. Kdybyste měli testovat v říjnu, pak byste motory potřebovali postavit v září. Problém je, že potřebné díly pro jejich stavbu by musely být zadány výrobě řekněme tři měsíce předem. A protože byste chtěli, aby se jednalo o závodní typy, do května bychom museli rozhodnout o jejich přesné specifikaci.
Patrně bychom s nimi chtěli získat nějaké zkušeností na testovacích stolicích před tím, než bychom vyrazili na dráhu, takže by museli existovat už teď nebo velmi brzy. My jejich části ale stále navrhujeme a některé části, které navrhujeme, ještě nejsou vyrobeny. Dle současného načasování není do října možné dostat do vozu reprezentativní motor," vysvětluje White.
Přípravy na nové motory jsou u Renaultu v plném proudu (foto: Renault Sport F1)
Očekává, že do prvního testu v roce 2014 vše zvládnou a díky svým (zatím) čtyřem zákaznickým týmům maximálně využijí čas na dráze. To však už půjde spíše o ověření turbomotorů než o hledání změn, které by se na nich prováděly.
"I když se dá klidně předpokládat, že nebude třeba činit žádné významné změny na motorech či pohonných jednotkách, všechny týmy budou mít přesto spoustu práce při charakterizování a potvrzování designových předpokladů či při sběru dat pro zlepšování. V roce 2014 to bude velmi intenzivní předsezónní období," dodává.
Fotografie z přípravných prací na vývoji nového turbomotoru si můžete prohlédnout zde.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.