Williams byl podobně jako McLaren překvapen svou rychlostí na počátku sezóny. Věří však, že již nalezl alespoň některé odpovědi při pátrání po příčinách svého trápení.
Po loňském vítězství ve Velké ceně Španělska tým před letošní sezónou věřil, že letos bude ještě úspěšnější. Jako jediný tým (nepočítaje Caterham, který stále jezdí s loňským hybridem - více zde) ale nestihl připravit nový vůz pro první předsezónní test v Jerezu. Tým tvrdil, že kvůli příliš drsnému asfaltu, který znemožňoval poznávání nových pneumatik Pirelli, o nic moc nepřišel.
V Austrálii však zklamání, když Pastor Maldonado vypadl již v první části kvalifikace a vůz FW35 označil za neovladatelný - přitom si při testech v Barceloně pochvaloval. Technický ředitel Mike Coughlan má za to, že největší problémy má na svědomí oblast výfuků nového vozu.
Williams již loni několikrát testoval Coanda výfuky, do závodů je však nikdy nenasadil. Trápil se i Mercedes, jenž se ke konci sezóny 2012 vrátil zpět ke konvenčnímu řešení.
"Neměli jsme v roce 2012 Coandu, ale v Brazílii jsme s ní jezdili. Mohli jsme pozorovat její potenciál, byl jsem však kvůli ní nervózní, protože s tím souvisela spousta práce," říká pro Autosport Coughlan.
Srovnání letošních Coanda výfuků (dole) s loňským řešením Williamsu(foto: Williams F1 Team)
Problémem je, že bez špičkové počítačové simulace je téměř nemožné zvládnout horké výfukové plyny v zadní části vozu a přimět je k řádnému fungování.
"Není to něco, co byste mohli obzvlášť dobře udělat v aerodynamickém tunelu, protože musíte porozumět přechodu z pomalé rychlosti auta, ale při rychlém průtoku plynu, po vysokou rychlost a pomalé proudění z výfuků," vysvětluje Coughlan.
"Rozhodně tam vidíte obrovský potenciál, protože někdy kontrolujete tlaky na podlaze a pomyslíte si: 'Wau.' Ale na trati se pak pneumatika pohybuje kolem a mění se rychlost zatáčení. Vidíme však směr a myslím si, že to před příštím závodem můžeme vylepšit," pokračuje technický ředitel Williamsu.
Připouští, že můžou zvážit krok zpět k loňské konfiguraci výfuků, dokud Coandu nezvládnou. K pokrokům pak jednoduše povede nejen získání bodů přítlaku navíc, ale i větší důvěru pilotů v auto při brzdění a zatáčení.
"Musíme se vydat jinam a získat konzistentnější platformu pro jezdce. Když dochází v nájezdech do zatáček k poklesu přítlaku, je pilot trochu vystrašený, takže zatáčí s nízkým potenciálem. I když mu ukážete, že má teď mnohem více přilnavosti, problémem je, že si nevěří. Poskytli jsme jezdcům náročnou platformu pro používání," přiznává Coughlan.
Piloti nemají k vozu po ztrátách přítlaku v nájezdu do zatáček potřebnou důvěru(foto: Williams F1 Team)
Vyřešení problémů s výfuky však pro Williams nebude záležitostí okamžiku, tým však nyní má nějaký čas k dobru před dalšími závody. Již naplánoval nějaké aerodynamické testy a přes současný stav nevidí důvod, proč by pravidelně nemohli bojovat o body.
"Zamluvili jsme si na dva dny test na rovince v Barceloně, který vykonáme. Připravujeme se na nějaké testy, které nám otevřou cestu k tomu, o čem hovoříme. Vidíme tady a v tunelu dostatek náznaků pro to, že pokud něco vyřešíme, otevře se nám velký potenciál. Myslíme si, že v základu máme auto, které má na nižší pozice v první desítce," dodává Coughlan.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.