FIA usilovně pracuje ne přípravě pravidel pro sezónu. Nedávno informovala o tom, jak se věci vyvíjejí. Kolik motorů bude moci každý pilot využít během sezóny a jaké budou postihy?
Velkou změnou od roku 2014 budou nové 1,6litrové V6 turbomotory. Jak pokračují práce na přípravě pravidel, které se jich týkají? Technický delegát FIA Charlie Whiting uvedl: "Máme spoustu setkání s neoficiální pracovní skupinou pro pohonné jednotky, která se skládá z dodavatelů motorů. Máme spoustu setkání s těmi dodavateli a nápady, které se objevují, jsou postupovány Technické pracovní skupině."
Příští rok dojde nejen ke změně formátu motorů, ale dojde i ke zpřísnění jejich počtu, které budou moci piloti používat: místo současných osmi si v průběhu celého ročníku budou muset bez penalizace vystačit pouze s pěti pohonnými jednotkami.
"Tohle je stále předmětem určitých diskusí. Pohonná jednotka se skládá z různých prvků - z motoru, turbodmychadla, z motorgenerátorů a z dalších součástí. Každý pilot bude moci využít pět motorů, pět turbodmychadel atd. Můžou to během sezóny různě míchat a dávat dohromady," vysvětluje Whiting.
Od roku 2014 budou moci vozy využít desetkrát více - 4 MJ energie - při dvojnásobně vyšším výkonu, o který se postará motorgenerátor (MGU-K) napojený na klikovou hřídel. Při plně nabitém KERSu pilotům umožní navyšovat rychlost po dobu až 33,3 sekund během každého kola, tj. po dobu 5krát delší než dnes. Turbodmychadlo bude navíc mechanicky propojeno s druhým motorgenerátorem (MGU-H). Více detailů o nových motorech najdete zde.
Jak to bude s případnými postihy za výměnu jednotlivých částí a kompletních pohonných jednotek? "Pilot bude penalizován pouze tehdy, když použije šesté turbodmychadlo či šestý motor. Za nasazení šestých prvků budou drobné odsuny na roštu, větší penalizace bude udílena za použití celé šesté pohonné jednotky. Musím však zdůraznit, že tohle ještě není dokončeno," objasňuje technický delegát FIA.
Přípravy nového turbomotoru u Renaultu, který bude v roce 2014 zásobovat možná až pět týmů(foto: Renault Sport F1)
Ohledně limitu paliva pro závod "je dohoda. V roce 2014 budou vozy limitovány na 100 kg paliva."
Zajímavá je situace ohledně předsezónního testování, protože některé týmy uváděly, že by s novými motory chtěly na dráhu vyrazit dříve a mít více možností si je vyzkoušet. Změní se něco na zimních testech oproti letošnímu roku? "Týmy nechtějí více než současných 12 dní testování. Několikrát jsme o tom s nimi hovořili a většina není nadšená z jakéhokoliv dalšího testování," dodává Whiting.
Kompletní zápis ze setkání Charlieho Whitinga s novináři v Austrálii najdete zde.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.