Bernie Ecclestone kritizuje Red Bull a Mercedes za používání týmové režie během Velké ceny Malajsie. V teprve druhém závodě sezóny to je podle něj neomluvitelné.
"V této fázi šampionátu nevěřím, že by měla existovat nějaká týmová režie. Nezáleží na tom, koho se to týká," uvádí pro Telegraph Sport Ecclestone, kterému se nelíbí incident Red Bullu, k němuž došlo v neděli v Sepangu, kde Sebastian Vettel neuposlechl příkaz týmu a předjel svého týmového kolegu Marka Webbera.
"Předpokládejme, že tito dva budou na konci roku v pozici, z níž by mohli vyhrát šampionát, pak není šance, že by Mark Sebastianovi pomohl. Sebastian by na to měl myslet. Možná se dostane do fáze, kdy by se mu Markova pomoc hodila, ale nemyslím si, že by to Mark udělal.
Představte si situaci, kdy by Sebastian bojoval s Alonsem o titul a ty body by mohly způsobit rozdíl. Kdybych vedl tým, řekl bych Markovi: 'Podívej, věci se mají takto. Nemůžeš vyhrát šampionát, ale Sebastian ano, a bylo by pro tým hezké, kdyby znovu vyhrál titul.' Ale problémem by bylo, že by to Mark moc nestrávil. Řekl by: 'No, jen si vzpomeňte, co se stalo,'" upřesňuje Bernie.
"Myslím, že se Christian [Horner] obával možné nehody s tím, že by do cíle nedojel nikdo z nich. Podívejte se na to z toho úhlu, mohli byste říci, že byli oba hloupí. Tím, kdo měl přibrzdit, by mohl být Sebastian. Na druhé straně jde o závodění. Sebastian chce vyhrát mistrovství světa, stejně jako Mark," říká 82letý Brit, který má k Vettelovi blízký vztah.
Mezi Sebastianem Vettelem a Markem Webberem jsou vztahy opět napjaté (foto: Red Bull Racing)
Na dotaz, zda to, co udělal Vettel, bylo z lidského hlediska špatné, odpověděl: "Sebastian je závodníkem, neví, co to je prohrávat. Nechce prohrávat. Ukažte mi dobrého poraženého a já vám ukážu poraženého."
Nelíbily se mu ani kroky Mercedesu, který zabránil Nicovi Rosbergovi v předjetí Lewise Hamiltona: "Tohle by se nemělo stávat, že jo? Není to dobré. Šéfové týmů vědí, co je dobré a co špatné. Byl jsem zklamaný tím, že Mercedes neumožnil Rosbergovi předjetí.
Považoval jsem to za stupidní rozhodnutí. Myslím, že Rosberg by oběma Red Bullům mohl více zatopit. To rozhodnutí nebylo citlivé," kritizuje Ecclestone Rosse Brawna, s jehož rozhodnutím nesouhlasil po závodě ani šéf Mercedesu Niki Lauda.
Podle promotéra F1 je týmová režie přijatelná, pokud jde v závěru sezóny skutečně o šampionát: "Když ujdete tři čtvrtě cesty, pak je to důležité. Pokud může jen jeden kluk získat dostatek bodů pro zisk titulu, pak by mu měl ten druhý určitě pomoci."
Lewis Hamilton v DRS zóně předjíždí Nica Rosberga, ten mu to v závěru závodu již vrátit nesměl(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Na závěr si Ecclestone vzpomněl na podobnou příhodu ze svého působení v roli šéfa Brabhamu, který vlastnil 16 let od roku 1971: "Měl jsem pilota, který bojoval o šampionát - neřeknu vám, o koho šlo - a druhý kluk byl o tom ohromně rychlý.
Řekl jsem mu: 'Cokoliv bys udělal, měl bys to brát zlehka a nechat toho druhého tě předjet.' On odpověděl: 'To bych neudělal.' Tak jsem mu řekl: 'Hele, klidně si stoupni na sedadlo auta a mávej mu, až tě bude předjíždět, aby to celý svět viděl, jestli chceš.'
On však tvrdil: 'Tohle neudělám.' Takže jsme jen zajistili, aby neměl dostatek paliva pro dokončení závodu," uzavírá Ecclestone pikantní příhodu ze svého života.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.