3. TRÉNINK - MELBOURNE; Třetí trénink v australském Melbourne byl poznamenán deštěm, nejrychlejší čas stihl zajet Romain Grosjean s Lotusem, následován Fernandem Alonsem a Felipem Massou s Ferrari. Sebastian Vettel byl nucen odstavit svůj vůz.
Dnešní den nebylo počasí týmům tak příznivě nakloněno jako včera. Ačkoliv se přes den ukazovali o slunce, bylo spíše zataženo, 23 °C, trať 32 °C a podle předpovědi měl přijít déšť. A meteorologové se nepletli.
Jako první na ťrat téměř ihned vyrazil Esteban Gutiérrez následován Vergnem, Ricciardem a Webberem. I další piloti brzy zamířili do instalačního kola. První měřený čas si připsal Mark Webber s Red Bullem a měl hodnotu 1:31,171 min, v dalším kole se zlepšil na 1:30,978 min.
McLaren pokračuje ve svém boji s novým vozem. Jenson Button si v týmovém rádiu postěžoval na nedotáčivost a že již po sedmi minutách drolí jeho střední sada pneumatik. Po deseti minutách na čele oba vozy Ferrari v pořadí Massa, Alonso. Obloha se nebezpečně zatáhla, zatímco Vettel vyrazil do svého prvního měřeného kola.
Po třinácti minutách se do čela dostal Fernando Alonso s časem 1:27,000s. Druhý Massa, třetí Grosjean, který však v dalším kole překonal oba jezdce Ferrari (čas 1:26,929s). Po šestnácti minutách se na pitlane objevily první kapky deště a vzápětí se hustě rozpršelo - piloti zajeli do boxů.
Déšť potrápil týmy v Barceloně, nyní i v Austrálii (foto: Lotus F1 Team)
Po dvaceti minutách první pětice: Grosjean, Alonso, Massa, Di Resta, Räikkönen. Dalo by se říci, že přání francouzského pilota Lotusu se vyplnilo. Včera se totiž Grosjean nechal slyšet, že v kvalifikaci lepší než třetí místo nemohou vzhledem k rychosti Red Bullu očekávat, leda by zapršelo.
I po půl hodině stále prší a na trati je ticho. Týmy pochopitelně nechtěly riskovat případné poškození vozu a šetří přechodné pneumatiky i pneumatiky do mokra na kvalifikaci. Týmy mají k povoleno použít pouze čtyři sady přechodných pneu a tři do mokra. Teplota klesla na 20 °C.
Po třiceti šesti minutách se na trať plnou vody vydal Felipe Massa. Následoval ho Gutiérrez, Verghne a Ricciardo. Přidal se také Adrian Sutil ve Force Indii či Fernando Alonso. Ferrari Španěla upozornil na zatáčku č. 8, kde měl jeho týmový kolega potíže. Na mokré pneumatiky přezuli také u Mercedesu a dalších týmů.
Deset minut před koncem zpomaluje Red Bull Sebastiana Vettela, který je rádiem informován, aby ihned zastavil vůz. Mělo by se jednat o problém s hydraulikou. Podmínky na trati však byly obtížné a časy zajeté v době, než začalo pršet, již překonány nebyly a pořadí prvních tří se tak nezměnilo. Nejrychlejší čas v mokrých podmínkách těsně před koncem zajel Romain Grosjean a měl hodnotu 1:37,799 min.
Poznámka: Prvotní informace hovořící o problému s hydraulikou na voze Vettela se ukázaly jako nesprávné. Podle Andrewa Bensona šlo o problém se senzorem, který špatně četl data.
Maximální rychlosti: 1. Alonso - 309,9 km/hod; 2. Di Resta - 309,9; 3. Ricciardo - 309,8; 4. Massa - 309,7; 5. Vergne - 309,5; 6. Sutil - 309.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.