3. TRÉNINK - MELBOURNE; Třetí trénink v australském Melbourne byl poznamenán deštěm, nejrychlejší čas stihl zajet Romain Grosjean s Lotusem, následován Fernandem Alonsem a Felipem Massou s Ferrari. Sebastian Vettel byl nucen odstavit svůj vůz.
Dnešní den nebylo počasí týmům tak příznivě nakloněno jako včera. Ačkoliv se přes den ukazovali o slunce, bylo spíše zataženo, 23 °C, trať 32 °C a podle předpovědi měl přijít déšť. A meteorologové se nepletli.
Jako první na ťrat téměř ihned vyrazil Esteban Gutiérrez následován Vergnem, Ricciardem a Webberem. I další piloti brzy zamířili do instalačního kola. První měřený čas si připsal Mark Webber s Red Bullem a měl hodnotu 1:31,171 min, v dalším kole se zlepšil na 1:30,978 min.
McLaren pokračuje ve svém boji s novým vozem. Jenson Button si v týmovém rádiu postěžoval na nedotáčivost a že již po sedmi minutách drolí jeho střední sada pneumatik. Po deseti minutách na čele oba vozy Ferrari v pořadí Massa, Alonso. Obloha se nebezpečně zatáhla, zatímco Vettel vyrazil do svého prvního měřeného kola.
Po třinácti minutách se do čela dostal Fernando Alonso s časem 1:27,000s. Druhý Massa, třetí Grosjean, který však v dalším kole překonal oba jezdce Ferrari (čas 1:26,929s). Po šestnácti minutách se na pitlane objevily první kapky deště a vzápětí se hustě rozpršelo - piloti zajeli do boxů.
Déšť potrápil týmy v Barceloně, nyní i v Austrálii (foto: Lotus F1 Team)
Po dvaceti minutách první pětice: Grosjean, Alonso, Massa, Di Resta, Räikkönen. Dalo by se říci, že přání francouzského pilota Lotusu se vyplnilo. Včera se totiž Grosjean nechal slyšet, že v kvalifikaci lepší než třetí místo nemohou vzhledem k rychosti Red Bullu očekávat, leda by zapršelo.
I po půl hodině stále prší a na trati je ticho. Týmy pochopitelně nechtěly riskovat případné poškození vozu a šetří přechodné pneumatiky i pneumatiky do mokra na kvalifikaci. Týmy mají k povoleno použít pouze čtyři sady přechodných pneu a tři do mokra. Teplota klesla na 20 °C.
Po třiceti šesti minutách se na trať plnou vody vydal Felipe Massa. Následoval ho Gutiérrez, Verghne a Ricciardo. Přidal se také Adrian Sutil ve Force Indii či Fernando Alonso. Ferrari Španěla upozornil na zatáčku č. 8, kde měl jeho týmový kolega potíže. Na mokré pneumatiky přezuli také u Mercedesu a dalších týmů.
Deset minut před koncem zpomaluje Red Bull Sebastiana Vettela, který je rádiem informován, aby ihned zastavil vůz. Mělo by se jednat o problém s hydraulikou. Podmínky na trati však byly obtížné a časy zajeté v době, než začalo pršet, již překonány nebyly a pořadí prvních tří se tak nezměnilo. Nejrychlejší čas v mokrých podmínkách těsně před koncem zajel Romain Grosjean a měl hodnotu 1:37,799 min.
Poznámka: Prvotní informace hovořící o problému s hydraulikou na voze Vettela se ukázaly jako nesprávné. Podle Andrewa Bensona šlo o problém se senzorem, který špatně četl data.
Maximální rychlosti: 1. Alonso - 309,9 km/hod; 2. Di Resta - 309,9; 3. Ricciardo - 309,8; 4. Massa - 309,7; 5. Vergne - 309,5; 6. Sutil - 309.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.