Šéfovi McLarenu se nelíbí stoupající množství platících pilotů ve Formuli 1, někteří na ní navíc v současné době ani vůbec nemají.
Ti, kteří naopak skutečný talent na ni mají, se do ní kvůli platícím pilotům nedostanou. Za poslední dobu ji opustili i takové stálice, jako je Heikki Kovalainen či Timo Glock, protože jejich týmy potřebují pro přežití od jezdců peníze.
"Osobně si myslím, že to je smutné mít tolik platících jezdců ve Formuli 1. Číslo stouplo, a byť to je určitě dobré a vzrušující pro ty, kdo si to mohou dovolit, normálně byste doufali, že ve špičkovém odvětví motosportu, byste platící piloty nemuseli mít. Znamená to, že dobří mladí, profesionální jezdci se do ní nemůžou dostat a ani se do ni nedostávají," tvrdí Whitmarsh.
Špičkové stáje, které si jezdcům mohou dovolit platit, zřídka kdy vsadí na nováčky, což jde dalším problémem - nejsou ochotny jít do rizika: "Týmy jsou konzervativní a neriskují. Rizika, která podstupují, se projevují ihned v příjmech, ale nikoliv v potenciálu jezdců pro budoucnost.
Je to smutné, ale důvodem, proč někteří z těchto kluků musí platit - ne všichni, ale někteří z nich - je, že ani v základu nejsou na Formuli 1 dost dobří."
Martin Whitmarsh se závodními piloty McLarenu: zkušeným Jensonem Buttonem (vlevo) a mladým Sergiem Pérezem (foto: McLaren Mercedes)
"Myslím, že to je v F1 pro nás některým týmům říct, že nemůžou mít platící piloty, protože se žel stali důležitou součástí jejich rozpočtů. V juniorských kategoriích máte jezdce, kteří tam působí čtyři či pět let, protože si to můžou dovolit, což činí systém neefektivním.
Pokud by špičkové týmy musely mít nováčka, pak si myslím, že by se o ty dobré v nižších sériích poprali a vtáhli by je dovnitř, protože tyto soupeřivé týmy je potřebují, a díky tomu by se to zrychlilo," dodává Whitmarsh pro Autosport.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.