V jakých přednostech se liší Daniel Ricciardo a Jeana-Eric Vergne a má někdo z nich vyšší šanci prorazit mezi jedničky šampionátu? A co všechno jezdec musí zvládnout, aby mohl jednou dosáhnout na pohár? Jak vysoko letos bude Toro Rosso mířit v šampionátu? Na tyto a mnoho dalších otázek odpovídal dnes v rozhovoru pro Formula1.com šéf týmu Toro Rosso Franz Tost.
Franzi, pro tuto sezónu máte v týmu opět Daniela Ricciarda a Jean-Erica Vergne.Co budou muset splnit, aby v týmu zůstali i příští rok?Franz Tost: Oba jezdci ukázali minulou sezónu dobré výkony a posunuli se kupředu. Důležitou věcí je, abychom jim poskytli auto, aby se ukázali. Oba v minulosti dokázali, že umí vyhrávat závody a šampionáty a jsem přesvědčený, že oba, Daniel a Jean-Eric mají na to, aby se vyvinuli v úspěšné jezdce Formule 1.
Mark Webber má u Red Bullu jednoletý kontrakt – znamená to, že jim musíte na konci sezóny poslat úspěšného jezdce?FT: To nevíme. Jsou to čisté spekulace. Odjeďme sezónu a uvidíme – prvně záleží na Markovi Webberovi, v druhé řadě na našich jedcích a v třetí řadě na mladých chlapcích Red Bullu, kteří se objeví v našem hledáčku.
Kdybyste mohl zkombinovat to nejlepší z vašich dvou jezdců, které kvality byste z nich vzal?FT: Daniel je technicky orientovaný – má hluboké znalosti o technických procesech a dává nám úžasnou zpětnou vazbu. Jean-Eric je v autě agresivnější a takéje to vidět v závodech. Kdybyste mohl zkombinovat tyto kvality, zajisté byste získal top jezdce.
Kdo podle zmíněných vlastností bude mít výhodu?FT: To nám řekne sezóna! Poslední ročník získal víc bodů Jean-Eric než Daniel, ale Daniel měl lehkou výhodu v kvalifikacích. Takže uvidíme, předpokladem je poskytnout jim konkurenceschopné auto.
Řekl jste, že Jean-Eric je agresivnějším jezdcem a Daniel je technicky orientovanější. Čemu je jednodušší se přizpůsobit?FT: Řekl jsem, že Daniel je technicky orientovaný, neřekl jsem, že není dostatečně agresivní. Také má v autě své silné momenty. Čemu je jednodušší se přizpůsobit? To záleží na osobnosti – to se nedá zobecňovat.
Dobře, tak co byste řekl, že je důležitější?FT: Musíte být technicky orientovaní, abyste byl v F2 úspěšný, ale také musíte předvést jistou agresivitu, která vám pomůže předjíždět protivníky bez ztráty auta. Je to studijní proces. Žádný jezdec se nedostane do F1 jako hotový jezdec, takže je nutno říct: dostat se do Formule 1 je jedna věc, udržet se ve Formuli 1 je věc druhá a být úspěšný ve Formuli 1 je třetí věc.
Důležitou věcí je, aby měl jezdec potenciál vyvíjet se, aby byl ochotný vypořádat se s technickými problémy, aby bych schopný učit se v kokpitu, zvládl se vypořádat s prostředím kolem něj a potom filtrovat důležité věci, které jej posunou dopředu.
Není jedno univerzální pravidlo, které by všechno zajišťovalo, takže neše práce v Toro Rosso je vytyčit klíčové body a potom už záleží an jezdci, jak z nich vytěží maximum a přetvoří je ve své výhody. Učit se klíčové věci v nejkratším možném čase, to je to, o co tu jde.
Každý jezdec má unikátní vlastnosti nezbytné pro úspěch v F1. Na to, jaké přednosti budou letos výhodou, si budeme muset několik měsíců počkat.
Abych byl férový, minulou sezónu jste pravděpodobně neměli auto, které by nechalo vaše nováčky zářit. Jak to bude vypadat v roce 2013?FT: Loni jsme měli auto, které bylo dobré na začátku sezóny, ale ztratili jsme na vývoji v průbehu sezóny. Udělali jsme velmi detailní analýzu toho, kde jsme šlápli vedle – ve kterých sférách mělo auto ztrátu – a snad jsme se ze zkušeností z roku 2012 poučili. Jsem si jistý, že nyní máme daleko lepší auto, které bude schopné dát klukům v závodech vyšší šance.
Od září máte na postu technického ředitele Jamese Keye. Vnímáte směr vzhůru?FT: Ano. James Key kolem sebe postavil velmi dobrý technický tým a metody, se kterými pracuje, sedí mé filozofii. Jsem si jistý, že jeho směr je pro nás správný a pokud budeme pokračovat s prací jako do teď, budeme úspěšní.
Key má mnoho zkušeností s F1 v několika různých týmech…FT: Byl u Jordanu, když jsem ho potkal – byl datový inženýr Ralfa Schumachera – a zůstal ve stejném týmu navzdory mnoha změnám. Poté přešel do Sauberu a z nějakého důvodu se tam necítil jako doma, pak přešel k nám. Doufejme, že bude spojovatelem našeho týmu po několik let.
Letos vidíme vyvinutá auta, ale příští rok bude vše nové. Je technický vývoj příliš rychlý pro malé týmy?FT: Je pravda, že letos máme „stará pravidla“, ale přesto musíme vyvíjet auto až do úplně posledního závodu. To jsme loni neudělali a když to neuděláte, budete nemilosrdně odsunut. To znamená, že jsme letos zaměřeni na dvě břemena: za prvé na vývoj auta pro rok 2013 a na perfektní načasování na počátek programu pro rok 2014
Už jsme s prací začali a co k tomu můžu říct? Bude to těžké a komplikované – opravdový boj od technické stránky až po ekonomickou. Auto roku 2014 bude technicky nesmírně komplikované – turbo nabíjení, chladící systém, nová převodovka, nový monokok – a závodní strategie, na kterou jsme zvyklí bude kompletně hozena přes palubu. Moje předpověď: bude to pěkně drahý rok!
Když mluví velké týmy o těchto aspektech, zmiňují průběžnou práci dvou vývojových týmů. Dopaluje vás tato věc k závisti?FT: To je prostě realita, kterou musíte přijmout. Jsou to top týmy a musí pracovat tímto směrem. Naším bojovým brekem je „efektivita“! (Smích). Nemůžeme si dovolit 600 zaměstnanců – máme kolem 300 – a ve vrcholných chvílích přidáváme 30 dodavatelů pro produkční vybavení. Takže musíme být efektivní až na kost a občas je raději vypnout a být flexibilní, než mít rozlehlý pracovní tým. Vnímám, že jsme v dobré situaci, co se týče technického oddělení, a jsme na správné cestě.
Z pohledu týmu, jaké jsou vaše cíle pro rok 2013?FT: Umístit se lépe v šampionátu konstruktérů. Cílem je dostat nás na šesté místo.
Jak se tým vypořádal s propadem? Dýchal tým hodně zhluboka?FT: Ano, dýchlali jsme hodně zhluboka! (Smích) Je to ve vašich rukách, získat to nejlepší, co máte – takže jdeme na to!
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.