V jakých přednostech se liší Daniel Ricciardo a Jeana-Eric Vergne a má někdo z nich vyšší šanci prorazit mezi jedničky šampionátu? A co všechno jezdec musí zvládnout, aby mohl jednou dosáhnout na pohár? Jak vysoko letos bude Toro Rosso mířit v šampionátu? Na tyto a mnoho dalších otázek odpovídal dnes v rozhovoru pro Formula1.com šéf týmu Toro Rosso Franz Tost.
Franzi, pro tuto sezónu máte v týmu opět Daniela Ricciarda a Jean-Erica Vergne.Co budou muset splnit, aby v týmu zůstali i příští rok?Franz Tost: Oba jezdci ukázali minulou sezónu dobré výkony a posunuli se kupředu. Důležitou věcí je, abychom jim poskytli auto, aby se ukázali. Oba v minulosti dokázali, že umí vyhrávat závody a šampionáty a jsem přesvědčený, že oba, Daniel a Jean-Eric mají na to, aby se vyvinuli v úspěšné jezdce Formule 1.
Mark Webber má u Red Bullu jednoletý kontrakt – znamená to, že jim musíte na konci sezóny poslat úspěšného jezdce?FT: To nevíme. Jsou to čisté spekulace. Odjeďme sezónu a uvidíme – prvně záleží na Markovi Webberovi, v druhé řadě na našich jedcích a v třetí řadě na mladých chlapcích Red Bullu, kteří se objeví v našem hledáčku.
Kdybyste mohl zkombinovat to nejlepší z vašich dvou jezdců, které kvality byste z nich vzal?FT: Daniel je technicky orientovaný – má hluboké znalosti o technických procesech a dává nám úžasnou zpětnou vazbu. Jean-Eric je v autě agresivnější a takéje to vidět v závodech. Kdybyste mohl zkombinovat tyto kvality, zajisté byste získal top jezdce.
Kdo podle zmíněných vlastností bude mít výhodu?FT: To nám řekne sezóna! Poslední ročník získal víc bodů Jean-Eric než Daniel, ale Daniel měl lehkou výhodu v kvalifikacích. Takže uvidíme, předpokladem je poskytnout jim konkurenceschopné auto.
Řekl jste, že Jean-Eric je agresivnějším jezdcem a Daniel je technicky orientovanější. Čemu je jednodušší se přizpůsobit?FT: Řekl jsem, že Daniel je technicky orientovaný, neřekl jsem, že není dostatečně agresivní. Také má v autě své silné momenty. Čemu je jednodušší se přizpůsobit? To záleží na osobnosti – to se nedá zobecňovat.
Dobře, tak co byste řekl, že je důležitější?FT: Musíte být technicky orientovaní, abyste byl v F2 úspěšný, ale také musíte předvést jistou agresivitu, která vám pomůže předjíždět protivníky bez ztráty auta. Je to studijní proces. Žádný jezdec se nedostane do F1 jako hotový jezdec, takže je nutno říct: dostat se do Formule 1 je jedna věc, udržet se ve Formuli 1 je věc druhá a být úspěšný ve Formuli 1 je třetí věc.
Důležitou věcí je, aby měl jezdec potenciál vyvíjet se, aby byl ochotný vypořádat se s technickými problémy, aby bych schopný učit se v kokpitu, zvládl se vypořádat s prostředím kolem něj a potom filtrovat důležité věci, které jej posunou dopředu.
Není jedno univerzální pravidlo, které by všechno zajišťovalo, takže neše práce v Toro Rosso je vytyčit klíčové body a potom už záleží an jezdci, jak z nich vytěží maximum a přetvoří je ve své výhody. Učit se klíčové věci v nejkratším možném čase, to je to, o co tu jde.
Každý jezdec má unikátní vlastnosti nezbytné pro úspěch v F1. Na to, jaké přednosti budou letos výhodou, si budeme muset několik měsíců počkat.
Abych byl férový, minulou sezónu jste pravděpodobně neměli auto, které by nechalo vaše nováčky zářit. Jak to bude vypadat v roce 2013?FT: Loni jsme měli auto, které bylo dobré na začátku sezóny, ale ztratili jsme na vývoji v průbehu sezóny. Udělali jsme velmi detailní analýzu toho, kde jsme šlápli vedle – ve kterých sférách mělo auto ztrátu – a snad jsme se ze zkušeností z roku 2012 poučili. Jsem si jistý, že nyní máme daleko lepší auto, které bude schopné dát klukům v závodech vyšší šance.
Od září máte na postu technického ředitele Jamese Keye. Vnímáte směr vzhůru?FT: Ano. James Key kolem sebe postavil velmi dobrý technický tým a metody, se kterými pracuje, sedí mé filozofii. Jsem si jistý, že jeho směr je pro nás správný a pokud budeme pokračovat s prací jako do teď, budeme úspěšní.
Key má mnoho zkušeností s F1 v několika různých týmech…FT: Byl u Jordanu, když jsem ho potkal – byl datový inženýr Ralfa Schumachera – a zůstal ve stejném týmu navzdory mnoha změnám. Poté přešel do Sauberu a z nějakého důvodu se tam necítil jako doma, pak přešel k nám. Doufejme, že bude spojovatelem našeho týmu po několik let.
Letos vidíme vyvinutá auta, ale příští rok bude vše nové. Je technický vývoj příliš rychlý pro malé týmy?FT: Je pravda, že letos máme „stará pravidla“, ale přesto musíme vyvíjet auto až do úplně posledního závodu. To jsme loni neudělali a když to neuděláte, budete nemilosrdně odsunut. To znamená, že jsme letos zaměřeni na dvě břemena: za prvé na vývoj auta pro rok 2013 a na perfektní načasování na počátek programu pro rok 2014
Už jsme s prací začali a co k tomu můžu říct? Bude to těžké a komplikované – opravdový boj od technické stránky až po ekonomickou. Auto roku 2014 bude technicky nesmírně komplikované – turbo nabíjení, chladící systém, nová převodovka, nový monokok – a závodní strategie, na kterou jsme zvyklí bude kompletně hozena přes palubu. Moje předpověď: bude to pěkně drahý rok!
Když mluví velké týmy o těchto aspektech, zmiňují průběžnou práci dvou vývojových týmů. Dopaluje vás tato věc k závisti?FT: To je prostě realita, kterou musíte přijmout. Jsou to top týmy a musí pracovat tímto směrem. Naším bojovým brekem je „efektivita“! (Smích). Nemůžeme si dovolit 600 zaměstnanců – máme kolem 300 – a ve vrcholných chvílích přidáváme 30 dodavatelů pro produkční vybavení. Takže musíme být efektivní až na kost a občas je raději vypnout a být flexibilní, než mít rozlehlý pracovní tým. Vnímám, že jsme v dobré situaci, co se týče technického oddělení, a jsme na správné cestě.
Z pohledu týmu, jaké jsou vaše cíle pro rok 2013?FT: Umístit se lépe v šampionátu konstruktérů. Cílem je dostat nás na šesté místo.
Jak se tým vypořádal s propadem? Dýchal tým hodně zhluboka?FT: Ano, dýchlali jsme hodně zhluboka! (Smích) Je to ve vašich rukách, získat to nejlepší, co máte – takže jdeme na to!
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.