McLaren dnes ve svém technologickém centru ve Wokingu představuje monopost pro sezónu 2013. Prezentace je za přítomnosti vedení týmu a závodních pilotů Jensona Buttona a Sergia Péreze vysílána živě přes Internet.
Prezentace začala historickým videem a příjezdem starších formulí přímo do prosklené haly před přítomné diváky ve Wokingu. Sergio Pérez vjel v oranžovém McLarenu MP4-12C, Jenson Button v novém P1.
"Vstupuji do své čtvrté sezóny jakožto pilot McLarenu a více než kdy jindy chápu silné stránky a schopnosti tohoto týmu. Letos je skutečně o kontinuitě a konsolidaci. Tou největší změnou pro rok 2013 je samozřejmě můj nový týmový kolega, Checo," popisuje Button. "Je vždy zajímavé a inspirující začít pracovat s novou tváří, a už to vypadá na velmi pozitivní pracovní vztah."
"Loni jsme byli velmi silní po celou sezónu 2012, al e z jednoho či druhého důvodu, jsme to vše nedali dohromady tak, abychom bojovali o titul. Letos to chceme letos zlepšit. Pozoroval jsem, jak úzce všichni spolupracovali na tomto voze, a myslím si, že máme základ pro velmi dobrou sezónu.
Před sezónou budeme velmi tvrdě pracovat na tom, abychom k prvnímu závodu dorazili s neprůstřelnou spolehlivostí, to se týká rovněž provozní stránky. Myslím, že jsme se poučili a od minulého roku rozvinuli, což nám pomůže k mnohem hladšímu a silnějšímu boji," dodává Brit.
McLaren MP4-28 odhalen
Sergio Pérez uvádí: "Samozřejmě si plně uvědomuji, jak velký úkol je přede mnou. Prožil jsem pár intenzivních týdnů, sžíval jsem se s novým týmem, setkával se s inženýry a mechaniky, poznával jsem nové způsoby práce a samozřejmě jsem se učil vše o zcela novém voze - něco, co budu muset zvládnout jen za 6 dní během testování na dráze. Je to velká výzva.
Rozhodně ale půjde o několik vzrušujících týdnů. I když jsem ve Formuli 1 závodil už uplynulé dvě sezóny, každé závodní auto je jiné a vždy to chvíli trvá, než se přizpůsobí. Nejprve potřebuju porozumět jeho odlišným vlastnostem a zadruhé, budu se učit, jak nejlépe pracovat se svými inženýry, aby sedělo mému osobnímu jízdnímu stylu. Bude to zajímavá a vzrušující cesta.
Jsem však připraven více, než před startem kterékoliv jiné nové sezóny. Cítím se být extrémně fit, soustředěný a občerstvený. Stále je co dělat, ale mým cílem je cítit se sebevědomě, pohodlně a být připravený na závod, až dosednu za několik týdnů v Austrálii," sděluje Pérez.
Pohled na zadní zavěšení, podobně jako u Red Bullu je kompaktní, spodní rameno překrývái hnací poloosu
"Představení nového vozu Formule 1 je vždy vzrušující a nervy lehce cuchající příležitostí. Dnešní přehlídka našich nejlepších a nejvýznačnějších vozů byla vzrušujícím způsobem, jak začít oslavy našeho 50letého výročí a také letošní tažení. Je ale připomínkou ohromné odpovědnosti všech v McLarenu, aby udrželi dědictví, které započal Bruce McLaren a které převzal Teddy Mayer a Ron Dennis," prohlašuje šéf týmu Martin Whitmarsh.
"Do roku 2013 jdeme závodit s cílem vyhrávat. S Jensonem, Checem a tímto fantasticky vyhlížejícím novým vozem věřím, že jsme připraveni na další konkurenceschopnou sezónu. Jenson jezdí lépe než kdy dříve - je nejzkušenějším pilotem Formule 1, každý kousek své zkušenosti dokáže využít je jedinečný ve své schopnosti číst a závodit a zároveň jedním z nejrychlejších pilotů v poli. Je perfektním profesionálem a bude si libovat v tvrdé práci, aby letos tým vedl.
Checo se k nám přidává po senzační sezóně 2012 a hned prokázal, že je inteligentní, skromný, tvrdě pracující a nedělá chyby; je velmi, velmi rychlý. Samozřejmě že bude muset překonat období učení, jak si bude zvykat na naši organizaci, obzvlášť v rušných závodních víkendech na počátku sezóny, chápe ale, že my na něj nevyvíjíme žádný tlak," dodává Whitmarsh.
Vůz byl představen s vysokým nosem zvednutým na maximální výšku 625 mm a panelem cudnosti překrývajícím schod. Vpředu McLaren přichází s pull-rodem, podobně jako loni Ferrari.
Bočnice jsou na vnější straně protažené dozadu, podobně jako u již představeného Lotusu E21
Bočnice jsou vzadu hodně podseknuté, McLaren proto kanály Red Bullu pod nimi zatím nekopíroval - i zde se dají brzy očekávat větší změny (horní část je plastová, zřejmě falešná)
Bočnicové panely jsou jednoduché, zde dojde určitě ke změnám (stejně jako v oblasti starého zadního a předního křídla)
Technický ředitel Paddy Lowe se během prezentace neobjevil, McLaren však potvrdil, že tento rok ještě u nich zůstane.
Snímek vozu MP4-28 ve vysokém rozlišení najdete v tapetách, zbytek fotografií pod článkem.© Foto: McLaren Mercedes.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.