Glock o platících pilotech a podílu Ecclestona na problémech malých týmů

Marussia
Marussia, foto: Manor Racing
Pavel Šašek 30. ledna 2013 09:42
Sdílej:

Současný systém odměn v F1 malým týmům příliš nepomáhá. Potvrzuje to i Timo Glock, který kvůli finančním problémům Marussie přišel o místo.

Třicetiletý Glock z F1 odešel do DTM, protože Marussia potřebovala jeho místo zaplnit pilotem se silnými sponzory v zádech. 

"Naučil jsem se, že pro malé týmy je to extrémně obtížné," říká nová posila týmu BMW v šampionátu DTM. "Velké týmy dostávají velké peníze od Bernieho Ecclestona, zatímco ty malé mají smůlu. A najít partnery, kteří by pomohli stabilizovat rozpočet, je velmi složité."

A je to tak. Menší týmy jsou nyní závislé na penězích, které do týmu přinesou jejich piloti výměnou za závodní sedačku. Glock není první a určitě ani poslední pilot, který kvůli platícímu jezdci o místo přišel. Vzpomeňme například zasloužilého veterána Jarna Trulliho, kterého na poslední chvíli nahradil u Caterhamu Vitalij Petrov. Dalším na řadě je pravděpodobně Heikki Kovalainen.

"Platící jezdci tu byli vždy a netvrdím, že nemají talent. Pastor Maldonado a Sergio Pérez dokázali, že je možné mít za sebou sponzory a zároveň jezdit na úrovni. Bohužel, Formule 1 čím dál tím víc vydává touto cestou," stýská si Glock. 

Příčinu problémů malých týmů ale hledejme o několik let nazpátek. Tehdejší prezident FIA Max Mosley uvažoval o zavedení rozpočtových stropů, čímž menší týmy jako je Marussia nalákal ke vstupu do šampionátu. 

Příští tři roky stráví Glock v šampionátu DTM, kde bude hájit barvy BMW(Foto: BMW Motorsport)

"Postavit vůz jen za pomoci CFD by mělo smysl, pokud by rozpočtový strop opravdu byl zaveden. Ale nebyl. Brzy jsme zjistili, že takhle to nepůjde, potřebujete i větrný tunel. Ale než jsme navázali spolupráci s McLarenem, bylo pozdě.

Loni jsme ukázali, že umíme udělat krok vpřed. Našli jsme až 1,5 sekundy na kolo. Ale pro větší krok vpřed by to chtělo dvojnásobný rozpočet..."

Německý list Der Spiegel uvedl, že Marussia dala Glockovi odstupné, ten to ale odmítá komentovat: "Ohledně smlouvy vám toho moc neřeknu. To je mezi mnou a Marussií."

Byla loňská sezona jeho labutí písní v F1? Sám neví. Momentálně má dlouhodobou smlouvu s BMW a co bude potom, to netuší: "Uvidíme. Nyní se soustředím na to, co mám před sebou. Co se stane potom, to uvidíme později."

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.