Technický ředitel Lotusu James Allison během včerejší prezentace vozu E21 prohlásil, že tým během zimy dále pracoval na pasivním DRS a rád by s ním letos závodil.
"Je to oblast, na které jsme dále pracovali. Pasivní povaha přepínání našeho zařízení znamená, že není zakázána posledními pravidly," vysvětluje Allison. Systém Lotusu funguje nezávisle na aktivaci primárního DRS, jako tomu bylo v případě Mercedesu či Red Bullu, kdy se po sklopení horní klapky zadního křídla otevřel vstupní otvor.
"Není to něco, co by mělo být klíčovým prvkem přeměny našeho vozu, ale zvyšuje to výkonnost celkového návrhu. Pokračovali jsme v práci na dosažení uspokojující úrovni zadní stability při maximálním přepínacím potenciálu DRS," pokračuje technický ředitel Lotusu o svém zařízení, které loni několikrát testovali, ale s výsledky moc spokojení nebyli - proto jej do závodu nikdy nenasadili.
O novém monopostu E21 dále uvedl: "V závislosti na tom, kam se podíváte, některé díly nového vozu jsou zcela přepracované a jiné oblasti jsou dále zoptimalizované tak, aby co nejlépe zapadaly do designové filozofie, kterou jsme z několika důvodů přijali. Rozvržení předního a zadního zavěšení je podstatně přepracováno, aby nám poskytlo lepší aerodynamické příležitosti."
Lotus E21 (foto: Lotus F1 Team)
"Po několika velkých změnách v pravidlech a interpretacích po roce 2009 se zdá, že je 2013 rokem stability. Došlo pouze k několika, velmi omezeným změnám, které představují pro celé polo znatelnou úlevu vzhledem k transformaci, která sport čeká v roce 2014.
Nezapomeňte, že i když v textu pravidel nedošlo ke změnám, nikdy ho nepřestáváme zkoumat kvůli novým dírám. Docela často mladí čerství inženýři s univerzity poukážou na dvojsmyslnost v textu pravidel, která jsou sepsána po desetiletí, protože se na to dívají novým pohledem bez předpojatých nápadů o tom, co je jimi vlastně zamýšleno," dodává Allison.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.