Technický ředitel Lotusu James Allison během včerejší prezentace vozu E21 prohlásil, že tým během zimy dále pracoval na pasivním DRS a rád by s ním letos závodil.
"Je to oblast, na které jsme dále pracovali. Pasivní povaha přepínání našeho zařízení znamená, že není zakázána posledními pravidly," vysvětluje Allison. Systém Lotusu funguje nezávisle na aktivaci primárního DRS, jako tomu bylo v případě Mercedesu či Red Bullu, kdy se po sklopení horní klapky zadního křídla otevřel vstupní otvor.
"Není to něco, co by mělo být klíčovým prvkem přeměny našeho vozu, ale zvyšuje to výkonnost celkového návrhu. Pokračovali jsme v práci na dosažení uspokojující úrovni zadní stability při maximálním přepínacím potenciálu DRS," pokračuje technický ředitel Lotusu o svém zařízení, které loni několikrát testovali, ale s výsledky moc spokojení nebyli - proto jej do závodu nikdy nenasadili.
O novém monopostu E21 dále uvedl: "V závislosti na tom, kam se podíváte, některé díly nového vozu jsou zcela přepracované a jiné oblasti jsou dále zoptimalizované tak, aby co nejlépe zapadaly do designové filozofie, kterou jsme z několika důvodů přijali. Rozvržení předního a zadního zavěšení je podstatně přepracováno, aby nám poskytlo lepší aerodynamické příležitosti."
Lotus E21 (foto: Lotus F1 Team)
"Po několika velkých změnách v pravidlech a interpretacích po roce 2009 se zdá, že je 2013 rokem stability. Došlo pouze k několika, velmi omezeným změnám, které představují pro celé polo znatelnou úlevu vzhledem k transformaci, která sport čeká v roce 2014.
Nezapomeňte, že i když v textu pravidel nedošlo ke změnám, nikdy ho nepřestáváme zkoumat kvůli novým dírám. Docela často mladí čerství inženýři s univerzity poukážou na dvojsmyslnost v textu pravidel, která jsou sepsána po desetiletí, protože se na to dívají novým pohledem bez předpojatých nápadů o tom, co je jimi vlastně zamýšleno," dodává Allison.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.