Platící jezdci jsou nedílnou součásti Formule 1. Jejich existence však není jen černobílá. Mnozí z nich prokázali svůj talent a faktem zůstává, že i skvělý pilot by to měl bez finančního zázemí mnohem složitější.
Není tajemstvím, že pojem platící jezdci se v F1 vyskytoval téměř od počátků. Pro malé týmy je to nevyhnutelná součást byznysu k přežití. To se ukázalo i v případě Marussie a Tima Glocka. Podobná situace je i u Caterhamu, když bez sedačky zřejmě zůstane Heikki Kovalainen, či u Sauberu, který se rozloučil s Kamujem Kobajašim.
"Není těžké pochopit půvab platících jezdců. Minulý rok si Kovalainen vydělal 2,5 milionu dolarů, zatímco jeho týmový kolega Vitaly Petrov díky sponzorům přinesl do týmu 10 milionů dolarů," komentuje pro BBC situaci novinář Andrew Benson.
Nutno také dodat, že to byl právě Petrov, který Caterhamu v Brazílii vybojoval zpět desáté místo v tabulce konstruktérů a zajistil tak týmu dalších 11 milionů dolarů. Na druhou stranu například Brunovi Sennovi štědří sponzoři budoucnost v F1 nezajistili.
Mnohdy jen talent nestačí (foto: Jana Šrámková)
A ani velkým týmům není pojem platící jezdec cizí. Red Bull sponzoroval Sebastiana Vettela již od dětství, stejně jako McLaren Lewise Hamiltona. I Fernando Alonso má za sebou španělskou banku Santander.
A McLaren si za svého pilota zvolil Sergia Péreze s podporou jeho domovského Mexika. "Šéf týmu Martin Whitmarsh tvrdí, že Pérez není platícím jezdcem, avšak mnohé v paddocku překvapilo, že McLaren nesáhl po Nicu Hülkenbergovi, jehož výkony byly působivější, který však není spojen s žádnými finančními zdroji," uvádí Benson.
"Je to hodně těžké, dnes je to odlišné kvůli penězům, které jsou toho součástí... lidé platí miliony, aby mohli být pilotem F1. Za našich časů jsme byli placeni, abychom závodili. A celá dynamika se dost změnila," uvedl například v rozhovoru pro brazilksou SportTV Nigel Mansell.
Také Williams na začátku roku 2011 vsadil na Pastora Maldonada, který díky podpoře venezuelské vlády přinesl do týmu 30 milionů dolarů ročně. Rozhodně by však nebylo fér tvrdit, že si Pérez či právě Maldonado sedačku v F1 nezaslouží.
Pérez i Maldonado při závodech prokázali své schopnosti (foto: Williams F1 Team)
"V jejich případě peníze uvolnily cestu k práci, kterou si zaslouží i díky svým dovednostem. Faktem je, že každý jezdec si musí najít finance, aby si proklestil cestu do F1," domnívá se Benson a dodává, že ani pětinásobný argentinský šampion Juan Mauel Fangio by se pravděpodobně nikdy nedostal tak daleko nebýt finanční podpory vlády Juana Perona.
Podle něj je však větším problémem než platící jezdci fakt, že týmům se nedostává vnějších finančních zdrojů. Získat sponzora je stále těžší.
"V současné chvíli týmy získávají peníze od sponzorů a televizních společností, které mají smlouvy s Berniem Ecclestonem. Ten potom část odevzdává týmům. Avšak i většina TV společností pociťuje krizi. Alarmující statistika ukázala, že celý příjem z televizních práv pro F1 je zhruba stejný, jako u turecké fotbalové ligy - 490 milionů dolarů. To vyvolává otázku, zda je tento sport prosazován a prodáván tak efektivně, jak by mohl. To je větší problém než platící jezdci," upozorňuje Benson.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.