Tento týden byly zraky většiny fanoušků Formule 1 pravděpodobně upřeny na události kolem týmu Mercedes. Jenže pokud se podíváme na tyto události, tak nám mohou prozrazovat, že je to teprve začátek velkého kola přestupů. Business F1 je pouze malá uzavřená komunita s velmi omezeným množstvím talentovaných technických ředitelů, které si týmy mohou mezi sebe rozdělit.
To znamená, že pokud je technický ředitel týmu A přetažen týmem B, tak tým A musí okamžitě začít jednat - buďto povýšit někoho ze svých lidí do této role nebo přetáhnout technického ředitele týmu C. Tým C potom bude pokračovat a najme člověka z týmu D atd...
Pokud na jezdeckém trhu probíhají největší změny převážně koncem léta, tak na trhu s inženýry je nejžhavějším obdobím právě několik nadcházejících týdnů, aby tak měli tito lidé vliv na vozy pro nasledující sezonu.
Šéf týmu Mercedes, Ross Brawn, ve čtvrtek potvrdil to, o čem se mluvilo už déle, a sice, že jeho stáj jedná s technickým ředitelem McLarenu, Paddym Lowem. Tým z Brackley si je také dobře vědom toho, že pokud by tohoto muže opravdu získal, tak nejenže pomůže sobě, ale také oslabí McLaren, který by musel rychle začít vymýšlet náhradu za Lowa. Není překvapením, že McLaren se už poohlíží jinde, a pokud by o Lowa přišel, tak nejžhavějším kandidátem na post technického ředitele je James Allison z Lotusu.
Paddy Lowe, technický ředitel McLarenu
I Lotus si uvědomuje, v co může kontakt Alllisona s McLarenem (možná nejen s ním, ale také třeba s Mercedesem) vyústit, a tak se v týmu začíná pracovat na případné náhradě technického ředitele. Je běžné, že stáje se rozhlížejí u ostatních týmů, letos je ale situace komplikovanější, protože pro rok 2014 nás čeká výrazná změna pravidel.
Týmy už jsou v plném proudu při pracích na nových vozech, protože si chtějí být jisté, že budou konkurenceschopné hned od prvního okamžiku. V F1 mají inženýři smlouvy na dobu určitou a navíc po opuštění týmu nesmějí ještě po určitou dobu pracovat pro konkurenční tým. Při odchodu z jednoho týmu má tedy inženýr několikaměsíční "prázdniny".
Zatímco pro běžného člověka by takové, na příklad, 12 měsíční prázdniny byly vítaným "dárkem", tak v případě, že by takový Lowe nebo Allison měli být po 12 měsíců mimo F1, tak by byl jejich přínos pro vůz na sezonu 2014 nulový.
Několik nadcházejících měsíců jsou obdobím, kdy lidé jako Adrian Newey, Pat Fry, James Allison nebo Paddy Lowe podrobně studují pravidla, aby v nich našli "šedá místa", která by mohla jejich týmům poskytnout konkurenční výhodu.
James Allison, technický ředitel Lotusu
Podle dostupných zpráv zatím nedošlo k tomu, že by některého z inženýrů nějaká konkrétní nabídka přesvědčila, aby změnil tým. Může se tedy dobře stát, že jak Lowe tak Allison zůstanou u svých současných týmů a budou pokračovat ve své práci.
Můžeme si být jistí tím, že jejich šéfové velmi bedlivě sledují situaci kolem Mercedesu, protože až dojde k prvnímu přestupu, tak nikdo neví, jak to vše nakonec dopadne.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.