Škatulata s technickými řediteli

McLaren
McLaren, foto: McLaren
iM2 27. ledna 2013 16:56
Sdílej:

Tento týden byly zraky většiny fanoušků Formule 1 pravděpodobně upřeny na události kolem týmu Mercedes. Jenže pokud se podíváme na tyto události, tak nám mohou prozrazovat, že je to teprve začátek velkého kola přestupů. Business F1 je pouze malá uzavřená komunita s velmi omezeným množstvím talentovaných technických ředitelů, které si týmy mohou mezi sebe rozdělit.

To znamená, že pokud je technický ředitel týmu A přetažen týmem B, tak tým A musí okamžitě začít jednat - buďto povýšit někoho ze svých lidí do této role nebo přetáhnout technického ředitele týmu C. Tým C potom bude pokračovat a najme člověka z týmu D atd...

Pokud na jezdeckém trhu probíhají největší změny převážně koncem léta, tak na trhu s inženýry je nejžhavějším obdobím právě několik nadcházejících týdnů, aby tak měli tito lidé vliv na vozy pro nasledující sezonu.

Šéf týmu Mercedes, Ross Brawn, ve čtvrtek potvrdil to, o čem se mluvilo už déle, a sice, že jeho stáj jedná s technickým ředitelem McLarenu, Paddym Lowem. Tým z Brackley si je také dobře vědom toho, že pokud by tohoto muže opravdu získal, tak nejenže pomůže sobě, ale také oslabí McLaren, který by musel rychle začít vymýšlet náhradu za Lowa. Není překvapením, že McLaren se už poohlíží jinde, a pokud by o Lowa přišel, tak nejžhavějším kandidátem na post technického ředitele je James Allison z Lotusu. 

Paddy Lowe, technický ředitel McLarenu

I Lotus si uvědomuje, v co může kontakt Alllisona s McLarenem (možná nejen s ním, ale také třeba s Mercedesem) vyústit, a tak se v týmu začíná pracovat na případné náhradě technického ředitele. Je běžné, že stáje se rozhlížejí u ostatních týmů, letos je ale situace komplikovanější, protože pro rok 2014 nás čeká výrazná změna pravidel.

Týmy už jsou v plném proudu při pracích na nových vozech, protože si chtějí být jisté, že budou konkurenceschopné hned od prvního okamžiku. V F1 mají inženýři smlouvy na dobu určitou a navíc po opuštění týmu nesmějí ještě po určitou dobu pracovat pro konkurenční tým. Při odchodu z jednoho týmu má tedy inženýr několikaměsíční "prázdniny".

Zatímco pro běžného člověka by takové, na příklad, 12 měsíční prázdniny byly vítaným "dárkem", tak v případě, že by takový Lowe nebo Allison měli být po 12 měsíců mimo F1, tak by byl jejich přínos pro vůz na sezonu 2014 nulový.

Několik nadcházejících měsíců jsou obdobím, kdy lidé jako Adrian Newey, Pat Fry, James Allison nebo Paddy Lowe podrobně studují pravidla, aby v nich našli "šedá místa", která by mohla jejich týmům poskytnout konkurenční výhodu. 

James Allison, technický ředitel Lotusu

Podle dostupných zpráv zatím nedošlo k tomu, že by některého z inženýrů nějaká konkrétní nabídka přesvědčila, aby změnil tým. Může se tedy dobře stát, že jak Lowe tak Allison zůstanou u svých současných týmů a budou pokračovat ve své práci. 

Můžeme si být jistí tím, že jejich šéfové velmi bedlivě sledují situaci kolem Mercedesu, protože až dojde k prvnímu přestupu, tak nikdo neví, jak to vše nakonec dopadne.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.