Helmut Marko se rozmluvil o svém vztahu s majitelem polovičního podílu v Red Bullu, Dietrichem Mateschitzem. Navíc také prozradil, jakou roli hraje při rozhodování týmu Red Bull Didi, jak mu říká.
Oba jsou téměř stejně staří, oba pochází ze Štýrska (část Rakouska) a oba stojí za strategickými rozhodnutími Red Bullu v F1 - řeč je šéfovi Red Bullu, který v F1 vystupuje spíše v pozadí, Dietrichu Mateschitzovi (68) a jeho poradci pro motorsport Helmutu Markovi (69). Tomuto duu se podařilo ve Formuli 1 to, na co například ve fotbale stále čekají. V F1 získali v posledních třech letech všechny tituly.
I když oficiálně je šéfem týmu Christian Horner, je jasné, že v hierarchii stáje stojí až pod těmito dvěma pány. Hornerovým úkolem je především řídit tým v Milton Keynes. Markova úloha je "spravovat" celé sportovní portfolio značky Red Bull: "Narozdíl od ostatních, já se musím koncentrovat na celkový obrázek Red Bullu ve sportu," říká o své roli v Red Bullu muž, který byl v 90. letech šéfem týmu F3000.
Kdy ale došlo ke spojení Marko-Mateschitz? V 90. letech nastoupil do Markova týmu Rakušan Markus Friesacher, kterému sice chyběl talent a také peníze, ale to druhé mu zajistil právě Dietrich. A tak vznilo spojení mezi Markem a rakouským koncernem produkujícím energetické nápoje. Marko měl hledat talenty pro F1, které by později do světa Grand Prix dovedl Gerhad Berger.
V průběhu let se na Marka snesla vlna kritiky, protože v Juniorském programu dlouho nedokázal vychovat opravdového šampiona. To se změnilo, když tým získal konstruktéra Adriana Neweyho, a v osobě Sebastiana Vettela se mu povedlo přesně to, co byl záměr jeho projektu.
Po prvním triumfu v Šanghaii v roce 2009 popsal Helmut svůj vztah s Dietrichem: "Jsme skoro stejně staří. To ale neznamená, že nemusím svoji práci odvádět pořádně. Pokud se mi něco nepovede, tak to pocítím." A jak velkou tedy Mateschitz hraje roli při rozhodování závodní stáje? "Když bych mu řekl, že bych potřeboval s něčím pomoct, tak se objeví a pomůže mi." Podle jeho slov je tedy role Mateschitze spíše pasivní.
Dietrich Mateschitz - muž stojící za úspěchem Red Bullu (foto: Red Bull Racing)
"Samotná návštěva Dietricha v továrně může velmi pozvednout motivaci týmu. Důležité je i když se občas objeví na závodním okruhu. Pokud se týká motivace týmu, tak on je v tomto ohledu nejlepší. Přesně ví, co udělat, aby lidi kolem sebe motivoval." Mateschitz je navíc velkým fanouškem Formule 1, když byl malý, tak pravidelně navštěvoval závody F1 na Österreichringu.
Toto nadšení mu zůstalo do dnešních dní, jak prozrazuje Marko: "Vím, že Didi vždy sedí u televize a závody sleduje s neuvěřitelným nadšením. Moc dobře ví, že v závodech je zapotřebí štěstí, i když máte dobré know-how."
Na začátku roku 2024 učinil Lewis Hamilton krok, který otřásl světem Formule 1, když oznámil, že přechází do Ferrari, čímž pravděpodobně přepsal historii přestupů v této disciplíně. Dost o tom vypovídá i nová série o F1 na službě Netflix.
Max Verstappen přiznal, že Red Bull letos není favoritem na vítězství v Austrálii, protože konkurence, jako McLaren, Ferrari a Mercedes, se výrazně zlepšila.
Max Verstappen považuje McLaren za hlavního favorita na titul v nadcházející sezóně, přičemž Red Bull má ještě co zlepšovat. I když Verstappen nečeká vítězství v Melbourne, věří v postupné zlepšení v průběhu sezóny.
Sezona formule 1 ještě ani nezačala a už to v paddocku vře. Ferrari představilo svůj nový monopost, ale Red Bull má vážné pochybnosti o jeho regulérnosti. Spory se vyostřují a do Maranella míří inspektoři, kteří mají prověřit, zda italský tým neporušil pravidla. Do centra dění se tak dostává i Lewis Hamilton, který se chystá na svou premiéru v červených barvách.
Bylo potvrzeno, že tým Cadillac F1 získal konečné schválení pro vstup do šampionátu. Tento nový tým, podporovaný společnostmi TWG Motorsports a General Motors (GM), se tak připojí na startovní rošt jako 11. tým Formule 1 v roce 2026.
V nové sérii Drive to Survive fanoušci opět nahlédnou do zákulisí, kde se odhalují rozhovory, které běžnému publiku zůstaly skryté a nikdy neunikly do médií. Jedním z těchto momentů je, jak Toto Wolff uzavřel dohodu s Lewisem Hamiltonem, že se nebude snažit přetáhnout Maxe Verstappena do Mercedesu.
Bernie Ecclestone prodal svou sbírku 69 historických automobilů, oceněnou na 500 milionů liber, Marku Mateschitzovi, synovi zakladatele Red Bullu. Prodej probíhl soukromou transakcí, protože Ecclestone chtěl, aby vozy skončily u někoho, kdo ocení jejich historickou hodnotu. Mezi nejslavnějšími vozy je Ferrari F2002 Michaela Schumachera a Brabham BT46 Nikiho Laudy.
Ve čtvrtek večer proběhla na milánském Piazza Castello oslava Ferrari, kde Lewis Hamilton a Charles Leclerc předvedli skvělou show. Hamilton ohromil fanoušky jízdami ve Ferrari SF-21, zatímco Leclerc se vrátil k monopostu SF90, se kterým v roce 2019 vyhrál první závod. Britský jezdec se zároveň přizpůsobuje nové roli v týmu a připravuje se na splnění vysokých očekávání tifosi.
Lewis Hamilton se chystá na svůj velkolepý debut ve Ferrari během Velké ceny Austrálie, ale už teď čelí otázkám, zda dokáže bojovat o stupně vítězů, nebo ho čeká náročný start v nové éře jeho kariéry.
Alpine prochází zásadními změnami ve vedení i jezdecké sestavě, přičemž Flavio Briatore věří, že tým bude v roce 2027 bojovat o mistrovský titul.
McLaren zahajuje sezónu 2025 Formule 1 s novým postavením – poprvé od roku 1999 se vrací jako obhájce titulu mistrů Poháru konstruktérů.
Testování a simulátorové jízdy nejsou mezi jezdci F1 oblíbené, ale Carlos Sainz si je užívá. Letos zaujal i Lewis Hamilton, který se po přestupu k Ferrari s nadšením vrhl do všech povinností. Jeho přístup ukazuje, že je na novou výzvu připraven naplno.