Podporují fanoušci F1 jednoho jezdce nebo celý tým? Tato filozofie rozděluje fanoušky. Šéf Pirelli, Paul Hembery má však jasno: Pouze Ferrari je výjimka.
Všichni fanoušci F1 mají něco společného - milují motorsport. Mezi fanoušky F1 však panuje jedna neznámá, podporují spíš jezdce samotného nebo fandí týmu jako celku? Rozhodující roli tato otázka hraje v marketingu F1. Pablo de Villota, manažer sponzoringu Santanderu, o tom ví své: "Velmi důležití jsou jezdci. Jsou to hrdinové tohoto sportu. Právě kvuli nim si kupují fanoušci lístky na závody. Ale i týmy jsou důležité."
"Ve Španělsku až do příchodu Fernanda Alonsa a jeho úspěchů nebyla Formule 1 moc populární. Investovali jsme do Fernanda. Ale naše průzkumy ukázaly, že Ferrari je stejně populární jako Fernando samotný. Z obchodního hlediska je tedy skvělé, když došlo ke spojení Fernanda a Ferrari," pokračuje de Villota.
Zajímavé je, že ve Velké Británii firma provedla stejné šetření: "Tam jsme z obchodního hlediska uspěli pouze se jménem Lewise Hamiltona. V Británii teprve až jsme ukázali logo týmu, tak to začalo být pro fanoušky zajímavé." Pokud je tedy někde tým důležitější jak jezdec, tak je to podle Španěla ve Ferrari: "U Ferrari je důležitější tým."
Stejný názor sdílí i šéf Pirelli, Paul Hembery: "Jezdci mohou národní zájmy lépe zastupovat. Jedinou výjimkou je snad Ferrari. Když vyhrají, tak jsou vidět na všech italských televizních kanálech. Nám se ale například podařilo zjistit, že naše spolupráce s Vitaly Petrovem má velký vliv na ruský trh. Z tohoto hlediska bychom proto měli rádi v F1 čínského nebo amerického jezdce."
"Týmy jsou ale také důležité. Dokonce jsme přišli na to, že ani malé týmy nejsou z marketingového hlediska špatné. Některé z nich se vydávají svými vlastními cestami, a tak mohou mít na trhu úspěch. Vítěz je vždy jen jeden, ale musíme vymyslet systém, který bude únosný pro všechny."
"Vzpomínám si na naše roky strávené v MS v automobilových soutěžích před více jak 10 lety. Mitsubishi a Subaru v té době pořád vyhrávaly a díky rally si vybudovaly velmi doboru pověst na trhu. V F1 je tento úkol ještě stále před námi," říká Hembery s okazem na to, že F1 nejde o dobrou pověst jen týmům a jezdcům, ale také třeba Pirelli.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.