Marussia konečně potvrdila svého druhé závodního pilota - Maxe Chiltona.
Testovací pilot Marussie Chilton se tak příští rok dočká svého závodního debutu, když bude do velkých cen nastupovat po boku Tima Glocka.
Jednadvacetiletý Max se s monopostem F1 svezl již několikrát - loni v Abú Zabí testoval s Force Indií, letos s Marusií nastoupil do testu mladíků v Silverstone a šanci dostal také před měsícem v prvním pátečním tréninku před Velkou cenou Abú Zabí.
"Těžko slovy pospat, jak se dnes cítím kvůli oznámení, že budu závodním pilotem Marussie v roce 2013. Završuje se tím můj fantastický rok a ty kroky: pole positions a výhry v GP2, má výkonnost během testu mladíků a v pátečním tréninku v Abú Zabí. Všem to dalo důvěru v mé schopnosti soutěžit v nejvyšší disciplíně motosportu," uvádí nadšený Chilton.
"Mám velké štěstí, že jsem strávil posledních šest závodů s Marusií jakožto rezervní pilot, což znamená, že místo standardního začátku jsem již připraven být rychlý a seznámen s lidmi, kulturou, systémy a samozřejmě s letošním balíkem.
Během období od Velké ceny Japonska jsem velmi pečlivě sledoval neuvěřitelné odhodlání a touhu po úspěchu, které jsem pozoroval u všech v týmu, jenž na to tlačil až do posledního závodu. Cítím se být šťastný, že můžu zahájit svou kariéru v F1 s touto skupinou lidí.
Předsezónní testování začne jen za několik týdnů, takže se nyní dále soustředím na svou fyzickou přípravu, zatímco trávím co nejvíce času spolupráci s technickým týmem, abych jim pomohl vyvinout vůz, který budu řídit ve své první sezóně v F1," dodává Chilton.
Max Chilton s Marusií MR01 při testu mladíků v Silverstone (foto: Marussia F1 Team)
Šéf týmu John Booth ke jmenování mladého Chiltona říká: "Jsme potěšeni tím, že můžeme Maxe přivítat v roli závodního pilota Marussie pro sezónu 2013. Strávili jsme významné množství času hodnocením jeho výkonnosti během roku 2012 - jak v našem voze při testování, tak z pitwallu při monitorování jeho pokroku s dalšími členy našeho juniorského výběru talentů během podpůrných závodů při velkých cenách.
Cítili jsme se být dostatečně přesvědčeni jeho schopnostmi a potenciálem, abychom jej v září jmenovali na pozici rezervního pilota. Od té doby byl jeho vývoj rychlý ve všech oblastech. Nejprve a hlavně sám prokázal, že je ve voze velmi schopný.
Naposledy v Abú Zabí byl podroben testu v konkurenceschopném prostředí, což zahrnovalo poskytnutí příležitosti na předvedení své okamžité rychlosti a konzistence během jednoho kola. Viděli jsme zkrátka, jak velký pokrok učinit od testu v Silverstone v létě pokrok a v průběhu závodů GP2, když pak dosáhl dvakrát pole position a dva závody vyhrál."
Novopečený pilot Marussie dostal šanci i v prvním tréninku v Abú Zabí (foto: Marussia F1 Team)
"Max se navíc velmi rychle zabydlel v týmu, částečně díky tomu, že je živou a vlídnou osobností, jehož přítomnost jsme si kolem sebe užívali. Během závodních víkendů byl v posledních třech měsících součástí našeho inženýrského prostředí a prošel velkou částí našeho programu na simulátoru. Max se již našel," komentuje Booth.
Ve hře pro rok 2013 tak zůstávají již jen dvě volná místa: jedno u Force Indie a jedno u Caterhamu.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.