Lewis Hamilton se v pátek ve Wokingu rozloučil upřímným proslovem k zaměstnancům, kteří jej podporovali na cestě na vrchol F1.
Ve své řeči vysvětloval svůj přestup k Mercedesu: "Bylo to to nejtěžší rozhodnutí, které jsem učinil. Přeji si pokračovat v procesu růstu, v opouštění domova. Proto činím další krok, abych dospěl jako pilot a také jako člověk."
Uvědomuje si přitom riziko, že se mu příští rok nebude vést lépe než se současným zaměstnavatelem: "Tým, k němuž se přidávám, zatím nepodává dobré výkony. Doufám však, že jim budu schopen pomoci dostat se tam, kde chtějí být."
Hamiltonovi k rozhodnutí přestoupit nakonec pomohla lukrativní tříletá smlouva ve výši 60 milionů liber (téměř 1,9 mld. Kč) i možnost lépe propagovat své jméno s Mercedesem, jehož vozy jsou po světě známější než vozy McLarenu.
Spolupracovat bude s Rossem Brawnem, který se dočkal v minulosti úspěchů po získání Michaela Schumachera - nejdříve v Benettonu, pak u Ferrari. Hamilton spoléhá na jeho zkušenosti a také na schopnosti Mercedesu postavit pro přelomovou sezónu konkurenceschopný 1,6litrový turbomotor.
Lewis Hamilton se ve Wokingu definitivně rozloučil (foto: McLaren Mercedes)
Lewis se chce také vymanit z vlivu Dennise, který se v minulosti podobně rozešel s Nikim Laudou, Ayrtonem Sennou či Alainem Prostem, byť všichni uznávali jeho vůdcovství a vizi, kterou měl s McLarenem. Hamilton byl sice přímo podřízený Martinovi Whitmarshovi, který Dennise v jednání o nové smlouvě nahradil, přesto si však uvědomil, že potřebuje nový začátek.
Dennis byl jeho rozhodnutím podle Daily Mail hořce zklamaný, což se negativně odrazilo v jejich vztahu. Minulý pátek si alespoň soukromě společně popovídali. Jednalo se po všech stránkách o "vřelé a přátelské rozloučení."
"Můj čas strávený v McLarenu byl fantastický. Když jsem nastoupil ve Formuli 1 v roce 2007, nikdy jsem plně nechápal, do čeho jdu. Ron [Dennis] mi řekl: 'Nebuď překvapený, když budeš o 0,5 s pomalejší než Fernando [Alonso].' Já jsem se jen usmíval, protože jsem věděl, že tomu tak nebude. Ale ten rok byl i tak z mnoha důvodů velmi náročným.
Následující rok 2008 jsme díky vaší tvrdé práci vyhráli šampionát. Mnohokrát děkuji. Byli jste skvělí - stále jste. Stále vás mám moc rád, miluji tento tým. Proto jsem se v McLarenu vždy cítil jako doma," říkal Hamilton zaměstnancům závodního týmu.
Hamilton s inženýry McLarenu (foto: McLaren Mercedes)
Na rozloučenou dostal Hamilton 91cm model McLarenu z roku 2008. "Možná se jednoho dne vrátím... pokud mě přijmete," dodal s pohnutím v hlase. Poté se při svém odchodu z továrny McLarenu dočkal bouřlivého potlesku.
V neděli se pak na Maltě, kde McLaren oslavoval konec sezóny, naposledy svezl s formulí - s loňským vozem MP4-26.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.