Sportovní ředitel Pirelli oznámil, že připravované pneumatiky pro příští rok budou degradovat rychleji.
Italský dodavatel pneumatik je vyzýván k vyššímu riziku s novými pneumatikami poté, co se závěr sezóny zvrhl v nudné jednozastávkové závody.
Začátek sezóny 2012 byl přitom překvapením pro všechny. Týmy se musely naučit pracovat s novými měkčími směsmi jiného tvaru, které fungovaly při poměrně úzkém rozpětí teplot.
Podle technického ředitele Padyho Lowa z McLarenu byl chováním pneumatik překvapen i samotný dodavatel: "Pochybuji, že Pirelli vědělo předem, jak rozhodující pneumatiky v tomto roce budou. Změny učiněné během zimy se zdály být poměrně malé, měly však dramatický dopad. Opravdu si nejsem jistý, jestli jim rozumělo samotné Pirelli."
Podle Hemberyho však týmy novou výzvu výborně zvládly: pneumatikám porozuměly a ke konci z nich dokázaly dostávat maximum výkonnosti a zároveň k ním být šetrní.
Nové směsi - rychlejší zahřívání, vyšší degradaceDočkáme se příští rok k rozšíření pracovního rámce, po kterém včera volal Jenson Button (viz zde), a vyšší degradace? "V podstatě ano. Zahřívání bude obecně rychlejší, dostanete do pneumatik více tepla, protože budou více namáhány a budou mít v zatáčkách širší stopu," odpovídá Hembery pro GPUpdate.
"Se změnou směsí se pokoušíme přinést zpět určité úrovně degradace, protože na konci sezóny jsme - celkem upřímně - dosahovali negativní degradace a možná jsme neplnili to, o co jsme byli požádání," pokračuje sportovní ředitel Pirelli.
Efekt negativní degradace nastává, pokud degradace pneumatik nepřevyšuje výhodu plynoucí z úbytku paliva, takže časy na kolo klesají, místo aby stoupaly. "Možná jsme zopakovali některé závody z minulosti, kdy jsme jezdili na jednu zastávku. Neříkám, že to bylo jednoduché, ale týmy situaci ovládly," přiznává Hembery.
Felipe Massa při testu nových pneumatik v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)
Významný dopad nových směsí na aerodynamikuNové pneumatiky sice budou ze stejné formy, takže jejich tvar bude stejný, budou mít však odlišnou konstrukci: "Tuhost při zatáčení bude o něco vyšší, ale vertikální tuhost bude snížena jak u předních, tak i u zadních pneumatik. Při vyšších rychlostech se budou trochu více deformovat," uvádí Pat Symonds z Marussie.
To bude mít velký dopad i na vývoj aerodynamiky: "Je to důležité obzvlášť na zádi, protože tvar bočnicové oblasti, která hodně ovlivňuje aerodynamiku, se bude lišit a víření od zadních kol jde přímo do difuzoru,"
Tvar pneumatik se neustále mění, takže to je dobré cvičení - a něco, na čem týmy hodně pracují: vyvinout aerodynamiku, která není citlivá na tvar pneumatiky. Nové pneumatiky se dotknou týmů různými způsoby v závislosti na tom, jak citlivá budou aerodynamika jejich vozů na pneumatiky, vysvětluje Symonds.
Brazilská zkouška pneumatik pro rok 2013Týmy si mohly před posledním závodem letošní sezóny v Brazílii vyzkoušet budoucí pneumatiky: konkrétně se sice jednalo o letošní tvrdou směs, konstrukce již ale byla nová. Každý jezdec měl k dispozici dvě sady.
Nové pneumatiky jsou navíc o něco těžší: přední o 0,25 kg, zadní o 1,25 kg (každá z nich) - celkově se tedy hmotnost vozů zvýší o 3 kg, takže v nových pravidlech dojde ke zvýšení povinné minimální hmotnosti.
Lewis Hamilton a oranžové pneumatiky - konstrukce pro sezónu 2013 (foto: Pirelli)
Hembery k Brazilskému testu říká: "Jednalo se pouze o omezené jízdy a navíc na "zelené" trati, celkově to ale hodně odpovídaly tomu, co jsme pozorovali při našem vlastním testování. Nezkoušeli žádnou novou směs - jednalo se o letošní tvrdou, kterou používali, ukázaly nám však, že zlepšení můžeme přijít s vylepšeními, o které usilujeme."
S jakými závěry přišly týmy po pátečním testování nových pneumatik v Sao Paolo? "Někteří přišli na více věcí, někteří na méně, jiní nenašli vůbec nic, takže to bylo v poli trochu smíšené," obecně shrnuje sportovní ředitel Pirelli.
"Myslím, že jim to umožnilo získat představu o směru, kterým se ubíráme. Hlavní bylo to, že dramaticky nenarušily vyvážení vozů - nebo alespoň ne v tom směru, s nímž by v rámci normálních vývoje nemohli pro maximalizaci výkonnosti v příští sezóně nic dělat," dodává.
Týmy se opět budou mít během předsezónních testů a v prvních závodech opět co učit, což by mohlo úvod sezóny zatraktivnit.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.