Mnohými je považován právě Adrian Newey za strůjce úspěchů týmu Red Bull. Podle jeho slov však 3 tituly Sebastian Vettel nezískal díky lepšímu vozu, ale jdou na jeho účet.
Adrian Newey odhaluje, že by bylo chybou podceňovat schopnosti Sebastiana Vettela, který s týmem získal 3 tituly, a přičítat je na vrub výkonnějšího vozu. Nejmladší trojnásobný světový šampion v minulých třech letech profitoval z vozu, který byl velmi často tím nejlepším ve startovním poli. Podle Neweyho to ale 25letý jezdec rozhodně neměl jednoduché. Vyzdvihuje jeho čistou závodní rychlost a schopnost podílet se na vývoji vozu.
"Tohle [zpětná vazba pro techniky týmu] je jednou z věcí, kterou umí ti nejlepší. Skvělou věcí na motorsportu je, že je to kombinace muže a stroje. Je velmi těžké odhadnout důležitost jednoho nebo druhého. Musíte mít správnou kombinaci. Nemohli byste uspět, kdybyste měli podprůměrného jezdce a naopak. To je na tom fantastické," říká uznávaný konstruktér pro Autosport.
Vettel je obecně považován za jednoho z nejvíce pracovitých jezdců, který přesně ví, co od vozu chce. Právě tohle položilo základy k úspěšnému partnerství Vettel-Newey. Z kraje sezony měli problémy s vozem a Vettelovi se nelíbila úprava výfuků představená na posledním testu před začátkem sezony. V dubnové VC Číny jel dokonce teď už trojnásobný mistr světa se starší verzí výfuků, Newey se zaměřil tudíž především na vůz Marka Webbera. Po VC ale i Němec uznal potenciál nového řešení.
Newey věří, že právě jezdec je klíčový k tomu, aby tým porozuměl nasbíraným datům: "Když umí jezdec popsat skutečnou situaci, tak je to klíčové pro vztah mezi inženýry a jezdcem. Na autě sice máme stovku senzorů, ale když si nejsem jistý, tak potřebuji, aby mi jezdec situaci uměl popsat. Nakonec se stejně řídíte tím, co říká pilot.
Vettel v Brazílii v cestě za titulem, již třetím (foto: Red Bull Racing)
Velmi často jezdec například přizpůsobí svůj jezdecký styl vozu, a pak jsou Vám senzory k ničemu. Sice Vám řeknou výsledek, ale neřeknou Vám proč. Ve dvojici Vettel-Webber máme skvělý pár v otázce zpětné vazby. Sebastian je velmi bystrý a velkým citem v určitých oblastech." Právě Alonso, který ztratil na Vettela v konečném účtování 3 body, často zdůrazňoval přínos Adriana Neweyho.
Často to bylo interpretováno tak, že Španěl snižuje kvality svého soupeře. Jenže právě on uznává Němce jako velmi schopného protivníka. Celá situace spíše vyplývala ze situace, kdy byl Alonso frustrován tím, že nemá tak konkurenceschopné auto. "Nebojujeme pouze proti Sebastianovi. Bojujeme také proti Adrianu Neweymu," řekl jezdec Ferrari minulý měsíc při GP Indie.
Samotný Newey ale uznává, že partnerství s Vettelem není vždy úplně bezchybné. Brit ale věří, že způsob, jakým v posledních závodech o titul zabojoval a jak jej nakonec získal, ukazuje na jeho mentální sílu. "Všichni jsme lidé, a tak děláme chyby, dokonce i Sebastian. Je ale velmi inteligentní, a tak když udělá chybu, tak se z ní poučí. Mentálně je velmi dobře připravený. Do posledních závodů vstupoval z pozice favorita a to na něj pochopitelně vytvářelo velký tlak. Ale vyrovnal se s ním brilantně."
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.