Šéf McLarenu Martin Whitmarsh nesouhlasí s tím, jak se Ferrari zachovalo vůči Felipemu Massovi. Záměrně narušilo pečeť jeho převodovky a obětovalo v jeho případě 5 míst, aby se Fernando Alonso dostal o jednu pozici vpřed, na pogumovanou stranu roštu.
Brazilec díky tomu také startoval z lepší strany, jež dle McLarenu poskytovala až o 20 % vyšší přilnavost při rozjezdu, ovšem až z 11. místo 6. pozice, kterou si vybojoval v kvalifikaci o den dříve.
Tento tah Scuderii vyšel: Alonso se v úvodu posunul na čtvrté místo a závod dojel po odstoupení Marka Webbera kvůli další poruše alternátoru na třetím místě, jeho týmový kolega byl v cíli čtvrtý.
Italský tým za to sklidil chválu i kritiku: někteří oslavovali jejich vynalézavost a logiku, jiní kritizovali cynismus, porušování ducha pravidel a neférového zacházení s týmovým kolegou Alonsa i jezdci konkurenčních týmů, které dostali na horší stranu roštu.
Massa to nesl těžce: "Není možné, aby se někdo radoval ze ztráty pěti míst jen pro to, aby pomohl svému kolegovi či týmu, ale víme, jak je to důležité. Možná to není jednoduché nalézt někoho jiného, kdo by to udělal. Určitě jsem mohl být v tomto závodě před Fernandem."
Whitmarshovi se krok Ferrari před závodem také nelíbil. Řekl sice, že "nekritizuje" Ferrari, ale podle něj by takto závodní týmy jednat neměly: "Bylo to osobně velmi náročná záležitost. Šéfové týmu se musí rozhodnout, jak povedou své závodní týmy a je zcela zřejmé, že Ferrari je velmi soustředěné na Fernanda.
Abych byl férový, tak to pro Fernanda funguje. Nezapomínejme, že když byl Fernando u nás, nedělali jsme takové věci, což vedlo k tomu, že nás opustil," popisuje šéf McLarenu.
Piloti Ferrari po dojezdu do cíle (foto: Scuderia Ferrari)
"Musíte závodit tak, jak je to podle vás dobré. Myslím, že nejhorší je to, že dostanete několik lidí na pomalejší stranu roštu. Žel nás to nepostihlo. Byli jsme na pomalejší straně a také jsme tam zůstali.
Ale myslím si, že kdybychom se kvalifikovali na rychlé straně roštu a pak bychom byli odsunuti na pomalou, že by nás to hodně naštvalo. K tomu však nedošlo, takže si dnes zkrátka užiju vítězství. Byl to skvělý závod a Lewis ho odjel parádně," dodal Whitmarsh pro The Telegraph.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.