Jak se týmy stavějí k navrhovaným rozpočtovým stropům?

Red Bull
Red Bull, foto: Red Bull Racing
iM2 9. listopadu 2012 17:07
Sdílej:

Britský Autosport se zajímal o názory čelních představitelů jednotlivých týmů na navrhované rozpočtové stropy v F1.

V roce 2009 navrhla FIA rozpočtový strop pro týmy ve výši 30 milionů liber, toto pravidlo mělo začít platit již od následující sezony. O měsíc později došlo k jeho navýšení na 40 milionů liber. Týmy si dle návrhu FIA mohly vybrat, jestli na toto pravidlo přistoupí nebo ne. Ti, kteří by na něj přistoupili by od FIA dostali nějaké úlevy v oblasti vývoje, aby "udrželi jejich rychlost na stejné úrovni s těmi, kteří na toto pravidlo nepřistoupili."

Tento strop neměl zahrnovat rozpočet na marketing, hospitaliti, jezdecké platy, akademie pro mladé jezdce, v roce 2010 také náklady na motory, dividendy a náklady, které nemají vliv na výkonnost týmu. Technické výhody pro "hodné" týmy měly obsahovat pohyblivá přední a zadní křídla, na tyto týmy by se nevztahovalo omezení motorů a také omezení používání větrných tunelů. 

Návrh tedy podpořily nové týmy a Williams, sama FIA jej ale v roce 2009 zamítla. Tehdejší prezident FIA, Max Mosley, nedávno řekl pro Sky Sports, že zamítnutím návrhu stál i jeho skandál z roku 2008. "To, co tento návh zastavilo, bylo, že jsem ho nemohl protlačit. Měl jsem možná říci Ferrari: 'Můžete se přihlásit nebo se přihlašovat nemusíte, ale toto jsou pravidla'. Nemohl jsem to ale udělat, protože když jsem měl ten problém s novináři, tak to bylo Ferrari a Williams, kteří se za mě postavili."

A jaký mají týmy názor na rozpočtové stropy v F1 nyní? "Nakonec by asi byl celkový strop, který by zahrnoval všechny aktivity, lepší cestou než to, co je momentálně navrhováno. To, co je momentálně navrhováno, opravňuje k rozdílnému zacházení, to nás hlavně znepokojuje," řekl šéf týmu Red Bull, Christian Horner.

"Je trochu nerealistické mít globální rozpočtový strop. Bylo by těžké přimět k tomu každého a zjišťovat, jestli to někdo neporušuje," řekl šéf McLarenu, Martin Whitmarsh. 

"Preferoval bych nepřímý rozpočtový strop. Ne, že by nějaký auditor kontroloval, co jsem utratil, protože by bylo velmi lehké podvádět. Nikdy nebudu akceptovat rozpočtový strop. Rozpočtový strop je proti konkurenci," řekl prezident Ferrari, Luca di Montezemolo.

"Vždycky jsme RRA návrh celkově podporovali. Pro Formuli 1 je dobré najít klíč, kterým bude regulovat náklady a určí limity," řekl šém Mercedesu pro motorsport, Norbert Haug. 

"Jsou zde dvě cesty, jak kontrolovat náklady - RRA nebo rozpočtové stropy. Musíme se podívat, jak bychom to mohli zavést. Myslím si ale, že je to dobrý nápad a je dobré o tom začít diskutovat. Základní princip rozpočtového stropu je dobrý, ale bude záležet na úrovni," řekl šéf týmu Lotus, Eric Boullier.

"Momentálně podporujeme rozpočtový strop. Neměli bychom ale začít na úrovni, která je za úrovní, kterou teď lidé dělají," řekla šéfka Sauberu, Monisha Kaltenbornová.

Témata:
FIA
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.