Za úpěchy a tituly vděčí rakouský tým Red Bull a také Sebastian Vettel bezpochyby z velké části designérovi jejich vozů - Adrianu Neweymu. Mark Webber jej nazval světlem, které září nad celým týmem.
Začátek letošní sezony nebyl pro Red Bull nijak výjimečně skvělý. Ovšem poslední tři závody je rakouská stáj opět ve formě, jakou známe z loňského roku. Kombinace Adrian Newey a Sebastian Vettel se zdá být neporazitelnou.
Soupeřům nezbývá nic jiného, než bezmoc a frustrace. To platí hlavně pro Fernanda Alonsa, který se nechal slyšet, že nyní bojují především právě proti Adrianu Neweymu. Španěl předvádí skvělé výkony, ale správně načasovaná forma Red Bullu mu šance na zisk třetího titulu značně zkomplikovala, ne-li zcela sebrala.
"Způsob, jakým Red Bull vstoupil do poslední části sezony, je velmi působivý. Neustále vyvíjejí vůz, s nímž měli pár problémů a zlepšili jej především v oblasti zadní části," uvedl pro BBC Jaime Alguersuari a dodává, že je úžasné sledovat "Adrianovo období", jak jej mnozí nazývají, které nastalo po změnách pravidel v roce 2009.
Podle Alguersuariho je však Newey jen součástí týmu, který musí fungovat bezchybně jako celek. "Počítá se celý balík. Závodník je stále velmi, velmi důležitý, ale rozhodně ještě důležitější je tým a technologie, kterou využívají, rozpočet, struktura a správní lidé ve vedení. A to je to, co má v současné chvíli Red Bull," vyjmenovává podle něj hlavní důvody dominance této stáje.
"F1 se neustále mění. Předtím zde byla éra Ferrari a Michaela Schumachera, doprovázená bojem továren na pneumatiky, rozdílnějšími výkony motorů než nyní a tak dále. Ať už jsou pravidla jakákoliv, ten, kdo se adaptuje nejlépe, vítězí. A to je v současné chvíli Red Bull," komentuje situaci bývalý pilot Toro Rosso a současný testovací jezdec Pirelli.
Kdo porazí dvojici Vettel-Newey? (foto: Red Bull Racing)
Adrian Newey byl například také jedním z důvodů, proč se Mark Webber rozhodl pokračovat ve spolupráci s Red Bullem a zavrhl přesun do Ferrari.
"Adrian je stále motivovaný. Když jedu do továrny a vidím tam jeho auto, je to vždy dobré znamení. Jsem šťastný. Když je poblíž, má neustále nové nápady a každého povzbudí - inženýry, mechaniky. Je to pro tým maják, světlo, které září nad celým týmem. Když se něco nedaří, drží se svých zbraní, a když to jde dobře, ani to nezpozorujete," popisuje Webber pro espnstar.
Během své kariéry pomohl Adrian Newey třem různým týmům k zisku poháru konstruktérů (Williams, McLaren a Red Bull). Martin Whitmarsh - šéf McLarenu, kde Newey strávil devět let (1997-2005), však i přes dlouholetou spolupráci s ním věří, že není neporazitelný.
"Adrian je bezpochyby velmi talentovaný. Pokud chcete konzistentní výkony, musíte mít spoustu dobrých lidí kolem, skvělé piloty a oddaný tým. Adrian je v tomto sportu legendou a dělá výjimečně dobrou práci, ale dá se porazit. Všichni se dají porazit. A to jsme si předsevzali. Ne vždy se nám to podaří, ale budeme se hodně snažit toho dosáhnout," nechal se slyšet Whitmarsh.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.