Za úpěchy a tituly vděčí rakouský tým Red Bull a také Sebastian Vettel bezpochyby z velké části designérovi jejich vozů - Adrianu Neweymu. Mark Webber jej nazval světlem, které září nad celým týmem.
Začátek letošní sezony nebyl pro Red Bull nijak výjimečně skvělý. Ovšem poslední tři závody je rakouská stáj opět ve formě, jakou známe z loňského roku. Kombinace Adrian Newey a Sebastian Vettel se zdá být neporazitelnou.
Soupeřům nezbývá nic jiného, než bezmoc a frustrace. To platí hlavně pro Fernanda Alonsa, který se nechal slyšet, že nyní bojují především právě proti Adrianu Neweymu. Španěl předvádí skvělé výkony, ale správně načasovaná forma Red Bullu mu šance na zisk třetího titulu značně zkomplikovala, ne-li zcela sebrala.
"Způsob, jakým Red Bull vstoupil do poslední části sezony, je velmi působivý. Neustále vyvíjejí vůz, s nímž měli pár problémů a zlepšili jej především v oblasti zadní části," uvedl pro BBC Jaime Alguersuari a dodává, že je úžasné sledovat "Adrianovo období", jak jej mnozí nazývají, které nastalo po změnách pravidel v roce 2009.
Podle Alguersuariho je však Newey jen součástí týmu, který musí fungovat bezchybně jako celek. "Počítá se celý balík. Závodník je stále velmi, velmi důležitý, ale rozhodně ještě důležitější je tým a technologie, kterou využívají, rozpočet, struktura a správní lidé ve vedení. A to je to, co má v současné chvíli Red Bull," vyjmenovává podle něj hlavní důvody dominance této stáje.
"F1 se neustále mění. Předtím zde byla éra Ferrari a Michaela Schumachera, doprovázená bojem továren na pneumatiky, rozdílnějšími výkony motorů než nyní a tak dále. Ať už jsou pravidla jakákoliv, ten, kdo se adaptuje nejlépe, vítězí. A to je v současné chvíli Red Bull," komentuje situaci bývalý pilot Toro Rosso a současný testovací jezdec Pirelli.
Kdo porazí dvojici Vettel-Newey? (foto: Red Bull Racing)
Adrian Newey byl například také jedním z důvodů, proč se Mark Webber rozhodl pokračovat ve spolupráci s Red Bullem a zavrhl přesun do Ferrari.
"Adrian je stále motivovaný. Když jedu do továrny a vidím tam jeho auto, je to vždy dobré znamení. Jsem šťastný. Když je poblíž, má neustále nové nápady a každého povzbudí - inženýry, mechaniky. Je to pro tým maják, světlo, které září nad celým týmem. Když se něco nedaří, drží se svých zbraní, a když to jde dobře, ani to nezpozorujete," popisuje Webber pro espnstar.
Během své kariéry pomohl Adrian Newey třem různým týmům k zisku poháru konstruktérů (Williams, McLaren a Red Bull). Martin Whitmarsh - šéf McLarenu, kde Newey strávil devět let (1997-2005), však i přes dlouholetou spolupráci s ním věří, že není neporazitelný.
"Adrian je bezpochyby velmi talentovaný. Pokud chcete konzistentní výkony, musíte mít spoustu dobrých lidí kolem, skvělé piloty a oddaný tým. Adrian je v tomto sportu legendou a dělá výjimečně dobrou práci, ale dá se porazit. Všichni se dají porazit. A to jsme si předsevzali. Ne vždy se nám to podaří, ale budeme se hodně snažit toho dosáhnout," nechal se slyšet Whitmarsh.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.