AKTUALIZOVÁNO; Přišla F1 s další technickou "vychytávkou," která se pohybuje v "šedé zóně pravidel?" Podle německého zdroje vyvinul McLaren přední křídlo, které se pod zatížením otáčí podél horizontální osy. Red Bull měl svoji verzi, dokonce ještě extrémnější, představit v Singapuru. V Suzuce by se na to FIA měla zaměřit.
Obecné poznatky, co zatím víme?
Opět se technická vychytávka týká křídel. Jen připomeňme, že vloni se dlouho diskutovalo o ohebných křídlech, především pak u týmů Red Bull a Ferrari. FIA poté musela zavést přísnější testy ohebnosti křídel, aby zabránila týmům je používat.
Jenže co se jednou inženýři naučí, už neradi zapomínají. V tichosti se na předních křídlech pracovalo i nadále. McLaren našel zřejmě skulinu v pravidlech. Pozorovatelé tvrdí, že se jejich přední přítlačné křídlo při zatížení otáčí dozadu podél horizontální osy. McLaren měl sadit tuto novinku na své vozy během Grand Prix Maďarska.
Podle německého auto motor und sport má už svoji verzi tohoto řešení také stáj Red Bull a poprvé ji nasadila v Singapuru. Právě křídla by mohla být příčinou, proč poslední závody vyhrávají právě vozy McLarenu nebo Red Bullu.
Na fotce jsou jasně patrné dva šrouby, které drží přední křídlo Force India (v oranžové části pylonu)...
Jenže této novinky si už všimlo i Ferrari, které to oznámilo FIA. Při detailnějším prostudování fotek vozu se totiž ukazuje, že přední křídlo je uchyceno ke dvou pylonům, které jej drží na nose vozu, pouze jedním šroubem, a tak může docházet při zatížení k jeho pootočení dozadu podél horizontální osy, což může snižovat aerodynamický odpor.
Jak takové křídlo pomůže?
Střední část předního křídla (50 centimetrů) je přesně formulována pravidly. Pokud se týmům opravdu podařilo vymyslet otočné křídlo, tak má dvě výhody: 1) na rovinách je snížen aerodynamický odpor, takže je možné dosahovat větší maximální rychlosti než by bylo s takto nastaveným křídlem jinak možné a 2) pod podlahou vozu proudí vzduch efektivněji, což by mohlo pomáhat i difuzoru.
Délka nosu ve Spa
Řešení Red Bullu má být ještě extrémnější než McLarenu, má se za to, že právě kvůli tomu v Singapuru nastoupila rakouská stáj s delším nosem (můžete porovnat na fotkách). Bude zajímavé sledovat, jak na nové křídlo zareagují techničtí komisaři, ti by mohli křídlo otestovat už v Japonsku.
Délka nosu v Singapuru
Vyjádření týmu McLaren
"Nevím o tom, že by mezi FIA a týmy probíhala přímo na toto téma nějaká diskuze. Že to ale nevím neznamená, že neproběhla, ale asi bych to věděl. Myslím ale, že pravidla jasně požadují, aby byla přední křídla rigidní. Jenže je jasné, že žádná věc není absolutně nepružná a neohebná. Čas od času se objeví jisté diskuse mezi týmy, když si některé z nich myslí, že jiný tým má křídla na jeho vozech až moc ohebná nebo něco podobného. Podle nás ale my, jako McLaren, neděláme nic špatného, takže se nebojíme, že by nás něco mohlo poškodit," říká za stáj McLaren Martin Whitmarsh.
"Technické oddělení FIA musí zůstat bdělé a neustále testovat přední i zadní křídla a vůbec další systémy, aby si byli jisti, že všichni dodržují pravidla. To týmum ale nebrání, aby se pokusili vymyslet kreativní řešení, které by obešlo původní záměr pravidel."
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.