Hlavní designér Red Bullu věří, že nová pravidla jsou nastavena tak, že ve druhé polovině sezony nebude dominovat nikdo.
Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, pochybuje o tom, že by se některý z týmů mohl po letní přestávce stát dominantním. Letošní sezona je jednou z nejvyrovnanějších za posledních mnoho let, když v závodě triumfovalo již pět různých týmů.
Newey nevidí žádný důvod, proč by se na tom mělo něco měnit po záříovém restartu sezony v Belgii, ačkoliv rozložení sil začlo být v několika posledních závodech jasnější.
"Je to velice nepravděpodobné [že by nějaký tým začal dominovat]. Vždy je zde šance, že to někdo zvládne absolutně bez chyb, ať už je to předvedením nového nápadu, který nás ostatní nenapadl, nebo je to skvělou prací na rozvoji jeho balíku.Poslední dobou se to [rozložení sil] však již začalo více vyjasňovat než v dřívější části sezony, pořád se to ale mění," řekl Adrian pro Autosport.
V určitých fázích sezony se mluvilo o Red Bullu, že začíná ostatním ujíždět, pak se zas mluvilo o McLarenu. Obecně se ale jejich náskoky vždy rozlynuly. Žádný tým tak nezískal dvě vítězství po sobě.
Podle Neweyho je to dané velmi přísnými pravidly F1 a tím, že aktuální předpisy, které vešly v platnost před sezonou 2009, pomalu vyzrály. To znamená, že rozdíly mezi auty jsou teď hodně malé a to, co týmy mohou nějakou změnou získat, je velmi malý rozdíl.
Adrian je jedním z nejvíce uznávaných techniků v F1(foto: Red Bull Racing)
Tyto nové předpisy s sebou přinesly i určité skulinky, kterých týmy využily například k F-kanálům, dvojitým difuzorům a nebo foukání výfukových plynů do difuzorů, všechny tyto novinky ale byly zakázány. Naposledy to byl právě Red Bull, který měl problémy s FIA díky jejich spornému mapování motorů. Tato kauza se řešila kolem Velké ceny Německa.
Podle Neweyho toto rychlé utěsňování skulinek v pravidlech redukuje možnosti týmů ve vývoji. "Dvě desetiny zrychlení by před dvěma lety nemusely znamenat změnu startovní pozice, ale teď mají velkou cenu. Pole se hodně vyrovnalo, což znamená, že malá změna v rychlosti může znamenat velký rozdíl.
Toto je produktem dvou věcí: za prvé, rok co rok jsou regule přísnější, takže když se vám podařilo využít skulinek v originálních pravidlech roku 2009, tak to bylo zakázáno. Za druhé, každý měl dost času na přiblížení se ostatním."
Mark Webber s prozatím nejlepším vozem letošní sezóny (foto: Red Bull Racing)
"Když se podíváme zpět do roku 2010, tak zde byly velké rozdíly ve tvarech jednotlivých vozů a když se na to podíváte teď, obzvášť kousek po kousku, tak ty díly dávají více smysl, všichni se přibližují."
Newey je již dlouhou dobu proti takto omezujícím pravidlům a věří, že se věci v roce 2014, co se pravidel o šasi týče, ještě zhorší. Od doby, kdy byly v roce 1948 poprvé představeny pravidla F1, tak je trendem, že každé nové jsou přísnější a přísnější. Aktuální vydání technických regulí má více než 30 tisíc slov (pro představu, tento článek má 530).
To samozřejmě sehrálo velkou roli na tom, jak aktuální F1 vypadá, když dnes můžeme v TOP 10 vidět rozdíly pouhých desetin sekundy. Newey však vyjádřil obavu o to, jestli to trochu nepoškozuje to, proč lidé na závody koukají.
"Je to frustrující. Formule 1 by měla být kombinací jak mistrovství jezdců, tak i konstruktérů. To znamená, že po konstrukční stránce musí být předpisy natolik otevřené, že týmy mohou těžit z nových nápadů nebo směrů. Pokud budou předpisy stále přísnější a přísnější, tak skončíme s GP1," varuje konstruktér Red Bullu.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.