Technický ředitel Ferrari Pat Fry si pochvaluje výtečné výkony svého jezdce Fernanda Alonsa. V jeho stínu zůstává Felipe Massa, jenž má však podle něj smůlu.
Alonso v Maďarsku pokračoval v navyšování svého náskoku, přestože okruh vozu Ferrari F2012 neseděl - v kvalifikaci Fernando na McLaren ztrácel 0,9 sekundy. Svůj náskok na druhého muže šampionátu - Marka Webbera - díky pátému místu v nedělním závodě přesto navýšil o dalších šest bodů na celkový počet 164.
Typický obrázek letošní sezóny: Španěl pravidelně boduje a s vozem, který není nejrychlejší, si připisuje další a další slušné porce bodů. "Je velmi dobrý, co?" říká pro Autosport Fry. I když ve druhé polovině nebude vyhrávat závody, soupeřům se bude náskok při takové konzistenci a spolehlivosti techniky stahovat obtížně.
"Vezměte si Velkou cenu Německa: v mokré kvalifikaci byl o půl sekundy rychlejší než všichni ostatní. Závod kontroloval z čela. Neměli jsme nejrychlejší auto, ale lepší degradaci pneumatik, takže lidé se nám na počátku stintů přibližovali, ale na jejich konci odpadali. Je to vše o tom, jak nastavíte auto," pokračuje Fry.
Fernando Alonso před Felipem Massou v Německu (foto: Scuderia Ferrari)
"Fernando jezdil citlivě a přes rádio přišel s hláškou: 'Snižme výkon motoru a šetřeme palivo až do konce závodu, kdy bychom ho mohli potřebovat.' I když tedy ostatní vozy byly o 1,5 sekundy za ním, šetřili jsme motor, abychom ho použili později v závodě.
Rozhodně smýšlí takticky a očividně ví, jak velký náskok má při svém způsobu řízení. V Německu odjel skvělý závod," chválí technický ředitel Ferrari Alonsa.
Jeho týmový kolega Massa získal zatím jen 25 bodů a v šampionátu mu patří až 14. příčka. Fry se jej podobně jako nedávno šéf týmu Stefano Domenicali zastává: "Má smůlu. Na začátku roku jsme se očividně trápili, snažili jsme se poskytnout mu vůz, s nímž by byl spokojený. Vlastnosti vozu ublížili jeho jízdnímu stylu o trochu více než Fernandovu."
Týmoví kolegové Ferrari v zákulisí (foto: Scuderia Ferrari)
"Pak měl smůlu. Vzhlížet k bodovému zisku opravdu není férovým ukazatelem jeho výkonnosti. Kdyby začínal o pět či osm míst výše, bylo by to pro něj mnohem lepší. Rychlost tam je - musíme pro něj akorát dát dohromady kvalifikaci a závod," snaží se přesvědčit Fry, ačkoliv se dá jen těžko uvěřit tomu, že by byl s výkony Brazilce spokojený. Pokud by získal jen polovinu bodů co Alonso, Ferrari by vedlo oba šampionáty.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.