Jean Alesi, který naposledy pilotoval monopost v roce 2001, se vrací na scénu. Fanoušci ho letos uvidí v legendárním závodě Indianapolis 500. Jen na okraj: Alesi nemá s ovály žádné zkušenosti, ve voze IndyCar nikdy neseděl a od jeho posledního závodu s monopostem uplynulo dlouhých 11 let.
Francouz s italskou krví odjel 201 grand prix, ale šampionát IndyCar pro něj bude zcela neznámým dobrodružstvím. O Alesiho startu v Indianapolisu se spekuloval už delší dobu, 47 letý ambasador Lotusu se nakonec dohodl s proslulým týmem Newman/Haas Racing, jenž u příležitosti Indy 500 vstane z mrtvých. Známý tým, postavený v 80. letech kolem Maria Andretti, totiž na konci loňského roku ukončil působení v sérii IndyCar.„Pořád musíme vyřešit řadu detailů, jako třeba kdy poprvé usednu do monopostu apod., ale bude to fantastické. Od týmu – dokonce i od fanoušků – budu potřebovat obrovskou podporu. Musím zjistit, jak se vlastně v Indianapolisu závodí,“ řekl Alesi při příležitosti podepsání smlouvy s Newman/Haas.Vzhledem k tomu, že je Alesi ambasadorem značky Lotus, je jasné, který motor bude jeho monopost DW12 pohánět. Ovšem to může být problém, rozpadající se impérium Danyho Bahara hospodaří s obrovskou ztrátou, což se projevuje i na výkonu motorů Lotus. Oproti konkurenční Hondě a Chevroletu údajně ztrácí až 50 koní – a to je na 2,5 mílový ovál propastný rozdíl.
Jean Alesi má potenciál udělat Lotusu v USA velkou reklamu (foto: Lotus Cars)
Alesi bude možná rád, že se do závodu vůbec kvalifikuje. Přesto vidí své šance pozitivně. „Beru to velmi vážně, mám obrovské zkušenosti s motorsportem, ale tohle bude mé poprvé,“ přiznal Alesi.Do letošní sezóny IndyCar tak nastoupí třetí bývalý pilot F1. Třetím rokem reprezentuje Japonsko Takuma Sato, premiéru si odbývá Rubens Barrichello a v květnu za volantem uvidíme i Jeana Alesiho.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.