AUSTRÁLIE - PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH; Který tým dnes pracoval nejlépe v boxech a jaké strategie volili jednotliví klasifikovaní piloti?
Čest Ferrari dnes zachraňoval během závodu nejen Fernando Alonso, ale rovněž mechanici italské stáje, kteří v Melbourne ve 34. kole předvedli absolutně nejrychlejší zastávku, když svého jezdce přezuli do tří vteřin.
Bleskurychlá byla také první výměna pneumatik ve 13. kole. Scuderia za perfektní výkon v boxech zaslouží pochvalu, protože její mechanici velkou měrou přispěli k desetibodovému přídělu Španěla.
Velmi dobře pracovali během odbavování svých monopostů také u McLarenu a Mercedesu. S loňskou dominancí Red Bullu na dráze vyprchávají také výkony mechaniků, kteří dvojnásobného šampiona Sebastiana Vettela ani jednou nestihli přezout do pěti sekund.
Podprůměrné výkony předváděl Sauber (zejména u Kobajašiho), rovněž Force India či Marussia, které práce na voze Tima Glocka trvala průměrně přes 6,2 sec.
StrategieVšichni piloti z nejlepší desítky startovali na měkké sadě pneumatik a pro závod zvolili dvě zastávky, stejně jako loni. Vzhledem k tomu, že směsi jsou nyní měkčí a rozdíl mezi nimi se pohyboval pouze kolem 0,5 sec, volili odlišné strategie: někteří dva stinty na měkkých pneumatikách (Vettel, Kobajaši, Räikkönen, Di Resta), jiní dva stinty na středně-tvrdé směsi (Button, Hamilton, Webber, Alonso).
Oproti minulému roku jsme byli svědky častějšího využívání středně-tvrdé než měkké směsi. Zajímavé také bylo, že piloti většinou nestavěli kvůli úrovni opotřebení, ale kvůli degradaci pneumatik (na měkčí sadě se pohybovala kolem 0,1 sec na kolo), což dokládá, že se Pirelli daří naplnit cíle pro letošní sezónu, pro níž sáhlo k úpravě profilů i směsí pneumatik.
Jediný Sergio Pérez se pokusil o totéž, co loni, když zvolil po startu na středně-tvrdých strategii jediné zastávky a dojeli na osmém místě. Třikrát se v boxech z klasifikovaných pilotů objevili pouze Senna, Ricciardo a Pic. Jaké pneumatiky v které fázi závodu jezdci volili, to si můžete prohlédnout v grafu dole.
Nejdelší stint na měkčí sadě předvedl Pérez - vydržel na ní 33 kol (56,9 % závodu), na středně-tvrdých pneumatikách ujel nejvíce kol Rosberg - 26 kol (44,8 %). Nejrychlejší kolo předvedl Jenson Button rovněž na středně-tvrdé směsi.
Legenda:
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.