AUSTRÁLIE - PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH; Který tým dnes pracoval nejlépe v boxech a jaké strategie volili jednotliví klasifikovaní piloti?
Čest Ferrari dnes zachraňoval během závodu nejen Fernando Alonso, ale rovněž mechanici italské stáje, kteří v Melbourne ve 34. kole předvedli absolutně nejrychlejší zastávku, když svého jezdce přezuli do tří vteřin.
Bleskurychlá byla také první výměna pneumatik ve 13. kole. Scuderia za perfektní výkon v boxech zaslouží pochvalu, protože její mechanici velkou měrou přispěli k desetibodovému přídělu Španěla.
Velmi dobře pracovali během odbavování svých monopostů také u McLarenu a Mercedesu. S loňskou dominancí Red Bullu na dráze vyprchávají také výkony mechaniků, kteří dvojnásobného šampiona Sebastiana Vettela ani jednou nestihli přezout do pěti sekund.
Podprůměrné výkony předváděl Sauber (zejména u Kobajašiho), rovněž Force India či Marussia, které práce na voze Tima Glocka trvala průměrně přes 6,2 sec.
StrategieVšichni piloti z nejlepší desítky startovali na měkké sadě pneumatik a pro závod zvolili dvě zastávky, stejně jako loni. Vzhledem k tomu, že směsi jsou nyní měkčí a rozdíl mezi nimi se pohyboval pouze kolem 0,5 sec, volili odlišné strategie: někteří dva stinty na měkkých pneumatikách (Vettel, Kobajaši, Räikkönen, Di Resta), jiní dva stinty na středně-tvrdé směsi (Button, Hamilton, Webber, Alonso).
Oproti minulému roku jsme byli svědky častějšího využívání středně-tvrdé než měkké směsi. Zajímavé také bylo, že piloti většinou nestavěli kvůli úrovni opotřebení, ale kvůli degradaci pneumatik (na měkčí sadě se pohybovala kolem 0,1 sec na kolo), což dokládá, že se Pirelli daří naplnit cíle pro letošní sezónu, pro níž sáhlo k úpravě profilů i směsí pneumatik.
Jediný Sergio Pérez se pokusil o totéž, co loni, když zvolil po startu na středně-tvrdých strategii jediné zastávky a dojeli na osmém místě. Třikrát se v boxech z klasifikovaných pilotů objevili pouze Senna, Ricciardo a Pic. Jaké pneumatiky v které fázi závodu jezdci volili, to si můžete prohlédnout v grafu dole.
Nejdelší stint na měkčí sadě předvedl Pérez - vydržel na ní 33 kol (56,9 % závodu), na středně-tvrdých pneumatikách ujel nejvíce kol Rosberg - 26 kol (44,8 %). Nejrychlejší kolo předvedl Jenson Button rovněž na středně-tvrdé směsi.
Legenda:
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.