První závodní víkend sezóny 2012 bude hostit Melbourne. Jaké jsou technické parametry tamějšího městského okruhu?
Městský okruh v Melbourne není stálým závodním okruhem, proto bývá zpočátku dost znečištěný a během víkendu se trať dramaticky vyvíjí a získává na přilnavosti. Prach představuje problém pro chladící otvory, jejichž čištění a údržbě týmy musí věnovat zvýšenou péči.Závod je vypsán na 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. V neděli 18. března bude v Austrálii začínat v 17 hod před západem slunce, což může pilotům ztížit viditelnost.Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou se pohybuje kolem 155 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom dosahuje vysokých 225 km/hod.
Mapka okruhu v Melbourne
Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Lewisovi Hamiltonovi zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost 315,5 km/hod s aktivovaným KERSem a DRS. Plný plyn mají piloti sešlápnutý po 66 % jednoho kola, rovinky tvoří 35 % okruhu.
Již minulý týden jsme vás informovali o tom, že FIA letos pro Velkou cenu Austrálie stanovila dvě DRS zóny. Ta první začíná před poslední zatáčkou okruhu, tj. 795 m před první zatáčkou - o 72 m dále než loni. Letošní novinka - druhá DRS zóna bude začínat za první šikanou, 510 m před zatáčkou č. 3. Obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází 13 m před zatáčkou č. 14.
Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou, týmy obvykle volí střední až vyšší přítlak. I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a krouticí moment pro rychlý výjezd z pomalých zatáček, proto zde agregáty dostávají dost zabrat. Převodovka je zatěžována průměrně.
Startovní/cílová rovinka v Melbourne (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Díky novým měkčím a rychleji degradujícím pneumatikámPirelli bychom se mohli dočkat pestřejších strategií, očekávají se 2 zastávky. Italský dodavatel volí pro Melbourne měkkou (žlutá barva) a střední (bílá barva) směs. Všechny týmy by se již neměly snažit jednotně ujet co největší vzdálenost na měkkých a jen na co nejkratší dobu nasadit tvrdší pneumatiky, jak jsme to vídávali loni - vyrovnanější výkonnost otevírá dveře rozmanitějším strategiím.
Pirelli mělo za cíl na 0,8sec rozdíly mezi směsmi na kolo. Během předsezónních testů se však ukázalo, že měkká a středně-tvrdá sada jsou si mnohem blíže - v Albert Parku by to mohlo být pouze kolem 0,3 sec na kolo. Měkká by měla vydržet kolem 20 - 23 kol, středně tvrdá 22 - 25 kol.
Mnohem více zde dostávají zabrat brzdy, jejich výrobci hlásí středně-vysoké opotřebení, nároky na chlazení jsou však nízké/střední. Na osmi místech se brzdí celkově 13 % času jednoho kola. Obrubníky zde nepředstavují problém. Hrbolatost dráhy dosahuje středního stupně.
Průjezd okruhu se Sebastianem Vettelem (zdroj: Youtube.com)
Vozy zde spotřebují kolem 2,5 kg paliva na jedno kolo. Spotřeba 10 kg paliva se v jednom kole projevuje teoretickým zrychlením o 0,34 sec, pro závod je třeba natankovat 152 kg benzínu.
Šance na výjezd safety-caru je 57% - průměrně se v závodě objeví 1,7 krát. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších v šampionátu - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje necelých 20 vteřin.
Rekord v závodě zde drží Michael Schumacher, jenž v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. a jako jediný se z vítězství radoval již celkem čtyřikrát. Loni v kvalifikaci zde byl nejrychlejší Sebastian Vettel, když v její poslední části dosáhl času 1:23,529 min, což bylo o 4 desetiny rychleji než v roce 2010. Překonají i tuto v sobotu piloti loňskou laťku?
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.