Techničtí ředitelé Red Bullu a Lotusu popisují, jak se týmy přizpůsobují novým pravidlům. Své postřehy dodává také pilot Force Indie - Paul di Resta.
Protože loni měly týmy díky foukání tolik přítlaku na zádi, museli tehdy také odpovídajícím způsobem zvýšit přítlak v přední části, aby monoposty nebyly chronicky nedotáčivé.
Před letošní sezónou tvrdě usilují o to, aby ztracený přítlak získali zpět, přesto je jasné, že na zádi ho v tak obrovském množství nebudou schopni generovat. Což mimo jiné znamená, že dochází k obrovské změně v distribuci přítlaku napříč celým vozem.
"Minulý rok jsme byli schopni vytvářet docela dost přítlaku na zádi. U předního křídla to letos bude jednodušší, protože na okruzích vyžadujících vysoký přítlaku bude jezdit s úrovní odpovídající téměř Spa," potvrzuje pro Autosport Adrian Newey.
Změny v distribuci přítlaku mají samozřejmě významný dopad na nastavení, s čímž se týmy však díky simulacím dobře vyrovnávají, jak potvrzuje hlavní designér Red Bullu: "Zdá se, že auto se chová zhruba tak, jak jsme čekali. Objevují se ze strany pilotů drobné stížnosti na ovladatelnost ve srovnání s minulým rokem, což se ale očekávalo."
Nový Red Bull RB8 v Jerezu (foto: Red Bull Racing)
Týmy museli v nastavení u nových vozů v důsledku omezení týkajících se výfuků před letošní sezónou začít znovu od nuly. Technický ředitel Lotusu James Allison vysvětluje, proč jím to však nečiní potíže:
"Nebyl s tím žádný příliš velký problém, protože máte spoustu dat z aerodynamického tunelu a mechanická data z různých testovacích stolic. Máme lidi, kteří jsou dobří v předvídání toho, jaké by vzhledem k vlastnostem vozu mělo být počáteční nastavení.
Zdá se, že jsme v tom začali celkem vlídně, takže jsme to na místě měli s počátečním nastavením jednoduché, spíše než abychom začali s novou plechovkou a složitě si hledali cestu do stavu, v jakém jsme nyní. Začínáte se simulacemi na novém voze, nezakládáte je na tom starém."
Allisonův Lotus E20 (foto: Lotus Renault GP)
Nově svůj styl však musí kvůli zákazu foukání upravit také piloti, obzvlášť s ohledem na to, kolik mají přítlaku uprostřed zatáčky. Závodní pilot Paul di Resta ale souhlasí s tím, že velké množství práce odvedou samotné týmy:
"Jízdní styl se liší, ale největší rozdíl je v tom, jak týmu funguje aerodynamika. Mají různé simulační nástroje, které vám poskytnou co nejlépe vyvážené auto. Když do něj znovu usednete, měníte pouze drobné detaily, ale mohou způsobit velký rozdíl, takže musíte změnit váš přístup."
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.