Techničtí ředitelé Red Bullu a Lotusu popisují, jak se týmy přizpůsobují novým pravidlům. Své postřehy dodává také pilot Force Indie - Paul di Resta.
Protože loni měly týmy díky foukání tolik přítlaku na zádi, museli tehdy také odpovídajícím způsobem zvýšit přítlak v přední části, aby monoposty nebyly chronicky nedotáčivé.
Před letošní sezónou tvrdě usilují o to, aby ztracený přítlak získali zpět, přesto je jasné, že na zádi ho v tak obrovském množství nebudou schopni generovat. Což mimo jiné znamená, že dochází k obrovské změně v distribuci přítlaku napříč celým vozem.
"Minulý rok jsme byli schopni vytvářet docela dost přítlaku na zádi. U předního křídla to letos bude jednodušší, protože na okruzích vyžadujících vysoký přítlaku bude jezdit s úrovní odpovídající téměř Spa," potvrzuje pro Autosport Adrian Newey.
Změny v distribuci přítlaku mají samozřejmě významný dopad na nastavení, s čímž se týmy však díky simulacím dobře vyrovnávají, jak potvrzuje hlavní designér Red Bullu: "Zdá se, že auto se chová zhruba tak, jak jsme čekali. Objevují se ze strany pilotů drobné stížnosti na ovladatelnost ve srovnání s minulým rokem, což se ale očekávalo."
Nový Red Bull RB8 v Jerezu (foto: Red Bull Racing)
Týmy museli v nastavení u nových vozů v důsledku omezení týkajících se výfuků před letošní sezónou začít znovu od nuly. Technický ředitel Lotusu James Allison vysvětluje, proč jím to však nečiní potíže:
"Nebyl s tím žádný příliš velký problém, protože máte spoustu dat z aerodynamického tunelu a mechanická data z různých testovacích stolic. Máme lidi, kteří jsou dobří v předvídání toho, jaké by vzhledem k vlastnostem vozu mělo být počáteční nastavení.
Zdá se, že jsme v tom začali celkem vlídně, takže jsme to na místě měli s počátečním nastavením jednoduché, spíše než abychom začali s novou plechovkou a složitě si hledali cestu do stavu, v jakém jsme nyní. Začínáte se simulacemi na novém voze, nezakládáte je na tom starém."
Allisonův Lotus E20 (foto: Lotus Renault GP)
Nově svůj styl však musí kvůli zákazu foukání upravit také piloti, obzvlášť s ohledem na to, kolik mají přítlaku uprostřed zatáčky. Závodní pilot Paul di Resta ale souhlasí s tím, že velké množství práce odvedou samotné týmy:
"Jízdní styl se liší, ale největší rozdíl je v tom, jak týmu funguje aerodynamika. Mají různé simulační nástroje, které vám poskytnou co nejlépe vyvážené auto. Když do něj znovu usednete, měníte pouze drobné detaily, ale mohou způsobit velký rozdíl, takže musíte změnit váš přístup."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.