Gary Anderson analyzuje 4 dosud představené vozy sezony 2012. U McLarenu postrádá jeden důležitý detail. A bude Force India černým koněm sezony?
Nové vozy představila třetina účastníků Formule 1, to dává první možnost vozy porovnat. Zatím postavil nejelegantnější auto McLaren a právě nosy vozů stájí Ferrari, Force India a Caterham nevyvolávají u fanoušků úsměv na tváři. Tyto tři týmy totiž postavily své šasi docela vysoko, takže museli nos skokem ukotvit níž. McLaren ale zvolil jinou cestu, když se mu podařilo docílit hladkého přechodu mezi nosem a šasi (celé šasi je posazeno níže).
Jenže Gary Anderson má pochybnosti, jestli toto elegantní provedení bude také tím nejrychlejším ve startovním poli. Seveřan, který dlouhá léta působil u Jordanu jako hlavní designer a teď pracuje jako technický expert několika médií, se na nová auta podíval pod lupou zkušeného inženýra.
Nový McLaren ho nijak zvlášť nepřekvapil: "Přední křídlo je z loňského vozu a hrb, který je charakteristický pro ostatní doposud představené vozy, chybí," stručně cituje jeho slova agentura Reuters.
Zatímco nový McLaren Andersona nenadchl...
"Podle mého McLaren v této oblasti zaspal a i když se jedná pouze o malou část vozu, tak by se mělo při stavbě vozu využít všech možností." Andersonovi však při představování auta chyběl jeden ne nepodstatný detail auta - difuzor vozu. Bývalý designer tuto hru na schovávanou moc nechápe, protože podle něj jsou nová pravidla v oblasti difuzorů docela striktně omezena.
Proto nevylučuje, že by se mohl McLaren v této oblasti pohybovat v šedé zoně pravidel a případně v nich objevit určitou mezeru. "Možná, že právě difuzor je jejich tajnou zbraní, ale na to si musíme počkat. To, co nevidíte, nemůžete posoudit."
Zato Ferrari zvolilo v oblasti nosu auta zcela odlišný přístup. Italové využili maximální možné výšky šasi, a tak je skok mezi nosem a vozem opravdu znatelný. "Ferrari má snad dosud nejodpudivější nos ze všech, vypadá jako nějaká rampa," říká Anderson, který ale takový nos, který maximálně využil pravidel, považuje za správný. Ohledně Ferrari ale nebyl konstruktér moc výmluvný, protože ho ještě na živo neviděl.
Naopak vůz Force India měl možnost vidět poprvé na vlastní oči včera v Silverstone a tam ho velmi zaujal. "Když se na jejich auto podívám v porovnání s ostatními, tak mě přijde, že udělali opravdu velký krok vpřed. Navíc už vloni na konci sezony nebyli pomalí.
Už dříve jsem říkal, že Andrew [Green, technický ředitel, pozn. red.] dokáže velmi dobře vést tým lidí, kteří pracují na autě." Green a Anderson jsou staří známí, protože před 21 lety stáli za vznikem vůbec prvního Jordanu.
...VJM05 je pro něj černým koněm sezony
Podle jeho názoru však Force India asi týmy jako Red Bull, McLaren nebo Ferrari neporazí, ale britsko-indický tým se jim může výrazněji přiblížit. "Koncept vozů na mě působí velmi funkčním dojmem. Změny na předním křídle oproti loňsku na mě dělají excelentní dojem. Pokud auto nemá někde schovanou achillovu patu, tak se ubírají správným směrem," dělá fanouškům Force India Anderson radost.
Také u Caterhamu pracuje společně s Markem Smithem technický ředitel, se kterým dřív Anderson spolupracoval. Ten, podle názoru svého bývalého nadřízeného, dokázal postavit solidní auto, které se v detailech začíná ubírat správným směrem.
Riziko ale tým při stavbě CT01 nepodstoupil: "Řešení nosu vypadá dobře. Ale přední křídlo a bočnice nejsou nic zvláštního," zakončil Anderson, který ale také Caterham zatím zná pouze z fotografií.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.