Gary Anderson analyzuje 4 dosud představené vozy sezony 2012. U McLarenu postrádá jeden důležitý detail. A bude Force India černým koněm sezony?
Nové vozy představila třetina účastníků Formule 1, to dává první možnost vozy porovnat. Zatím postavil nejelegantnější auto McLaren a právě nosy vozů stájí Ferrari, Force India a Caterham nevyvolávají u fanoušků úsměv na tváři. Tyto tři týmy totiž postavily své šasi docela vysoko, takže museli nos skokem ukotvit níž. McLaren ale zvolil jinou cestu, když se mu podařilo docílit hladkého přechodu mezi nosem a šasi (celé šasi je posazeno níže).
Jenže Gary Anderson má pochybnosti, jestli toto elegantní provedení bude také tím nejrychlejším ve startovním poli. Seveřan, který dlouhá léta působil u Jordanu jako hlavní designer a teď pracuje jako technický expert několika médií, se na nová auta podíval pod lupou zkušeného inženýra.
Nový McLaren ho nijak zvlášť nepřekvapil: "Přední křídlo je z loňského vozu a hrb, který je charakteristický pro ostatní doposud představené vozy, chybí," stručně cituje jeho slova agentura Reuters.
Zatímco nový McLaren Andersona nenadchl...
"Podle mého McLaren v této oblasti zaspal a i když se jedná pouze o malou část vozu, tak by se mělo při stavbě vozu využít všech možností." Andersonovi však při představování auta chyběl jeden ne nepodstatný detail auta - difuzor vozu. Bývalý designer tuto hru na schovávanou moc nechápe, protože podle něj jsou nová pravidla v oblasti difuzorů docela striktně omezena.
Proto nevylučuje, že by se mohl McLaren v této oblasti pohybovat v šedé zoně pravidel a případně v nich objevit určitou mezeru. "Možná, že právě difuzor je jejich tajnou zbraní, ale na to si musíme počkat. To, co nevidíte, nemůžete posoudit."
Zato Ferrari zvolilo v oblasti nosu auta zcela odlišný přístup. Italové využili maximální možné výšky šasi, a tak je skok mezi nosem a vozem opravdu znatelný. "Ferrari má snad dosud nejodpudivější nos ze všech, vypadá jako nějaká rampa," říká Anderson, který ale takový nos, který maximálně využil pravidel, považuje za správný. Ohledně Ferrari ale nebyl konstruktér moc výmluvný, protože ho ještě na živo neviděl.
Naopak vůz Force India měl možnost vidět poprvé na vlastní oči včera v Silverstone a tam ho velmi zaujal. "Když se na jejich auto podívám v porovnání s ostatními, tak mě přijde, že udělali opravdu velký krok vpřed. Navíc už vloni na konci sezony nebyli pomalí.
Už dříve jsem říkal, že Andrew [Green, technický ředitel, pozn. red.] dokáže velmi dobře vést tým lidí, kteří pracují na autě." Green a Anderson jsou staří známí, protože před 21 lety stáli za vznikem vůbec prvního Jordanu.
...VJM05 je pro něj černým koněm sezony
Podle jeho názoru však Force India asi týmy jako Red Bull, McLaren nebo Ferrari neporazí, ale britsko-indický tým se jim může výrazněji přiblížit. "Koncept vozů na mě působí velmi funkčním dojmem. Změny na předním křídle oproti loňsku na mě dělají excelentní dojem. Pokud auto nemá někde schovanou achillovu patu, tak se ubírají správným směrem," dělá fanouškům Force India Anderson radost.
Také u Caterhamu pracuje společně s Markem Smithem technický ředitel, se kterým dřív Anderson spolupracoval. Ten, podle názoru svého bývalého nadřízeného, dokázal postavit solidní auto, které se v detailech začíná ubírat správným směrem.
Riziko ale tým při stavbě CT01 nepodstoupil: "Řešení nosu vypadá dobře. Ale přední křídlo a bočnice nejsou nic zvláštního," zakončil Anderson, který ale také Caterham zatím zná pouze z fotografií.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.