Gary Anderson analyzuje 4 dosud představené vozy sezony 2012. U McLarenu postrádá jeden důležitý detail. A bude Force India černým koněm sezony?
Nové vozy představila třetina účastníků Formule 1, to dává první možnost vozy porovnat. Zatím postavil nejelegantnější auto McLaren a právě nosy vozů stájí Ferrari, Force India a Caterham nevyvolávají u fanoušků úsměv na tváři. Tyto tři týmy totiž postavily své šasi docela vysoko, takže museli nos skokem ukotvit níž. McLaren ale zvolil jinou cestu, když se mu podařilo docílit hladkého přechodu mezi nosem a šasi (celé šasi je posazeno níže).
Jenže Gary Anderson má pochybnosti, jestli toto elegantní provedení bude také tím nejrychlejším ve startovním poli. Seveřan, který dlouhá léta působil u Jordanu jako hlavní designer a teď pracuje jako technický expert několika médií, se na nová auta podíval pod lupou zkušeného inženýra.
Nový McLaren ho nijak zvlášť nepřekvapil: "Přední křídlo je z loňského vozu a hrb, který je charakteristický pro ostatní doposud představené vozy, chybí," stručně cituje jeho slova agentura Reuters.
Zatímco nový McLaren Andersona nenadchl...
"Podle mého McLaren v této oblasti zaspal a i když se jedná pouze o malou část vozu, tak by se mělo při stavbě vozu využít všech možností." Andersonovi však při představování auta chyběl jeden ne nepodstatný detail auta - difuzor vozu. Bývalý designer tuto hru na schovávanou moc nechápe, protože podle něj jsou nová pravidla v oblasti difuzorů docela striktně omezena.
Proto nevylučuje, že by se mohl McLaren v této oblasti pohybovat v šedé zoně pravidel a případně v nich objevit určitou mezeru. "Možná, že právě difuzor je jejich tajnou zbraní, ale na to si musíme počkat. To, co nevidíte, nemůžete posoudit."
Zato Ferrari zvolilo v oblasti nosu auta zcela odlišný přístup. Italové využili maximální možné výšky šasi, a tak je skok mezi nosem a vozem opravdu znatelný. "Ferrari má snad dosud nejodpudivější nos ze všech, vypadá jako nějaká rampa," říká Anderson, který ale takový nos, který maximálně využil pravidel, považuje za správný. Ohledně Ferrari ale nebyl konstruktér moc výmluvný, protože ho ještě na živo neviděl.
Naopak vůz Force India měl možnost vidět poprvé na vlastní oči včera v Silverstone a tam ho velmi zaujal. "Když se na jejich auto podívám v porovnání s ostatními, tak mě přijde, že udělali opravdu velký krok vpřed. Navíc už vloni na konci sezony nebyli pomalí.
Už dříve jsem říkal, že Andrew [Green, technický ředitel, pozn. red.] dokáže velmi dobře vést tým lidí, kteří pracují na autě." Green a Anderson jsou staří známí, protože před 21 lety stáli za vznikem vůbec prvního Jordanu.
...VJM05 je pro něj černým koněm sezony
Podle jeho názoru však Force India asi týmy jako Red Bull, McLaren nebo Ferrari neporazí, ale britsko-indický tým se jim může výrazněji přiblížit. "Koncept vozů na mě působí velmi funkčním dojmem. Změny na předním křídle oproti loňsku na mě dělají excelentní dojem. Pokud auto nemá někde schovanou achillovu patu, tak se ubírají správným směrem," dělá fanouškům Force India Anderson radost.
Také u Caterhamu pracuje společně s Markem Smithem technický ředitel, se kterým dřív Anderson spolupracoval. Ten, podle názoru svého bývalého nadřízeného, dokázal postavit solidní auto, které se v detailech začíná ubírat správným směrem.
Riziko ale tým při stavbě CT01 nepodstoupil: "Řešení nosu vypadá dobře. Ale přední křídlo a bočnice nejsou nic zvláštního," zakončil Anderson, který ale také Caterham zatím zná pouze z fotografií.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.