Gary Anderson analyzuje 4 dosud představené vozy sezony 2012. U McLarenu postrádá jeden důležitý detail. A bude Force India černým koněm sezony?
Nové vozy představila třetina účastníků Formule 1, to dává první možnost vozy porovnat. Zatím postavil nejelegantnější auto McLaren a právě nosy vozů stájí Ferrari, Force India a Caterham nevyvolávají u fanoušků úsměv na tváři. Tyto tři týmy totiž postavily své šasi docela vysoko, takže museli nos skokem ukotvit níž. McLaren ale zvolil jinou cestu, když se mu podařilo docílit hladkého přechodu mezi nosem a šasi (celé šasi je posazeno níže).
Jenže Gary Anderson má pochybnosti, jestli toto elegantní provedení bude také tím nejrychlejším ve startovním poli. Seveřan, který dlouhá léta působil u Jordanu jako hlavní designer a teď pracuje jako technický expert několika médií, se na nová auta podíval pod lupou zkušeného inženýra.
Nový McLaren ho nijak zvlášť nepřekvapil: "Přední křídlo je z loňského vozu a hrb, který je charakteristický pro ostatní doposud představené vozy, chybí," stručně cituje jeho slova agentura Reuters.
Zatímco nový McLaren Andersona nenadchl...
"Podle mého McLaren v této oblasti zaspal a i když se jedná pouze o malou část vozu, tak by se mělo při stavbě vozu využít všech možností." Andersonovi však při představování auta chyběl jeden ne nepodstatný detail auta - difuzor vozu. Bývalý designer tuto hru na schovávanou moc nechápe, protože podle něj jsou nová pravidla v oblasti difuzorů docela striktně omezena.
Proto nevylučuje, že by se mohl McLaren v této oblasti pohybovat v šedé zoně pravidel a případně v nich objevit určitou mezeru. "Možná, že právě difuzor je jejich tajnou zbraní, ale na to si musíme počkat. To, co nevidíte, nemůžete posoudit."
Zato Ferrari zvolilo v oblasti nosu auta zcela odlišný přístup. Italové využili maximální možné výšky šasi, a tak je skok mezi nosem a vozem opravdu znatelný. "Ferrari má snad dosud nejodpudivější nos ze všech, vypadá jako nějaká rampa," říká Anderson, který ale takový nos, který maximálně využil pravidel, považuje za správný. Ohledně Ferrari ale nebyl konstruktér moc výmluvný, protože ho ještě na živo neviděl.
Naopak vůz Force India měl možnost vidět poprvé na vlastní oči včera v Silverstone a tam ho velmi zaujal. "Když se na jejich auto podívám v porovnání s ostatními, tak mě přijde, že udělali opravdu velký krok vpřed. Navíc už vloni na konci sezony nebyli pomalí.
Už dříve jsem říkal, že Andrew [Green, technický ředitel, pozn. red.] dokáže velmi dobře vést tým lidí, kteří pracují na autě." Green a Anderson jsou staří známí, protože před 21 lety stáli za vznikem vůbec prvního Jordanu.
...VJM05 je pro něj černým koněm sezony
Podle jeho názoru však Force India asi týmy jako Red Bull, McLaren nebo Ferrari neporazí, ale britsko-indický tým se jim může výrazněji přiblížit. "Koncept vozů na mě působí velmi funkčním dojmem. Změny na předním křídle oproti loňsku na mě dělají excelentní dojem. Pokud auto nemá někde schovanou achillovu patu, tak se ubírají správným směrem," dělá fanouškům Force India Anderson radost.
Také u Caterhamu pracuje společně s Markem Smithem technický ředitel, se kterým dřív Anderson spolupracoval. Ten, podle názoru svého bývalého nadřízeného, dokázal postavit solidní auto, které se v detailech začíná ubírat správným směrem.
Riziko ale tým při stavbě CT01 nepodstoupil: "Řešení nosu vypadá dobře. Ale přední křídlo a bočnice nejsou nic zvláštního," zakončil Anderson, který ale také Caterham zatím zná pouze z fotografií.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.