Systém pro udržování světlé výšky, který vyvinul Lotus, byl pro sezonu 2012 zakázán. FIA to týmům oznámila včera večer.
Zatím není jasné, proč FIA tento systém (více o něm včetně obrázku zde) zakázala. Poté, co se tento koncept dostal na světlo světa, měl původně od automobilové federace zelenou.
Je možné, že některý z rivalů Lotusu FIA přesvědčil o tom, že systém je v rozporu s pravidly. Informaci o zákazu jako první vynesl do světa hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v internetovém vysílání pořadu The Flying Lap.
"FIA právě tento systém zakázala," řekl. Zabýval se vůbec Williams tímto systémem? "Chvíli jsme ho zkoumali. Určitě ovlivňuje aerodynamiku vozu. Vše, co snižuje světlou výšku přední části vozu, je z pohledu aerodynamiky výhodné."
Systém byl poprvé nasazen v loňském testu nováčků v Abú Zabí. Udržoval při brzdění světlou výšku vozu a pomáhal tedy se stabilitou vozu v zatáčkách.
Jako první začalo s kopírováním systému Ferrari. Během tradiční akce Wrooom o něm promluvil i šéf Ferrari Stefano Domenicali: "To, o čem mluvíme, udržuje světlou výšku při brzdění. Vím, že tam byla nějaká komunikace mezi týmy a FIA ohledně tohoto řešení.
Čekáme pouze na finální rozhodnutí, jestli je legální, nebo není. Určitě se ale o vývoj zajímáme, protože může přispět k lepším výkonům. Musíme ale počkat, co na to řekne FIA."
Lotus (bývalý Renault) v testu nováčků v Abú Zabí(zdroj: Lotus Renault GP)
Ne všichni ale vidí v systému výhodu. Pochybuje o něm například šéf mistrovské stáje Red Bull, Christian Horner: "Je to jako se vším. Je to o tom, jak systém funguje a jak ho integrovat do auta. To musí fungovat jako celek, ne po jednotlivých dílech. Zdá se to být zajímavé, ale nejsem ta správná osoba, která by to měla komentovat."
Jak to tedy Horner vidí? Legální, nebo ne? "To není otázka pro mě, ale spíš pro Charlieho Whitinga (ředitele závodů). Já jsem to blíže nezkoumal."
Systém Lotusu byl mechanický a byl aktivován brzdým momentem při sešlápnutí brzdového pedálu. Původně ho FIA schválila, protože byl součástí zavěšení a proto nebyl shledán jako pohyblivý prvek ovlivňující aerodynamiku. Proč nyní dochází ke změně, to se brzy dozvíme.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.