Systém pro udržování světlé výšky, který vyvinul Lotus, byl pro sezonu 2012 zakázán. FIA to týmům oznámila včera večer.
Zatím není jasné, proč FIA tento systém (více o něm včetně obrázku zde) zakázala. Poté, co se tento koncept dostal na světlo světa, měl původně od automobilové federace zelenou.
Je možné, že některý z rivalů Lotusu FIA přesvědčil o tom, že systém je v rozporu s pravidly. Informaci o zákazu jako první vynesl do světa hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v internetovém vysílání pořadu The Flying Lap.
"FIA právě tento systém zakázala," řekl. Zabýval se vůbec Williams tímto systémem? "Chvíli jsme ho zkoumali. Určitě ovlivňuje aerodynamiku vozu. Vše, co snižuje světlou výšku přední části vozu, je z pohledu aerodynamiky výhodné."
Systém byl poprvé nasazen v loňském testu nováčků v Abú Zabí. Udržoval při brzdění světlou výšku vozu a pomáhal tedy se stabilitou vozu v zatáčkách.
Jako první začalo s kopírováním systému Ferrari. Během tradiční akce Wrooom o něm promluvil i šéf Ferrari Stefano Domenicali: "To, o čem mluvíme, udržuje světlou výšku při brzdění. Vím, že tam byla nějaká komunikace mezi týmy a FIA ohledně tohoto řešení.
Čekáme pouze na finální rozhodnutí, jestli je legální, nebo není. Určitě se ale o vývoj zajímáme, protože může přispět k lepším výkonům. Musíme ale počkat, co na to řekne FIA."
Lotus (bývalý Renault) v testu nováčků v Abú Zabí(zdroj: Lotus Renault GP)
Ne všichni ale vidí v systému výhodu. Pochybuje o něm například šéf mistrovské stáje Red Bull, Christian Horner: "Je to jako se vším. Je to o tom, jak systém funguje a jak ho integrovat do auta. To musí fungovat jako celek, ne po jednotlivých dílech. Zdá se to být zajímavé, ale nejsem ta správná osoba, která by to měla komentovat."
Jak to tedy Horner vidí? Legální, nebo ne? "To není otázka pro mě, ale spíš pro Charlieho Whitinga (ředitele závodů). Já jsem to blíže nezkoumal."
Systém Lotusu byl mechanický a byl aktivován brzdým momentem při sešlápnutí brzdového pedálu. Původně ho FIA schválila, protože byl součástí zavěšení a proto nebyl shledán jako pohyblivý prvek ovlivňující aerodynamiku. Proč nyní dochází ke změně, to se brzy dozvíme.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.