Systém pro udržování světlé výšky, který vyvinul Lotus, byl pro sezonu 2012 zakázán. FIA to týmům oznámila včera večer.
Zatím není jasné, proč FIA tento systém (více o něm včetně obrázku zde) zakázala. Poté, co se tento koncept dostal na světlo světa, měl původně od automobilové federace zelenou.
Je možné, že některý z rivalů Lotusu FIA přesvědčil o tom, že systém je v rozporu s pravidly. Informaci o zákazu jako první vynesl do světa hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v internetovém vysílání pořadu The Flying Lap.
"FIA právě tento systém zakázala," řekl. Zabýval se vůbec Williams tímto systémem? "Chvíli jsme ho zkoumali. Určitě ovlivňuje aerodynamiku vozu. Vše, co snižuje světlou výšku přední části vozu, je z pohledu aerodynamiky výhodné."
Systém byl poprvé nasazen v loňském testu nováčků v Abú Zabí. Udržoval při brzdění světlou výšku vozu a pomáhal tedy se stabilitou vozu v zatáčkách.
Jako první začalo s kopírováním systému Ferrari. Během tradiční akce Wrooom o něm promluvil i šéf Ferrari Stefano Domenicali: "To, o čem mluvíme, udržuje světlou výšku při brzdění. Vím, že tam byla nějaká komunikace mezi týmy a FIA ohledně tohoto řešení.
Čekáme pouze na finální rozhodnutí, jestli je legální, nebo není. Určitě se ale o vývoj zajímáme, protože může přispět k lepším výkonům. Musíme ale počkat, co na to řekne FIA."
Lotus (bývalý Renault) v testu nováčků v Abú Zabí(zdroj: Lotus Renault GP)
Ne všichni ale vidí v systému výhodu. Pochybuje o něm například šéf mistrovské stáje Red Bull, Christian Horner: "Je to jako se vším. Je to o tom, jak systém funguje a jak ho integrovat do auta. To musí fungovat jako celek, ne po jednotlivých dílech. Zdá se to být zajímavé, ale nejsem ta správná osoba, která by to měla komentovat."
Jak to tedy Horner vidí? Legální, nebo ne? "To není otázka pro mě, ale spíš pro Charlieho Whitinga (ředitele závodů). Já jsem to blíže nezkoumal."
Systém Lotusu byl mechanický a byl aktivován brzdým momentem při sešlápnutí brzdového pedálu. Původně ho FIA schválila, protože byl součástí zavěšení a proto nebyl shledán jako pohyblivý prvek ovlivňující aerodynamiku. Proč nyní dochází ke změně, to se brzy dozvíme.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.