Systém pro udržování světlé výšky, který vyvinul Lotus, byl pro sezonu 2012 zakázán. FIA to týmům oznámila včera večer.
Zatím není jasné, proč FIA tento systém (více o něm včetně obrázku zde) zakázala. Poté, co se tento koncept dostal na světlo světa, měl původně od automobilové federace zelenou.
Je možné, že některý z rivalů Lotusu FIA přesvědčil o tom, že systém je v rozporu s pravidly. Informaci o zákazu jako první vynesl do světa hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan v internetovém vysílání pořadu The Flying Lap.
"FIA právě tento systém zakázala," řekl. Zabýval se vůbec Williams tímto systémem? "Chvíli jsme ho zkoumali. Určitě ovlivňuje aerodynamiku vozu. Vše, co snižuje světlou výšku přední části vozu, je z pohledu aerodynamiky výhodné."
Systém byl poprvé nasazen v loňském testu nováčků v Abú Zabí. Udržoval při brzdění světlou výšku vozu a pomáhal tedy se stabilitou vozu v zatáčkách.
Jako první začalo s kopírováním systému Ferrari. Během tradiční akce Wrooom o něm promluvil i šéf Ferrari Stefano Domenicali: "To, o čem mluvíme, udržuje světlou výšku při brzdění. Vím, že tam byla nějaká komunikace mezi týmy a FIA ohledně tohoto řešení.
Čekáme pouze na finální rozhodnutí, jestli je legální, nebo není. Určitě se ale o vývoj zajímáme, protože může přispět k lepším výkonům. Musíme ale počkat, co na to řekne FIA."
Lotus (bývalý Renault) v testu nováčků v Abú Zabí(zdroj: Lotus Renault GP)
Ne všichni ale vidí v systému výhodu. Pochybuje o něm například šéf mistrovské stáje Red Bull, Christian Horner: "Je to jako se vším. Je to o tom, jak systém funguje a jak ho integrovat do auta. To musí fungovat jako celek, ne po jednotlivých dílech. Zdá se to být zajímavé, ale nejsem ta správná osoba, která by to měla komentovat."
Jak to tedy Horner vidí? Legální, nebo ne? "To není otázka pro mě, ale spíš pro Charlieho Whitinga (ředitele závodů). Já jsem to blíže nezkoumal."
Systém Lotusu byl mechanický a byl aktivován brzdým momentem při sešlápnutí brzdového pedálu. Původně ho FIA schválila, protože byl součástí zavěšení a proto nebyl shledán jako pohyblivý prvek ovlivňující aerodynamiku. Proč nyní dochází ke změně, to se brzy dozvíme.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.