Vystoupení Red Bullu a Ferrari z Asociace týmu F1 může pro někoho vypadat zcela neškodně. Podle BBC to však může mít dalekosáhlé důsledky.
Týmy F1, které ve FOTA zůstávají, se navenek tváří klidně. V zákulisí ale probíhají vážné obavy, že by odstoupení Red Bullu z asociace mohlo vést k jejich dominanci i v příští sezoně.
Vystoupení dvou nejvlivnějších týmů F1, Ferrari a Red Bullu, vyprovokovaly především neshody ohledně Dohody o omezení zdrojů (RRA). Ta vymezuje, kolik mohou mít týmy zaměstnanců a kolik peněz mohou vynaložit na vývoj vozu. Platy jezdců a náklady na motory se nepočítají.
Není to platový strop, ale výrazně pomáhá snížit náklady. Z cca 300 milionů liber v roce 2008 spadly celkové výdaje na nějakých 150-200 milionů liber na tým.
Mimochodem, RRA omezuje i počet povolených hodin strávených v aerodynamickém tunelu, což je v dnešní době klíčový a nezbytný prvek, co se týče vývoje aerodynamiky. Čím více hodin stráví tým v tunelu, tím méně může dělat počítačových simulací. A opačně to platí také.
Některé týmy věří, že Red Bull toto pravidlo stanovené RRA porušoval. Rakouská stáj ale trvá na tom, že dohodu vždy dodržovala.
Bude i příští rok vše, co uvidí soupeři Red Bullu, zadní křídlo jejich vozu?
Protože ale docházelo ke sporům ohledně RRA a dlouho nepřicházelo žádné řešení, dvěma zmiňovaným stájím došla trpělivost a v pátek z FOTA odešly.
Red Bull to okomentoval velmi stroze - tvrdí, že "se dále bude snažit hledat řešení týkající se úspory nákladů ve Formuli 1." Může z toho vyplývat, že mistrům světa se RRA nelíbila, protože jí nechtějí dodržovat. A FOTA se pro ně stala zbytečnou.
A co když odchod Red Bullu a Ferrari spustí hromadnou vlnu odchodů týmů a FOTA zanikne? Dojde k hromadnému vyvázání týmů z RRA? Podle všeho ne. Většina se shodne na tom, že nechtějí zpět doby neomezeného utrácení peněz.
Velké týmy problém nemají, ale menší týmy nemají nikdy nic jisté. Red Bull a Ferrari se chtějí příští týden s představiteli McLarenu a Mercedesu, hodlají dále diskutovat o omezování nákladů.
Piloti Red Bullu na pódiu - Sebastian Vettel s Markem Webberem (foto: Red Bull Racing)
Jak jsou na tom velké týmy s utrácením? McLaren je soukromý tým a příjmy jim plynou hlavně ze sponzorství a obchodních partnerství. Zbytečně vyhazovat peníze tedy nemohou. Mercedes patří velké automobilce, která výdaje kontroluje. I Ferrari, které ještě před deseti lety utrácelo ze všech nejvíc, nyní své náklady kontroluje.
Red Bull je na tom podle všeho nejlépe, i když sami tvrdí, že k nejvyššímu rozpočtu mají hodně daleko. Nad tím se můžeme pouze pousmát. Společnost totiž ročně utrží velké peníze z prodeje svých energetických nápojů, majitel Dietrich Mateschitz také nevypadá jako někdo, kdo má finanční potíže.
Ve spojení s Adrianem Neweym, momentálně nejlepším konstruktérem ve Formuli 1, se tedy klidně může stát, že Red Bull bude dominovat i v příští sezoně.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.